Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60 vs 60D - forskjellig rekkevidde om vinteren?

Startet av georglu, onsdag 30. november 2016, klokken 19:36

« forrige - neste »

latigo

Sitat fra: fonberg på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:30
D bruker litt mer på småkjøring når det er kaldt, men på langkjøring er de så å si like på vinterføre.
Springane punkt her er vel om det er minusgrader eller ikkje - ref forskinga til Cookie Monster. Meiner du kaldt/vinterføre == minusgrader?

Amoss

Sitat fra: latigo på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:18
Kvifor er forskjellen så stor med utan torque sleep,

Torque sleep er en funksjon Tesla har laget for å spare energi når man ikke trenger drift på alle hjulene. Så at man bruker mer når funksjonen er slått av betyr egentlig bare at den virker slik den er ment :)  Man egentlig si at man altså ikke bruker X% mer uten denne funksjonen, men man sparer energi når forholdene er slik at funksjonen kan brukes.


Sitat fra: latigo på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:18
kvifor har tesla vald å gjere det slik?

Her må man bare gjette... Jeg antar at grunnen er at de regner med at når temperaturen nærmer seg 0 eller under, så kan det være kjøreforhold der man normalt har behov for drift på alle hjulene (snø/is). Nå skal jo rett nok den andre motoren kunne kobles til svært kjapt, men kan altså virke som om de velger å være "føre var" når temperaturen indikerer at føret kan være krevende.

Gjetter også på at når de har kommet lengre med AP, så vil de kunne "lese" føret bedre enn bare via temperatur/registrering av slipp på hjul, og de vil kunne slå av/på torque sleep noe mer treffsikkert.
Model S 85D

Muffinman

Litt tullete å sette skillet på 0/1 grad. Det desidert mest krevende føret opplever man gjerne 0-5 grader.  Ved lavere temperaturer er det som regel ikke så ille.

Cowboystrekk

Jeg opplever fremkommeligheten med S60 rwd som utmerka, såklart er den litt bedre med D, men ikke merka veldig forskjell de gangene jeg har prøvd eller sittet på D. Hva forbruk angår bruker min marginalt mindre enn 75D som jeg testa grundig mot. D er nok mer effektiv, men nesten 100 kg ekstra vekt ødelegger for den. Uten soltak som veier 50 kg ekstra hjelper det og litt på rekkevidda ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Det er stor forskjell på fremkommelighet på D og ikke D. Hvis du ikke merker noe særlig forskjell så har du ikke prøvd på utfordrende føre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:18
Det er stor forskjell på fremkommelighet på D og ikke D. Hvis du ikke merker noe særlig forskjell så har du ikke prøvd på utfordrende føre.

Etter min mening har S RWD meget god fremkommelighet til å være en tohjulstrekker (også sammenlignet med gode forhjulstrekkere), mens S D har meget god fremkommelighet til å være firehjulstrekker.

Hvis man ikke skal hanskes med over gjennomsnittlig krevende vinterkjøring, greier man seg helt fint med RWD.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

AppleKnocker

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:18
Det er stor forskjell på fremkommelighet på D og ikke D. Hvis du ikke merker noe særlig forskjell så har du ikke prøvd på utfordrende føre.
Selvsagt er det bedre fremkommelighet med D. På vanlig vei kommer man likevel fint frem med både D og ikke-D uansett føre, forutsatt at man har skodd bilen skikkelig. Hvis det er så glatt at en RWD ikke komme frem, er det også for glatt til å bremse og svinge trygt. D hjelper ikke på bremselengde og kan heller ikke hindre bilen i skli sidelengs ned i en grøft.

Poenget med D er tre-delt:
1) Annenhåndsverdi (bruktbilkjøpere er også styrt av følelser)
2) Hvis man har virkelig bratte bakker som det siste stykket hjem/til hytta. På offentlig vei finnes det knapt strekninger hvor en RWD bil med gode dekk ikke kommer frem, men det finnes fjellveier og private veier som har ekstrem stigning.
3) Bedre aks fra lav fart på glatt føre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Hvis man bare kjører på godt brøyta offentlige veier, så er rwd helt uproblematisk. Som det er på tørr asfalt. Men det er mange tilfeller hvor RWD sliter p.g.a vekt. Ta løs med litt snø i motbakke, akselerasjon ut av kryss som nevnt, og kjøring på ubrøytede veier. Opplevde å stå fast på gårdsplassen her med 10cm snø og RWD. Hvis står parkert ute ett døgn eller to, og det får pakke seg litt rundt hjulene, så står man og fort fast. Og opp bratte småbakker som man ikke kan ha fart i, akkurat det samme. RWD Model S er en veldig god vinterbil, men framkommeligheten er ikke sammenlignbar med D.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:30
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:18
Det er stor forskjell på fremkommelighet på D og ikke D. Hvis du ikke merker noe særlig forskjell så har du ikke prøvd på utfordrende føre.
Selvsagt er det bedre fremkommelighet med D. På vanlig vei kommer man likevel fint frem med både D og ikke-D uansett føre, forutsatt at man har skodd bilen skikkelig. Hvis det er så glatt at en RWD ikke komme frem, er det også for glatt til å bremse og svinge trygt. D hjelper ikke på bremselengde og kan heller ikke hindre bilen i skli sidelengs ned i en grøft.

Poenget med D er tre-delt:
1) Annenhåndsverdi (bruktbilkjøpere er også styrt av følelser)
2) Hvis man har virkelig bratte bakker som det siste stykket hjem/til hytta. På offentlig vei finnes det knapt strekninger hvor en RWD bil med gode dekk ikke kommer frem, men det finnes fjellveier og private veier som har ekstrem stigning.
3) Bedre aks fra lav fart på glatt føre.

Jeg vil i hvert fall legge til ett punkt: Økt stabilitet, takket være at man fordeler 3-400 hk på fire hjul i stedet for to. Jeg opplever D-en som vesentlig mer stabil enn RWD-en når jeg pusher den. Det gjelder alt fra tørr asfalt til isføre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

TeslaK

I range mode bør 60D bruke mindre enn 60 på vinteren. Hvis du ikke skal innom Superlader er det bare å kjøre i rangemode på vinteren. På sommeren er D bedre på forbruk.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

vnm

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:02
Sitat fra: vnm på torsdag 01. desember 2016, klokken 09:54
Vil sterkt anbefale D. Du får en bil som går bedre, har bedre fremkommelighet og litt bedre rekkevidde (i følge Tesla). Når du skal selge bilen igjen tipper jeg du får igjen alle pengene du brukte på å oppgradere til D.
Har du lest linkene over når du kommer med en slik påstand?
D har lavere forbruk enn RWD på sommer på grunn av torquesleep, men høyere ved minusgrader da det gjør at begge motorer går hele tiden.
Så ja du får stabilitet og fremkommelighet, men lavere rekkevidde når du trenger det mest. I tillegg er det her snakk om minste batteri hvor dette er mest kritisk!
Har lest om observasjonene til Cookie Monster vedr. torque sleep og minusgrader. Trodde range mode gjorde at torque sleep fungerte også i minusgrader. Har jeg misforstått?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaK på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:44
I range mode bør 60D bruke mindre enn 60 på vinteren.

Ja hadde torque sleep fungert likt uavhengig av temperatur hadde det vært riktig konklusjon :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

#27
Hatt både 85, 85D og 60. Sistnevnte har lavest forbruk, "by far".  Det var opprinnelig en ventebil,  men vurderer sterkt å beholde den permanent.

latigo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:44
Litt tullete å sette skillet på 0/1 grad. Det desidert mest krevende føret opplever man gjerne 0-5 grader.  Ved lavere temperaturer er det som regel ikke så ille.
Ja! Kan vi håpe på endring OTA eller må det gå inn på kontoen for California-engineering? Rart at det skal vere nødvendig i det heile tatt for føret sin skuld ettersom eg forstår kraft på bakhjula kjem svært raskt når det trengst sjølv med torque sleep. 

ChrML

Sitat fra: latigo på fredag 02. desember 2016, klokken 14:13
Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:44
Litt tullete å sette skillet på 0/1 grad. Det desidert mest krevende føret opplever man gjerne 0-5 grader.  Ved lavere temperaturer er det som regel ikke så ille.
Ja! Kan vi håpe på endring OTA eller må det gå inn på kontoen for California-engineering? Rart at det skal vere nødvendig i det heile tatt for føret sin skuld ettersom eg forstår kraft på bakhjula kjem svært raskt når det trengst sjølv med torque sleep.
Det et antakeligvis på grunn av at bilen endrer kjøreegenskaper på glatt føre, og at torque sleep har noen variasjoner avhengig av forskjellige kriterier hvor kraften kommer.

For at den skal være mer forutsigbar.

Men jeg synes de heller kunne valgt en mellomting, dvs litt mer forutsigbar variant, enn å koble den ut helt. F.eks bakhjulstrekk frem til den mister litt grep.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA