Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SAFT NiCad recond

Startet av frodef, fredag 02. desember 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

frodef

Hei, jeg har prøvd å lese meg opp stort sett her på forumet på gamle tråder om SAFT batteriblokker til P106, Saxo og Think.

Jeg har forstått det slik at de fem cellene i en batteriblokk kan bygge opp forskjellig (elektrokjemisk) "bunnivå", hvilket vil begrense blokkens totale kapasitet. Dette fenomenet skal man kunne måle (og fjerne?) ved å lade ut blokken fra "tomt" 5V ned til 2V eller 0,5V, og antall Ah man får ut her blir kalt "recond" av electrolux i denne tråden fra 2010: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2379.msg18980.html#msg18980

Denne utladingen ned mot 0V vil formodentlig reversere flere av cellene. (Apropos, vil cellene akkumulere strøm i revers, slik at 1 Ah i revers vil kreve 1 Ah å rette opp igjen?) Samtidig har jeg forstått det slik at man for all del ikke ønsker å få reversering av noen celler ved kjøring.

Det jeg lurer på er hvorfor det er bra (eller ihvertfall ikke dårlig?) å reversere celler i en slik recond-prosess, men ikke bra å reversere celler under kjøring?

elektrolux

Eksperimenterte mye med dette i sin tid.

Fasit ble at virkningen av rekondisjoneringen var midlertidig. Dårlige blokker fikk 3-4 cyklusser mer levetid, og etter 1 år var samtlige såkalte rekondisjonerte blokker defekte.

Nå kasseres slike blokker i stedet for å bruke tid på dem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frodef

Ok, takk kjekt å vite. Men "best practice" for å lagre blokker er vel fortsatt full utlading til 0V, hvilket vel også reverserer noen celler? Og da gjenstår vel spørsmålet om forskjellen på "bra" og "dårlig" reversering? (Har en følelse av at jeg er på vel tynn is her, sikkert et eller annet jeg ikke har fått med meg..)

elektrolux

Vi lader blokkene ut med 100A last til 5V, altså uten reversering.

Blokker under 80 Ahr kapasitet blir ikke brukt videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: frodef på fredag 02. desember 2016, klokken 22:42
Det jeg lurer på er hvorfor det er bra (eller ihvertfall ikke dårlig?) å reversere celler i en slik recond-prosess, men ikke bra å reversere celler under kjøring?
Den store forskjellen er strømstyrken. Når vi lader ut batteriene under 5V (tømmer for lagring) bruker vi mye lavere strøm enn du klarer ved kjøring. Typisk en enkel lyspære.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA