Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning hytte 4mm2?

Startet av Snorre, torsdag 01. desember 2016, klokken 12:05

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Når det gjelder skjøteldedninger på  ca 15 meter, så er det vanlig at de er på 1,5mm2, og de schukokablene jeg har vært borte i på 1,5mm2, er merka med at de kan brukes opp til 16A.
Man må passe på at ikke kabelen ligger i kveil eller klynge, og det er også greit å sjekke av og til at kontaktpunktene ikke blir varme. Bruker man ukjennt kontakt, er det greit å sjekke etter en halvtime at den ikke går varm. Man må også passe på at man ikke lager snubletråder for fotgjengere, eller at kabelen er i veien for snøbrøyting eller annen trafikk. Ligger kabelen på glatt gulv, trur jeg ikke det er farlig om den blir tråkka på, men ligger den på steiner er det ikke bra.

For 2 år sida, den gangen man stadig måtte improvisere for å få lada rundtomkring, og man til vanlig måtte ha skjøtekabel i bilen, lada jeg ofte 16A med 1,5mm2 skjøtekabel, og det fungerte alltid. Men med visse forholdsregler. Bortsett fra en gang jeg lada i mørke, og jeg slo på lyset så fotgjengere skulle se kabelen, så tima lyset hele tida ut etter kort tid.
Bruker man skjøtekabel med industrikontakt, så må man ta hensyn til at den ikke er pirkesikker, så den følger vel ikke normer for husholdningsprodukter. Til en viss grad er det pirkesikring, ved at det er lokk på kontaktene.

Ferry

Sitat fra: Griffel på fredag 02. desember 2016, klokken 17:18
I visse  tilfeller sikkert lenge nok til at noe kan begynne å brenne.

At noe kan ta fyr tviler jeg ikke på, det handler kun om å være i nærheten av noe som er tilstrekkelig lettantennelig. Og det hindres ikke av om skjøteledningen er kort og tjukk.
Men det var altså denne stående kortslutningen som står å spruter gnister i enden av en 80 m 2,5 mm2 kabel jeg lurte på. For deretter å brenne av. Kan noen beskrive et sannsynlig scenario?

automat

Sitat fra: Ferry på lørdag 03. desember 2016, klokken 20:17

At noe kan ta fyr tviler jeg ikke på, det handler kun om å være i nærheten av noe som er tilstrekkelig lettantennelig. Og det hindres ikke av om skjøteledningen er kort og tjukk.
Men det var altså denne stående kortslutningen som står å spruter gnister i enden av en 80 m 2,5 mm2 kabel jeg lurte på. For deretter å brenne av. Kan noen beskrive et sannsynlig scenario?

En annen bil kjører over skjøtekabel som ligger over gressplen. En skarp stein akkurat under kryssingspunket kortslutter kabelen. Fordi sikringen ikke går, starter en gressbrann som sprer seg til parkerte biler/bygninger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

En kortsluttning er en feilsituasjon en ønsker å koble fra meget hurtig. Derfor er det et internationalt regelverk som krever at elektrikker beregner anlegget og ledningstversnitt slik at en kortsluttning i enden på kabel får kortsluttningsvernet til å løse ut tilnermet momentant. Påenget er at dette er en feilsituasjon en ønsker å koble fra så kvikt som praktisk mulig, altså et par mS istedet for noen 1000 ganger så lenge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på lørdag 03. desember 2016, klokken 20:17
Sitat fra: Griffel på fredag 02. desember 2016, klokken 17:18
I visse  tilfeller sikkert lenge nok til at noe kan begynne å brenne.

At noe kan ta fyr tviler jeg ikke på, det handler kun om å være i nærheten av noe som er tilstrekkelig lettantennelig. Og det hindres ikke av om skjøteledningen er kort og tjukk.
Men det var altså denne stående kortslutningen som står å spruter gnister i enden av en 80 m 2,5 mm2 kabel jeg lurte på. For deretter å brenne av. Kan noen beskrive et sannsynlig scenario?

Det scenarioet må være en kurs uten jordfeilbryter ihvertfall, når ting begynner å smelte blir det som regel jordfeil rimelig fort og jordfeilbryteren løser ut selv om overstrømsvernet ikke skulle gjøre det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Mye styr om denne 80m skjøtekabel. Tenker 16amp sikringen slår ut om en 80m 2,5m2 kabel kortsluttes. Har ikke testet det.  Men Tesla er solgt, bruker nå min gamle dieselbil til hytta så problemet med 80m skjøteledning er løst for min del..
Egentlig ganske befriende med diesel. Null stress..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

RaBalder

#21
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:13
:
Egentlig ganske befriende med diesel. Null stress..

Mye sant i det  :)


Er det snakk om lading av elektrisk bil, så må man passe på:

  • egen kurs
  • it eller tn nett
  • kvadrat kabel
  • sikring
  • jording
  • ulike kontakter
  • sakte-lading, hurtig-lading
  • chademo/ccs

Det fremmer ikke akkurat det enkle med elbil å drive å komplisere det helt til "verdens ende" hver eneste gang man får sjansen til å bevise at man har mer kunnskap enn alle andre.

Man driver ikke å småflikker i alle farlige kroker av bilholdet på en bensin- eller diesel-bil.
Så dermed vil en diesel- eller bensin-bil som oftest fremstå som tryggere å mindre komplisert.

Og ingen trenger å lure på hvorfor det er slik  ::)

pudderjagar

Synest ikkje diesel har nokon fordelar framfor elektrisk eg!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Sitat fra: automat på lørdag 03. desember 2016, klokken 21:34
En annen bil kjører over skjøtekabel som ligger over gressplen. En skarp stein akkurat under kryssingspunket kortslutter kabelen. Fordi sikringen ikke går, starter en gressbrann som sprer seg til parkerte biler/bygninger.

Som jeg allerede har skrevet, så tviler jeg ikke på at en kortslutning kan starte en brann. Det kan være tilstrekkelig med en bitteliten gnist, t.o.m. statisk elektrisitet kan starte brann. At det kan komme en gnist uten at vernet løser ut er jeg også med på.
Men her var det altså påstanden fra PST, som Griffel støtter opp om:
Sitat
Det største problemet med 80m hvis du har 2,5mm2 kabel er at den pluss kabelen til stikkontakten blir så langt at sikringen ikke vil løse seg ut som den skal vis det bli en kortslutting i enden. Sikringen vil ikke oppfatte en kortslutting på enden som kortslutting, med som en overlast. Da vil kortslutningen stå å gnistre til kortslutningen brenner opp eller at sikringen blir så varm at den løser seg ut.

Jeg etterlyser tall, beregninger m.m. som støtter denne påstanden, altså at det blir stående å sprute gnister i enden av kabelen over relativt lang tid (sekunder, titalls sekunder) ved kortslutning, uten at vernet løser ut.
En tilnærming til problemet kan være å se på hvor kort en 2,5 mm2 kabel må være i worst case, på det svakeste anlegget som ellers vil være godkjent. Griffel nevner ønsket utløsetid på 2 ms, og antyder utløsetid på flere tusen ms for denne situasjonen. Tall, please.

KjellG

Problemet er ikke at ikke sikringen løser ut, det vil den normalt gjøre. Problemet er at dersom ledningen blir tynn og lang, så vil sikringen bruke bittelitt lenger tid. I dette tidsrommet skjer det oppvarming av kabel og kontaktpunkter. Dersom en er ekstremt uheldig kan dette starte en brann.

Griffel

#25
Sitat fra: Ferry på søndag 04. desember 2016, klokken 13:07
Griffel nevner ønsket utløsetid på 2 ms, og antyder utløsetid på flere tusen ms for denne situasjonen. Tall, please.
Gjerne det kortsluttingsvern 2mS overstrømsvern 10000-2000 mS avhengig av forholdene. Kortsluttning er en feiltilstand en ønsker å koble vekk momentant.

Hvorfor tror du det er et lovbestemt krav for fast opplagt kabel og uten betydning for en skjøteledning?

Elektrikker må som sagt dokumentere dette med kortsluttningsberegninger. Da kan det være slik at for en sikring med A karakteristikk kan lovlig lengde på kurskablen være en 150m mens for en D sikring og samme tversnitt kanskje 25m.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: KjellG på søndag 04. desember 2016, klokken 16:12
Problemet er ikke at ikke sikringen løser ut, det vil den normalt gjøre. Problemet er at dersom ledningen blir tynn og lang, så vil sikringen bruke bittelitt lenger tid.

Men i dette tilfellet er det ikke snakk om bittelitt lenger tid (enn 2 ms), det er snakk om flere sekunder eller titalls sekunder, UTEN at vernet løser ut.
Griffel har allerede "gått god for" at 25 m kabel er greit, med utsagnet "25m av samme kabel er innenfor." Underforstått løser vernet ut innenfor 2 ms i det tilfellet. Legg så til 55 m kabel, og plutselig kan vi oppleve en kortslutning som spruter gnister i flere titalls sekunder. Jeg klarer ikke helt å se for meg et realistisk scenario, men opplys meg gjerne.

Electrix

En 16A automat vil nok klare å slå ut en 80 meter 2,5mm kabel dersom du har noenlunde god korstlutningsstrøm i sikringsskapet og stikkontakten ikke er altfor langt unna sikringsskapet. Problemet kan være dersom du er langt ute på landet og langt fra transformatoren, da kan korstlutningsstrømmene være lave og elektrikeren har kanskje beregnet kursen helt i grenseland.

En 16A B-automat skal løse ut umiddelbart på 80A eller over, er strømmen 45A skal den holde inne minst 4 sekunder, er strømmen 32A skal den holde inne minst 10 sekunder.

Men det som er viktigst er å ha jordfeilbryter. Spesielt på alle former for utendørsbruk. Mange eldre hus og hytter har ikke det, noen ikke en jordfeilvarsler engang.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Problemstillingen med gnisting er uklar. Her har du ikke noen ren kortslutning, men en corona/lysbuesituasjon. Motstanden i en slik "kobling" kan være meget ustabil og ulineær og vanskelig å regne på. Tror neppe du vil finne et godt svar på denne problemstillingen.

Ferry

Sitat fra: KjellG på søndag 04. desember 2016, klokken 22:25
Problemstillingen med gnisting er uklar. Her har du ikke noen ren kortslutning, men en corona/lysbuesituasjon.

Jepp, og denne situasjonen er av en slik art at den kan oppstå med en 80 m kabel, men ikke med en 25 meter. Den skal vare "lenge" ved 80 meter, og slås uten innen 2 ms ved 25 meter.

Sitat fra: Electrix på søndag 04. desember 2016, klokken 21:43
En 16A B-automat skal løse ut umiddelbart på 80A eller over, er strømmen 45A skal den holde inne minst 4 sekunder, er strømmen 32A skal den holde inne minst 10 sekunder.

I "vårt" tilfelle må da strømmen være under 80 A, siden vernet IKKE løser ut umiddelbart. For at situasjonen skal vare i flere sekunder så må strømmen være i området 32 A - 45 A(?) Alle kriterier er ikke satt eksakt, men vi er ca. i riktig område da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA