Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Olemann, onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Sverre Grevskott

Vinterdekkene som leveres er standard Conti WinterContact
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Jakal

Hei Sverre, er det OK, dvs bra nok, dekk til bruk på østlandet, tror du?

Olemann

#47
Hvis dette er sant, altså at det er Conti TS850 kontinental vinterdekkene som leveres så er de greie for de som kjører i bystrøk og ofte på våt vei, for de er bedre på våt vei, men ikke brukbare som erstattere for vinterdekk til bruk i kulda på snø og is.  20 meter ekstra bremselengde er ikke gøy. Og Ampera-e blir jo hyttebil for mange.  Rart om Opel setter dette dekket på som norsk vinterdekk, håper det er en misforståelse.

Klipp fra NAF's dekktest 2016.

"Med stadig mildere vintrer, er det også noen som vurderer å sette såkalte mellom-europeiske vinterdekk på bilen. Dette er piggfrie dekk utviklet for områder uten mye snø og is. For å vise hva et slikt dekk duger til sammenliknet med nordiske vinterdekk, har vi med Continentals mellom-europeiske vinterdekk i testen som en ren referanse. Som resultatene viser er ikke dette et dekk å anbefale dersom du kjører en del på snø og is i løpet av vinteren. Som tabellen viser er bremsestrekningen på is er mer enn 20 meter lenger enn Michelins nordiske dekk. På våt asfalt er imidlertid dette mellom-europeiske dekket overlegent de nordiske."

Resistance

Jeg kjører mye mer på våt asfalt og slaps iløpet av vinteren enn jeg kjører på is,og kjører på det som her kalles europeiske friksjonsdekk. Jeg er veldig fornøyd og syns disse friksjonsdekkene får unødvendig mye pepper. De er og mye rimeligere i innkjøp enn isvinnerne, og er vanligvis gode på snø og mye bedre enn is dekka på våt asfalt.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

Sverre Grevskott

Jeg kommer selv til å gå for Nokian hakkapeliitta R2 dekk :)
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Counterpointer

Hvilken rulleklasse har disse europeiske friksjonsdekkene?

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. februar 2017, klokken 00:57
Hvilken rulleklasse har disse europeiske friksjonsdekkene?

Kommer an på dimensjonen, men 265/55-19 som jeg får på Tesla Model X når den engang kommer har rullemotstand A ihvertfall. Tror de fleste andre R2-dimensjonene har rullemotstand B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Håper i det lengste at Opel setter på normale nordiske vinterdekk, i alle fall gi kundene et valg.  De bør jo ha fått med seg at mange tenker å bruke denne bilen til litt mer enn lokal småkjøring i byen, også hytte på fjellet etc.

Zuexi

Continental ContiVikingContact var det jeg fikk tilbud om sammen med org. felg. Forhandlere holder seg vel sånn sett til de mest kjente premiumdekk leverandører når det selges med bil.

Skjønner at enkelte kan ha behov for piggdekk innimellom, men på en annen side synes jeg det blir feil å utstyre en miljøbil med piggdekk som bidrar til mer svevestøv i nærmiljøet.

Hansi

Jeg fikk opplyst Continental fra min forhandler, regner med at det er ContiVikingContact.

Enig med Zuexi angående piggdekk vs piggfritt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

knut3448

#55
ContiVikingContact høres bedre ut!

Sitat fra: NAFNye ContiVikingContact 6 går rett inn blant toppdekkene i testen – et lite hakk under de to testvinnerne.
24. september 2014

Dekket har jevnt gode prestasjoner på snø og is, men på våt vei presterer det litt svakere. Det er litt for mykt og upresist i kritiske situasjoner. På tørt underlag er dekket blant de beste. Det er støysvakt og har svært lav rullemotstand. Det gir lavere forbruk.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/continental-contivikingcontact-6/

Og testvinner i 2016
https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/

Tom E.

Min forhandler sa til meg at jeg kunne velge akkurat de vinterdekkene jeg ønsket til pakken på 16.900,-. Det tyder på at de har marginene i orden her.

Trond.m

Med den stive prisen skulle det bare mangle :-)

Olemann

Bra, da slipper man frykte dette kontinentale Conti dekket i alle fall.  Så får vi se hva Opel kommer opp med av felger og nye pakkerpriser med NAF top 3 dekk.

anki

Jeg var innom en dekkforhandler for noen uker siden for å høre om pris på uorginale felger til Ampera-e.
Han mente jeg burde går for pakken fra Opel.
Jeg kunne få billigere felger av han, men han mente at kvaliteten ville være såpass mye dårligere enn orginale til en forholdsvis lav prisdifferanse (12 000kr pluss 2000 kr i sensorer). Snakket om 3000kr.
Hvis jeg kjøpte uorginale anbefalte han å bruke dem som sommerdekk og bruke felgene som følger med bilen som vinterdekk og få lagt på ny gummi på disse.
Han anbefalte også å bruke orginale trykksensorer da han hadde hatt store problemer med uorginale til blant annet Zoe. Elbilene var visst litt mer sensitive på sensorene enn andre biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA