Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB i Leaf

Startet av Hænningsen, torsdag 15. desember 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

gjestela

Jeg har satt opp en Tasker-profil på min Android-telefon som automatisk starter nettradioappen og trykker på play når jeg setter meg i bilen (dvs når telefonen kobler seg til bilens bluetooth).

EV-FTW

Prøvde å lytte til nettradio via mobil fra Stavanger til Kristiansand, da via NRK app. Men må si at kvaliteten var dårlig, og brøt ofte.

Nå har jeg DAB+ originalt i min 2016 Leaf, og dette fungerer meget bedre!
Selv om den også skifter litt for ofte over til FM når DAB dekning blir for dårlig!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

erikf

#17
Jeg kommer til å klare meg med internettradio. På Vestlandet er det noe utfordrende noen steder men det går fremover med mobildekningen samt at appene forhåpentligvis blir flinkere å bufre slik at de blir mindre sårbar for avbrudd.
Kjenner flere med min strategi.
Neste bil jeg har kan godt leveres uten radiomottaker.
Dekningen til leverandørene får mer å si fremover, får håpe konkurransen grunnet internettradio i bil får en positiv virkning på den. Jeg velger i alle fall leverandøren med best dekning langs veiene rundtom på Vestlandet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Trekkoppbil

#18
Nå prøvde jeg en liten sigarettenneruttakplugg som selges for 500 på Expert:


Den eneste måten jeg fikk den til å passe i Leaf på, var ved første forsøk å la den stå opp ned. Ved å vri den litt rundt, kan man få den vent rett og mot sjåføren.
FM-senderen gir kanalinfo via RDS, men det kan ta et par minutter for info kommer etter kanalbytte. Det blei bra lyd med AUX-kabel, men da fikk man ikke noe info om radiostasjon, bortsett fra på det lille displayet som er vanskelig å lese.
Swappetidene varierte og var noen sekunder..
Ved oppstart av bilen, var radioen treig med å komme i gang.

Jeg lurer på om digitalradio egentlig er uegna i bil. Men det kan passe bra for den som kun hører på en fast radiokanal hele tida.

XM-radio som brukes i Amerika fungerer bra. Det er synd man ikke har klart å få til noe fungerende i Europa.

De fleste el-bilister kjører vel i urbane strøk, hvor det er delt ut FM-lisenser 5 år til. Så får man heller klare seg med digitalradio når man skal på langtur.

Sele

Etter en tid i tenkeboksen så har jeg nå valgt og bruke nettradio via mobil. Har prøvd dette i 3 uker nå uten problem. Billig løsning uten kabler over alt.

TB

#20
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:33
Nå prøvde jeg en liten sigarettenneruttakplugg som selges for 500 på Expert:


Den eneste måten jeg fikk den til å passe i Leaf på, var å la den stå opp ned. Jeg fant ingen menyvalg for å rotere displayet, så det blei stående opp ned, og var uleselig.
FM-senderen sendte på 87,6. Bilradioen gikk ikke lenger ned enn 87,7 og der fikk jeg inn en annen radiokanal. Det blei bra lyd med AUX-kabel, men da fikk man ikke noe info om radiostasjon, bortsett fra på det lille displayet som står opp ned og er vanskelig tilgjengelig.
Swappetidene varierte i størrelsesorden 6-10 sekunder.
Ved oppstart av bilen, var radioen treig med å komme i gang.

Jeg lurer på om digitalradio egentlig er uegna i bil. Men det kan passe bra for den som kun hører på en fast radiokanal hele tida.

XM-radio som brukes i Amerika fungerer bra. Det er synd man ikke har klart å få til noe fungerende i Europa.

De fleste el-bilister kjører vel i urbane strøk, hvor det er delt ut FM-lisenser 5 år til. Så får man heller klare seg med digitalradio når man skal på langtur.
Problemstilling er at FM overføring er ein utfordring nettopp pga. kanaler som er i bruk. Testa dette sjølv, spesielt i kø vart det mykje støy frå andre. Dei fleste adapter er mulig å endre til ny frekvens, men det for tungvindt å måtte gjere "i fart".

Biler som har AUX inn gir god lyd, men som du skriv - ingen info i display. Mange eldre bilar har ingen AUX inngang. Andre opsjoner er USB, gir god lyd, men tregt skifte mellom kanal. Nyare bilar kan støtte lyd via blåtann, men det er vist ikkje mange adapter som har støtte for dette. Har og sett DAB adapter som overfører via CD veksler inngang - ein slags proprietær AUX inngang. Krev spesialtilpassa DAB adapter.

DAB er godt eigna i bil, men alt for mange av dei ettermonterte løysinga er ikkje praktiske å bruke.

XM-radio er basert på satellitt. Stor fordel er at ein satellitt kan dekke eit heilt kontinent. Ulempen er dårlig eller ingen dekning i typisk vestlandsterreng med fjord / dal aust / vest med for høg horisont mot sør. Samme i tunell, parkeringshus osv. Flate områder gir god dekning, men DAB har og god dekning i slikt terreng.


DAB i bil idag kan sammenliknes med situasjonen med digitalisering av TV nettet. Ekstra digitalboks, med eigen fjernkontroll. Slå på TV, velge korrekt signal inngang, slå på digital TV boks, velge kanal. For å justere lyd må TV sin fjernkontroll bli brukt. For å gjere det meir brukervenlig blir det løyst ved å programmere fjernkontroll til å styre både TV og digital boks sømløst - eller ny TV med innbygd DVB-T - som gir det beste resultat.

For min del løyste eg DAB med å skifte radioen med ein ny radio. Det fungerte godt, men det er ikkje nødvendigvis "plugg and play" å montere ny radio i ein bil. Mange bilar har radio som integrert del av instrumentpanelet der skifte er komplisert og dyrt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fonberg

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:21
Med AUX får du vel ikke overført info om kanalnavn etc, som du kan få med RDS. Er aux noe heldig?

Aux gir MYE bedre lyd enn fm/rds, men kanalinfo/grensesnitt blir på egen skjerm.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

leafnor

Monterte Tiny C2.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31283.msg537814.html#msg537814
Fungerer OK, bortsett at det er litt slarkete. Med 3D printer på hobbybenken laget jeg ei støtte. Ble mer robust løsning når adapter fikk en spjelk.
Forøvrig, merker nå at jeg kunne klart meg uten DAB adapter. Masse greie FM-kanaler å lytte til på de relativt korte turer bilen kjører.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Det er enda lokale stasjoner å finne, men de lever et kortvarig liv de også..
Var det til 2019 eller 2020 tro..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bjorn_2390

Er det noen som har satt seg inn i dette? Hva er forskjellen på versjon 2 (som er på installasjonsvideoen til Stenling) og versjon 3? Torshov har i skrivende stund kampanje på versjon 2. Sammenlikningstjenesten de har på sine nettsider su**r.
Men er det i praksis den store forskjellen, bortsett fra litt nytt design på fjernkontrollen?  :blank: :blank: :blank:
Blå Euro-Leaf (2012)

Carl Anton Stenling

Versjon 3 har knapper for 6 forhåndsinnstillinger, mens versjon 2 har kun 4 forhåndsinnstillingsknapper. Utover dette vet jeg ikke hva som måtte være forskjeller.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Nå er det superlørdag på Mekonomen.

Jeg ser de har Dension DAB+U  for USB og de har Fiamm SM21 og FIAMM SM20 for blåtann A2DP.

Jeg er redd for å kople blåtann-enhet til bilen, i tilfellet bilen bare støtter paring mot en enhet, og jeg trenger paring med telefon når jeg kjører.  Er det noen som kjenner til om blåtann-dab kan kombineres med handsfree telefonløsning?


Sverre_E

Har en SM21 som er koblet med BT mot bilen.
Hvis jeg ikke har BT aktiv på telefonen når bilen startes, vil den koble opp mot SM21. Da kan jeg koble til Telefonen etterpå, og få normal handsfree og DAB samtidig.

SM21 har ekstern antenne, som virker bedre enn løsningen på SM20.

(Telefonen kan også kobles til Leafspy samtidig som SM21 og bilen)
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Trekkoppbil

Ja, det er høres rimelig ut at telefonen vinner, siden radioen kan bruke litt tid på å starte opp.
Hva om man går inn på blåtanninnstillingene på telefonen, og velger at My car skal kun brukes til telefoni og ikke annen lyd?

Starman

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 12. september 2017, klokken 02:03
Har en SM21 som er koblet med BT mot bilen.
Hvis jeg ikke har BT aktiv på telefonen når bilen startes, vil den koble opp mot SM21. Da kan jeg koble til Telefonen etterpå, og få normal handsfree og DAB samtidig.

SM21 har ekstern antenne, som virker bedre enn løsningen på SM20.

(Telefonen kan også kobles til Leafspy samtidig som SM21 og bilen)

Hvor får jeg tak i SM21
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA