Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere over en lengre periode uten tilgang til strøm

Startet av marnyla, torsdag 15. desember 2016, klokken 23:17

« forrige - neste »

marnyla

Hei alle sammen.

Første elbilen ble hentet i dag, og er superfornøyd. Men, jeg skal reise til Bergen for en juleferie som varer i ca 8-9 dager. Leste en artikkel fra 2012 at dette ikke var anbefalt, men er det noen som kan bistå med noen råd eller oppdatert informasjon på denne fronten?

Bør jeg lade fullt opp, eller iallefall halvveis opp før jeg parkerer den for disse dagene, eller kan jeg ikke bevare den her? Den står forøvrig i en garasje, og ingen tilgang til lading.

Håper dere kan hjelpe :)
Ny til Elbilverden.
Venter min Hyundai Ioniq den 25.November!

cra

Elbilen din tåler fint at du er bortreist en stund. Jeg hadde ladet opp til 80% og reist med god samvittighet. Hvis du sier litt om hva slags bil det er kans ikkert noen med samme si litt om hvor mye strøm du kan regne med forsvinner av seg selv mens den står parkert, så du har en indikasjon på om du kommer deg til nærmeste lademulighet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

marnyla

Takk for svar, cra. Kanskje jeg skulle postet denne på Hyundai sin side her inne ; ) Det er altså en Hyundai Ioniq
Ny til Elbilverden.
Venter min Hyundai Ioniq den 25.November!

cra

Ja, der er det sikkert andre som har erfaring med hvordan det fortoner seg, og anbefalt måte å gjøre det på kan variere litt fra bil til bil. Men totalt sett skal elbilen tåle å brukes "som man er vant til" uten de helt store tilpasningene. Men det er så klart greit å sjekke litt hvordan man gjør det best mulig for bilen også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA