Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger?

Startet av Måkemannen, torsdag 01. desember 2016, klokken 15:48

« forrige - neste »

Måkemannen

Noen som kan anbefale noen rimelige kjettinger? Tenke å titte litt på Jula og Biltema. Svært sjelden jeg vil ha behov for de, men det er en 30-40m ganske bratt bakke opp til hytta som er umulig å komme opp om det ligger is der (har vært der i helga som var). Har 195/55R16 vinterdekk. Sånn av nysgjerrighet, hvor mye kortere rekkevidde får man egentlig med piggdekk (ikke at det er aktuelt i det hele tatt, men nysgjerrig på hvor ille det kan være)

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


cbjornerud

Fremfor tradisjonell hurtigkjetting ville jeg vurdert snøsokker til bilen. Det norske ordet er litt misvisende for den er ikke veldig god på snø, men desto bedre på is, i følge denne testen fra 2013: http://www.klikk.no/motor/bil/test-av-hurtigkjetting-autosock-og-clack-go-1393162.ece
Fant den i salg hos Gjensidige, du finner den sikkert flere steder:
http://www.sikkerhetsbutikken.no/Autosock
Jeg har ikke personlig erfaring med den, men om jeg trenger noe til vår Zoe blir det snøsokker før hurtigkjetting når behovet er isete vestlandsveier.
2015 Zoe R240

AppleKnocker

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:48
Sånn av nysgjerrighet, hvor mye kortere rekkevidde får man egentlig med piggdekk (ikke at det er aktuelt i det hele tatt, men nysgjerrig på hvor ille det kan være)

Kjører tre sett dekk på Teslaen: sommerdekk, høstdekk (piggfritt) og vinterdekk (pigg). Kan ikke se at det er målbar forskjell på forbruk med pigg (Nokian Hakka 8) og piggfritt (Nokian R2).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Måkemannen

Sitat fra: cbjornerud på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:00
Fremfor tradisjonell hurtigkjetting ville jeg vurdert snøsokker til bilen. Det norske ordet er litt misvisende for den er ikke veldig god på snø, men desto bedre på is, i følge denne testen fra 2013: http://www.klikk.no/motor/bil/test-av-hurtigkjetting-autosock-og-clack-go-1393162.ece
Fant den i salg hos Gjensidige, du finner den sikkert flere steder:
http://www.sikkerhetsbutikken.no/Autosock
Jeg har ikke personlig erfaring med den, men om jeg trenger noe til vår Zoe blir det snøsokker før hurtigkjetting når behovet er isete vestlandsveier.
Ok! Få skal jeg vurdere slike sokker. Er de vanskelige å få på monn tro?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Måkemannen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:22
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:48
Sånn av nysgjerrighet, hvor mye kortere rekkevidde får man egentlig med piggdekk (ikke at det er aktuelt i det hele tatt, men nysgjerrig på hvor ille det kan være)

Kjører tre sett dekk på Teslaen: sommerdekk, høstdekk (piggfritt) og vinterdekk (pigg). Kan ikke se at det er målbar forskjell på forbruk med pigg (Nokian Hakka 8) og piggfritt (Nokian R2).
Har lenge hatt inntrykk av at pigg på elbil var rene elbilrekkevidde-dödaren. Men da er det altså ikke så ille.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


marnybak

Har Biltema-kjettinger, funker helt fint, brukt et par-tre ganger. Tar ikke mange minuttene å få på om du har trent på forhånd. Ikke så bra å kjøre langt på (selv om jeg har kjørt opp mot en halvtime med sånne på med forrige bil), men for situasjonen du beskriver er det supert. Skal sies at jeg aldri har testet snøsokker.

Kan bare gå god for Nokian Hakka-piggdekk her og, men de har supert grep og lav rullemotstand.
Renault Zoe 240 Life

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA