Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nokon som har sirkulasjonspumpe til Webasto BW50 / type S?

Startet av John_Torvald, torsdag 01. desember 2016, klokken 09:50

« forrige - neste »

John_Torvald

Treng ei ny sirkulasjons sirkulasjonspumpe, er nesten ikkje bevegelse i vatnet og brennaren stoppar etter 1-3 min...

Nokon som har enten sirkulasjonspumpe eller komplett type S liggande?

Elmo

Jeg har aldri sett en Type-S Webasto, men jeg har sett mange biler der man har bygget om festene så man kan bruke Type-C.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Jeg har litt erfaring fra begge typer Webasto (brukt i Saxo og P106)  da den sto en Webasto av type S i min første gamle PSA elbil når jeg kjøpte den - en 1998 P106. Det er ikke like enkelt å bytte pumpen på type S !

Jeg mener jeg fremdeles har både en type S og en type C liggende i tillegg til de tre type C jeg i dag har i mine tre gamle PSA elbiler. Begge de to ekstra apparatene jeg har skal virke (gjorde det sist jeg testet dem), men det er et litt dårlig lager på turbinen på type C varmeren.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

John_Torvald

Det ser kanskje ut som at det er dosierpumpa som er problemet, har bytta med ein type c frå ein annan bil, og får samme problemet.

Dosierpumpa tikkar, tikkar fortare og fortare, også dør flammen. Ser ut som det kjem serdeles lite bensin inn i brennaren.

Skal bytte pumpa frå ein annan bil og sjå kva som skjer då.

Men eg skal ha deg i mente om eg må skifte heile uniten :)

Elmo

Sitat fra: John_Torvald på mandag 05. desember 2016, klokken 11:23
Dosierpumpa tikkar, tikkar fortare og fortare, også dør flammen. Ser ut som det kjem serdeles lite bensin inn i brennaren.
Det skal ikke kommer så mye bensin. Bare små "spytt" hver hang pumpa klikker. Du kan koble fra bensinslanger og tre den inn i et plastrør og se om det kommer bensin.
Jeg mistenkte bensinpumpa etter å ha prøvd to webastoer som oppførte seg omtrent som du sier på min Saxo. Men tredje "nye" webasto funker som bare det.

Så nå må jeg snart få igang "forskning" på  å reparere Webasto C. Har fire ustabile/defekte.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cornelius70

Sjekk at ikke luftinntaket er blokkert. Det er ofte en sånn fleksibel alu-slange koblet til luftinntaket, og den er såpass myk at det er lett å få den sammenklemt, slik at luften strupes - da vil ikke brenneren få nok luft på full fart... :)

Ellers så kan det være at det har blitt for mye sot/koks i brennkammeret. (Som kan komme av vann i drivstoff og/eller veldig høy luftfuktighet under drift over tid...)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 05. desember 2016, klokken 11:37
Så nå må jeg snart få igang "forskning" på  å reparere Webasto C. Har fire ustabile/defekte.
I følge Autoex som jeg har brukt 2 ganger i løpet av drøyt 6 år (har jo flere ElPSA med Webasto) er det veldig sjelden bensinpumpen er problemet. De hevder det i de aller fleste tilfellene er soting/koks som er problemet.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

John_Torvald

Då er det ENDELIG varmt i bilen.

Skifta til type C. Samme problem. Skifta bensinpumpe mellom 2 bilar, samme problem. Reingjorde og sjekka brennkammer, glødeplugg etc. Samme problem. Skifta mellom 3 ulike kontrollekort, samme problem.

Viser seg at eg har 3 øydelagde kontrollerkort. Det eine har sannsynlegivs BTS141 kaputt, den andre temperatursensoren, det tredje. Begge.

Etter å ha skifta 1 tempsensor på det eine kortet, voila fyrte med ein gong.

Har no bestillt nye BTS141 og tempsensorar, og satsar på å få alle igang igjen.

Helge

Ja styrekort (kontrollerkort) uttalte Autoex var blant de vanligste feilene. Soting/koksing av brennkammer var i følge dem desidert vanligst. Men feil på styrekort fikk jeg inntrykk av faktisk var minst like vanlig som feil på kjølevannpumpe og bensinpumpe.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA