Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

service priser

Startet av maruch, tirsdag 20. desember 2016, klokken 18:29

« forrige - neste »

rolandvg99

Ulempen med 30 000 km service på elbil er vel at dersom en kjører 15 000 km i året rekker bremser å ruste bra ihjel før første service...

Touran og Passat rakk å ruste mye på 2 år. Jeg og en kamerat kjøpte bil på samme tid. Jeg en 2004 Renault Megane og han en Touran av samme årgang. Begge ble godt holdt og han vasket sin hver uke. Han solgte sin i 2012 med rustbobler i dører, hjulbuer og bagasjeluke. Min Renault ble solgt i 2015 - rustfri. Forskjellen var primært at han fulgte Volkswagens 30 000 km intervaller, mens jeg fulgte Renaults 15 000 km sekundær- og 30 000 km primærservice. Det skjedde mye fra 2010 til 2012...
"I like soul with a capital S"

Crown

Sitat fra: tutti på onsdag 21. desember 2016, klokken 18:38

Det er fortsatt 30000 km på egolf mellom hver service (Opel også) m.fl. ;)

Har du dokumentasjon fra VW på det?

Hvis du spør Møller, sier de første etter 2 år, deretter hvert år eller 15.000km. Søker du litt på eGolf-forumet så ser du også det.

Serviceskjema sier vel også det, fant ikke norsk i farten, men her er det amerikanske:
http://www.vwcorporatefleet.com/vw/documents/pdfs/MY15%20e-Golf%20-%20Maintenance%20Schedule.pdf

Det er forskjell på hvor mye som gjøres, men det er det på Ioniq også.

Som nevnt av andre her, så er det aller viktigste preventivt vedlikehold av bremser, samt software etc.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

maruch

Svar som jeg fikk fra en av forhandlere:

Service intervall er 12mnd/km15000. Alle  biler som er på service hos oss, tar vi bremse service på, vasker og smører opp bremser=Viktig.
Service kostnad ca kr2,500,-/kr3,000,-.

Dette gjelder selvsagt Ioniq, ikke noen Golf.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Jorgen86

#18
Det jeg ikke skjønner er hvordan servicepriser kan variere fra forhandler til faorhandler, er du på merkeverksted så skal prisen være den samme uansett, vi beregner hvor mye en bil skal koste I mnd utifra prisen vi får oppgitt av merkeforhandler, hvis denne er dobbelt så dyr ett annet sted så blir jo kunden plutselig fakturert masse penger når bilen leveres inn igjen, det funker ikke.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

lfc4ever

Service er oppskrytt. Jeg fulgte alle servicer på  skoda min uten at jeg unngikk ekstra kostnader på reperasjon. Da jeg kjøpt c-zero har j unlatt å ta service. Har fått skiftet bremsevæske og luftfilter. Gikk gjennom første EU kontroll uten problem. Deretter vil bremsene bli sjekket hvert annen år, så hva skal en med service?
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Jorgen86

Eneste problemet med å ikke ha service I det heletatt er at du mister all form for garanti på bilen da, det vil jeg ikke anbefale noen å gjøre, du kan gjerne ha service på et frittstående verksted da opprettholder du garantivilkårene men å bare drite I det er ikke noe lurt.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Lible

Sitat fra: lfc4ever på fredag 23. desember 2016, klokken 12:18
Service er oppskrytt. Jeg fulgte alle servicer på  skoda min uten at jeg unngikk ekstra kostnader på reperasjon. Da jeg kjøpt c-zero har j unlatt å ta service. Har fått skiftet bremsevæske og luftfilter. Gikk gjennom første EU kontroll uten problem. Deretter vil bremsene bli sjekket hvert annen år, så hva skal en med service?
Det høres ut som du lever i tiden hvor det kun var 1 års garanti/reklamasjonsrett på biler. Har du ikke fått med deg at det er 5 år og lang kilometerstand garanti på de fleste bilmerker i Norge? Hopper du over én eneste service har du antagelig sagt farvell til den største rettigheten en bileier kan ha.

Serviceprisene hos forhandler er forøvrig ofte latterlig høye, jeg tror det er mye å spare på å forhøre seg med andre verksteder. Personlig har jeg oppdaget et bilverksted i nærheten av der jeg har hytte og bruker de til det meste av reparasjoner/service kombinert med hyttetur. Vurderer svenske verksteder da jeg bor i Osloområdet, men "hytteverkstedet" i Valdres har priser ned mot svenskenes foreløpig. I tillegg er de dønn ærlig i forhold til hva som må gjøres med bilen, noe jeg ikke har spesielt god erfaring med fra andre.

tuono

#22
Man kan like det eller ikke, men den gangen bilen skal selges vil ofte de dyrkjøpte stemplene i serviceboka på en måte betale seg. Både i form av oppnådd pris og hvor enkel bilen er å selge.

"Alle" visste hva selve servicen gikk ut på, og mye av dette kunne tidligere en handyman på mange måter rettferdiggjøre unnasluntring av ved å ha en stabel daterte kvitteringer på diverse oljekanner, tannreimer, vannpumper og filter for framvisning.

Men....vi må bare ta inn over oss at tiden for Volvo 240 er over. I dag består servicen av vel så mye softwareoppgraderinger og utbedring av "feil" som en eier aldri vil merke i normal bruk. "Feil" som ikke omfattes av tilbakekallinger, men som tas på neste service.

Og dette er svært mange kjøpere av nyere bruktbil veldig bevisst på!

Ikke at jeg snakker verkstedenes sak. Det går mer på at de som sitter med en ny bil i dag, som skal selges om kanskje 2-5 år, ikke går i den der Gjør det Selv-fella. Også med hensyn til service vs garanti.. 

Ioniq-ev

Er det noen som har hatt Ioniq`en sin på service ennå og kan fortelle hva de betalte ?

Snakket akkurat med Auto Elite på Ensjø, de skulle ha 2.700,- for liten service og 3.200,- for stor service + ekstra betalt for smøring av bremser...


AppleKnocker

Det er en ganske vanlig misforståelse at man mister garantien dersom bilen ikke er på service. Heldigvis er det ikke slik. Men dersom det er sammenheng mellom manglende utført service og en feil som oppstår, ryker garantien.

Det praktiske behovet for elbil er vel nesten slik at de som kjører minst, trenger det mest.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Ingenting slår den daglige sjekken av observant eier.

Bremser tas lettest i sammenheng med bytte til sommerdekk, og varme felger indikerer at dette burde vært gjort sist vår.

Klarer dere å bytte støvsugerfilteret selv klarer dere også å bytte pollenfilteret. Og husk etter 4 år tar EU kontrollen seg av omtrent alle punktene på servicelisten, og til en langt hyggeligere pris.

Software oppgradering er kjekt å ta med seg, men sjekk om det er til det bedre. Jeg spør alltid forhandleren om det er ny software ute og hva den adresserer. Er det noe jeg har nytte av spanderer jeg gjerne på meg nyeste utgave. Kritiske oppgraderinger får du nok gratis uansett.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Crown på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:38
Sitat fra: tutti på onsdag 21. desember 2016, klokken 18:38

Det er fortsatt 30000 km på egolf mellom hver service (Opel også) m.fl. ;)

Har du dokumentasjon fra VW på det?

Hvis du spør Møller, sier de første etter 2 år, deretter hvert år eller 15.000km. Søker du litt på eGolf-forumet så ser du også det.

Serviceskjema sier vel også det, fant ikke norsk i farten, men her er det amerikanske:
http://www.vwcorporatefleet.com/vw/documents/pdfs/MY15%20e-Golf%20-%20Maintenance%20Schedule.pdf

Det er forskjell på hvor mye som gjøres, men det er det på Ioniq også.

Som nevnt av andre her, så er det aller viktigste preventivt vedlikehold av bremser, samt software etc.
Bilen min var inne på 29600 eller noe slikt i oktober-ish, og dette er hva den sier i dag:

Crown

Det er jo hva bilen sier, det setter man i programvaren og kan i teorien settes til hva som helst.
En annen ting er hva forhandler/importør sier, det er jo det som gjelder. Og det jeg har sett til nå er 2 år før første service, deretter hvert år.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Sitat fra: Crown på tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:56
Det er jo hva bilen sier, det setter man i programvaren og kan i teorien settes til hva som helst.
En annen ting er hva forhandler/importør sier, det er jo det som gjelder. Og det jeg har sett til nå er 2 år før første service, deretter hvert år.
Javel, den var hos Møller 1,5km herfra, så det blir de neste gang også om vi fortsatt har bilen, og da får de stå inne for hva de har programmert inn.

eivhelle

Sitat fra: Crown på tirsdag 21. februar 2017, klokken 19:56
Det er jo hva bilen sier, det setter man i programvaren og kan i teorien settes til hva som helst.
En annen ting er hva forhandler/importør sier, det er jo det som gjelder. Og det jeg har sett til nå er 2 år før første service, deretter hvert år.
Hadde min på service i høst og det står i serviceheftet at neste service skal være om to år eller 30000 km kjørt.

Så det vil være årlig om jeg kjører 30kkm i året.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA