Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkongen Think Classic test av varmeapparat fra -7C til + 31 C på 15 min

Startet av elektrolux, lørdag 19. januar 2013, klokken 11:51

« forrige - neste »

elektrolux

Fikk lyst å ta en vitenskapelig test av varmeapparatet på Think Classic.

Har alltid skrytt denne geniale bilen opp i skyene, og dette har ikke akkurat redusert entusiasmen min for den.

Bildene forteller det meste. "Desverre" var det ikke rimfrost på ruten, men iskrystallene viser likevel at mesteparten er tint etter kun 3 min fra -7/-8 C kaldstart

Etter 10 min var det over 20C inni bilen, og etter 15 min over 31C

Bilen er en standard Think classic Li, med originalmontert webasto og oppvarmet frontrute. Brukte resirkulering av luften, varmetrådene i vinduet, webasto på full guff, og elektrisk varme på trinn 3 mot vinduet.

Oppfordrer de som tør å ta en lignende test på sine kjøretøy. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Henden

Den nye softwaren det var snakk om, eller at Think-softwaren er blitt reverse-engineered altså:

Jeg kunne tenke meg et par endringer når det gjelder programmering av varmeapparatet, nemlig både at grenseverdien settes til 40% SOC for at varmeapparatet starter, og at begge programmeringstider man legger inn, er aktive samtidig slik at man får varme i bilen også gang nr 2 selv om man ikke brukte bilen første gang. Det kan være aktuelt når man ikke er helt sikker på når man kommer tilbake til bilen, eller ønsker mer gradvis forhåndsvarming.

I min bil har det begynt å komme noen kraftige knepp fra vinduer eller noe, når bilen varmes opp for brått, enten det er med Webastoen eller den elektriske varmen, trodde først det var batteriene som hadde problem, og noen foreslo sprekk i festet til bakruta, men batteriene er fortsatt ok. Høres ut som veldig voldsomt steinsprang og skjer selv om bilen står stille etter oppvarming en liten stund.

Det var en digresjon, uansett hadde det vært praktisk å kunne aktivere begge de 2x15 minuttene man kan sette, gjerne med 40% SOC som aktiveringsgrense. Ønsker man kun én oppvarming, kan man jo sette den ene timeren på "OFF"... :-)

Appropos vitenskaplig test: Under en utladingssesjon før påfølgende opplading og servicelading pluss vannfylling, brukte jeg varmeapparatet til å tømme batteriene så mye som forsvarlig, og fulgte med på strømtrekket med serviceinstrumentet som for anledningen var koblet til, og da merket jeg meg at varmeapparatet trakk (gjennomsnittlig) 30A på full guffe og 20A på laveste innstilling dvs både vifte og varmeelement på første hakk.

elektrolux

VI kan kun omprogramere motorstyringen, ikke BMS'en. Styring av kupevarmen ligger nok under BMS'en
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Think Classic sine vinteregenskaper utfordres nå av egen e-Up som kan skilte med 6 kW superrask ovn, varmeseter, AC og varmetråder i frontvindu.

Venter nå på en kuldeperiode for å lage en sammenligningstest da både av-ising og eliminering av dugg går imponerende raskt i e-Up.

Når frokost skal kjøpes inn er faktisk e-Up favoritten framfor Think Classic mye grunnet setevarmen. Zoe'en faller dessverre helt ut i denne sammenhengen, men fungerer fint i plussgrader. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

65lars

Takk skal dere ha igjen, lærer mye hver gang jeg sjekker inn, men pga. kulda har jeg ikke enda prøvekjørt noe. Men har lit tid på meg. 8)    Nå må jeg også prøvekjøre VW modellene!

Jeg kopierer noe av det som blir sagt her (uten navn og personlige opplysninger) inn i en word fil, (kanskje burde jeg bruke excel?) - for å få en bedre "Pro and Con" oversikt.

En venn foreslår sterkt at jeg kjøper en Peugot 208, som vel får 3 mil på literen, rask og fin, men er virkelig tent på el-bil.  :)
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Sitat fra: 65lars på torsdag 14. januar 2016, klokken 16:18
En venn foreslår sterkt at jeg kjøper en Peugot 208, som vel får 3 mil på literen, rask og fin, men er virkelig tent på el-bil.  :)

Spør om vennen din vil sponse forbruket du VIL ha over 0,33 l/milen.

Eller bedre, la vær å høre på han og skaff deg en Elbil og gled deg over alle fordelene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amigakongen

Hvorfor faller Zoe'n ut her????
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. desember 2015, klokken 08:45

Når frokost skal kjøpes inn er faktisk e-Up favoritten framfor Think Classic mye grunnet setevarmen. Zoe'en faller dessverre helt ut i denne sammenhengen, men fungerer fint i plussgrader. ;)
2015 BMW I3 - 11800km

elektrolux

Etter turen til Bergen i minus 8 til minus 13 C er jeg imponert over Zoe som lader med 37 kW mens andre knapt klarer 20 kW, men jeg ble aldri varm på beina eller rumpa i Zoe, og på småturer foretrekker jeg e-Up og Think Classic
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA