Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spylervæske beholderen på B klasse

Startet av Anders Jensen, fredag 02. desember 2016, klokken 08:21

« forrige - neste »

Anders Jensen

Hei godt folk,

Jeg var inne på verksted med min  B Klasse i går, pga en "lekkasje" fra Spylervæske beholderen.
Jeg fikk hele tiden opp melding om at jeg måtte fylle spylervæske på bilen. hver gang jeg satte meg inn.
men tanken var jo full.. så en morgen jeg kom ut så jeg at det hadde dryppet væske fra bilen. Foran venstre forhjul.

Nok om det.. fikk time på verksted og de Sjekket uten å finne noe galt med beholder.

Det viser seg at når Lyktespyleren aktiveres så kommer det relativt store mengder med spylervæske slik at det fasktisk renner ned i åpningen til lyktespyleren før den lukker igjen. denne resten samler seg opp en eller annen plass i fangeren til det renner over og ned på bakken.

det er forklaringen på "lekkasjen"

så til beskjed om å fylle:

Sensoren i beholderen måler visstnok mineral tettheten i spylervæska. Slik at noen av de rimligste merkene kan inneholde for lite mineraler til at sensoren kan registerere at det er nok på beholderen.

Mercedes hadde to alternative løsninger:

1 kjøp original MB spylervæske til en pris som likner på Aps Avgiftsnivå... pr liter.. ( ca 100 kr pr liter).

2 en halv t-skje med vanlig bordsalt i kannen ved hver 5-6 fylling med Spylervæske..

Så om dere opplever dette med deres biler så prøv salt trikset før dere gjør noe annet.

Husk på at man ikke har i salt hver gang.. da kan det bli trøbbel med tette slanger... :)

Mvh

Anders
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Hehe, ja, det virker som at slike sensorer kan noen ganger være sære...

Min har fungert fint hittil med standard spylevæske, tror det er tilfellet for de fleste.
Kanskje du har fått deg en spyldagsbil? :-D  hehe
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

Har samme problemet på min, men det har brukt å forsvinne etterhvert. Nå etter siste spyler påfylling (billig vinter spyle væske fra shell ) Har varslet vedvart. Må på med litt salt jeg også.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Jeg vil vel heller anbefale å prøve forskjellige fabrikat av spylevæske, personlig er jeg skeptisk til noe mere salt enn vegvesenet allerede plager oss med :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Carl Anton Stenling

Et par dråper håndsåpe kan nok også være et alternativ for å øke ledningsevnen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Egil Fonn

Enig. Nok med veisaltingen. Prøver heller såpe. Noen dropper salo burde funke.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Anders Jensen

Hei igjen:)

Noen dråper såpe skal tas med i beregningen.. nå består vel såpe av en del alt i utgangspunktet?

Men!  I dag kom det varsel om at jeg hadde lavt Kjølevæske nivå på bilen også...

Har sjekket tanken(den til batteriet) visuelt og den er så full som den skal være med tanke på ekspansjon etc.

Kan det være at det er noe av samme problematikken som med spylervæska?

At sensorene ikke helt klarer å måle mengden væske når væsken  er  kald?

hva mener dere?


Anders



Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Hei Anders,
Jeg hadde en feilmelding for 6000 km siden, batteri
Var kun gul melding, så ikke noe skummelt
De resette batteriet og kjørte en renseprosess, deretter ikke noe problem
Regner med at BOS må gjøre noe lignende på din bil
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Fikk gul melding her jeg også.

men kun denne ene gangen. ikke fått den meldinga i dag.

får se om den kommer opp igjen.

gjør den det så får jeg ringe og forhøre meg.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

Toalmar

Prøv gjerne noen dråper sitronsyre, det skal visst hjelpe.
Problemet er at væsken ikke leder strøm godt nok og sensoren er litt ømfintlig.
Er ett kjent fenomen på Mercedes B-klasse
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

PaulusA

Kun hvit melding har kommet opp her, med klaging på at vi trenger å fylle, selv om det er nok
Litt irriterende egentlig, men eneste feilen jeg klarer å finne på Merca.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jorgensen

Mercesdes ønsker at kundene skal kjøpe "original"-spylervæske og mange gjør det for å unngå rød varsellampe i bilen. Dette gjelder også Mercesdes GLE til en kollega av meg.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Switch

Fyll på en kork med Turte Super sikt i spylertanken, eller 1/2 dl. vann fra springen. (Pass på at du overholder frostnivået)

Pavel Kolotilov

Jeg har brukt Biltema spylervæske. Rare ting er at varsel i bilen har forsvant, men ikke i appen. Kan ikke forstår det ....


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Har noen prøvd de tablettene Biltema har? Dvs sommerspylevæske tablett? Kanskje den gir den ønskede effekten...
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA