Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: samotholt på fredag 02. desember 2016, klokken 22:27
Tror Øyvind har et poeng. Hadde man skilt på 2013-1014, og resten så hadde statistikken vært helt annerledes. S85D, fra juni 2015, 20' km, ingen problemer.
Vel, jeg har en av disse veteran bilene fra 2013: Har selvfølgelig vært litt småplukk som dårlig tilpasning av lister og panel, kondens i lykter osv. Ellers så har det ikke vært noen driftsstans eller lekkasjer i panotak som 'alle' har skal man tro dette forumet. DU, kontakt og bremser har blitt byttet proaktivt på service.
Kan vi ikke bare være enige om at kvaliteten på bilene nok  dessverre er variabel. Noen opplever nok dessverre alt for mye feil, men det er ikke dermed noen 'fasit' på gode og dårlige årganger.

DagfinnN

#46
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 23:14
Det holder i massevis. Grunnlaget er mindre under valg fks. Tar man med at all parkering utenfor verkstedene er fulle av biler som skal på reparasjon og ventetiden du får oppgitt når du trenger å besøke verkstedet selv for fix som er halvåret eller mer, så er det indikasjoner nok.
Det du ser her er ikke i nærheten av å kunne kalles en stikkprøve. Ta deg et kurs i statistikk. 0,01 prosent svar og med stor sannsynlighet svært skjevt utvalg.
Det blir like pålitelig som å ta en meningsmåling, spørre 50 av bærums befolkning, men kun de som bor i de fineste eneboligene for deretter utrope høyre som vinnere av neste valg.
De som arbeider med meningsmålingen gjør ikke slik - fordi de vet hva de holder på med.
Når jeg leser hva du skriver - så er konklusjonen grei. Du kan ikke statistikk og kommer med slutninger som er helt uten noe statistisk grunnlag i det hele tatt.
Ja - det er j... synd at noen har problemer med Tesla. Og noen er sikker så skuffet at de blir veldig lei seg og forbannet. Det er jo trass alt en dyr bil.
Men - det er IKKE uvanlig at det er feil på andre dyre biler heller. En kompis av meg hadde en sportsbil, Audi TT for 10 år siden. Den var mer på verksted enn på veien (neida men alt for mye på verksted).
At Tesla har hatt problemer med 1. generasjon av TMS er jo bare å forvente. Mye tyder på at det kanskje er svært mye bedre på 2. generasjon. Så kommer TMX med masse nytt og uprøvd som selvsagt skaper problemer for verksted.
Lag deg heller en spørreundersøkelse til med følgende spørsmål:
1 Hvor lenge har du hatt Tesla, - mindre enn 3 mnd. mindre enn et år, mer enn et år.
2 Vil du anbefale andre å kjøpe Tesla?
3 Vil du kjøpe en Tesla når den du har i dag skal byttes/selges?
Om mindre enn 60% svarer nei på nr 2 og mindre enn 50% svarer nei på nr. 3 - ja da har Tesla ett problem. Så kan du også analysere svarene etter svar alternativ på spørsmål 1.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tuxedo

Tja, amerikanerne er jo glad i slike underøkelser, så de kjøres jevnlig i uavhengige media.  Og svaret der på spørsmål 2, "Vil du anbefale andre å kjøpe Tesla?" ligger vel stort sett på 90%+.

DagfinnN

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 03. desember 2016, klokken 20:19
Tja, amerikanerne er jo glad i slike underøkelser, så de kjøres jevnlig i uavhengige media.  Og svaret der på spørsmål 2, "Vil du anbefale andre å kjøpe Tesla?" ligger vel stort sett på 90%+.
Hvis det er tilfelle i Norge i dag vil nok ikke Tesla skjerper seg med feil. Alternativet er det feil på et så lite antall biler at det ikke betyr noe.
Åja, jeg skjønner at man kan bli steikende forbanna om man har en mandagsbil. Har du en slik bil er det lett å tro at alle biler har feil. Men en liten undersøkelse med stor sannsynlig for skjevt utvalg er ikke grunn god nok til å rakke ned på Teslaer generelt.
Ei heller er det særlig saklig og påstå at jeg f.eks. som ikke har hatt feil av betydning, ikke tør å si fra. Slike påstander har intet annet resultat enn at de svekker argumentasjonen. Skal man fremme en sak, kommer man lengst med å være saklig og balansert.
Hadde vært svært interessant å se en slik undersøkelse fra Norge om det finnes.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Egil Fonn

#49
Personlig veldig begeistret for min Tesla bortsett fra alle feil som dukket opp. Min sønn vurderte en stund Tesla men pga min erfaring ble det stopp. Håper Tesla får skikk på kvaliteten. Da kommer jeg m.flere på banen igjen. Veldig tilfredstillende med en bil som bare går å går uten overraskelser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

tiger`n

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 03. desember 2016, klokken 20:19
Tja, amerikanerne er jo glad i slike underøkelser, så de kjøres jevnlig i uavhengige media.  Og svaret der på spørsmål 2, "Vil du anbefale andre å kjøpe Tesla?" ligger vel stort sett på 90%+.
Consumer Reports er jo trekt frem her tidligere som en slags referanse, eller hvertfall når det var noe bra.
De har her en undersøkelse, Tesla ligger langt nede sammen med andre amerikanske produsenter, er ikke noe tilfeldigheter med dette, bare fakta, kvaliteten ligger under snittet, i likhet med mange andre.
http://www.abcnyheter.no/motor/2016/11/01/195253275/tesla-sliter-og-volvo-og-volkswagen-stuper

Øyvind.h

#51
Men når temaer er Model S (S-subforum)er det lurt å se på hvordan Model s har utviklet seg istedenfor å påpeke at Model x trekker ned....


http://www.cnbc.com/2016/10/24/why-consumer-reports-raised-the-tesla-model-s-reliability-rating.html
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Sven-E på søndag 04. desember 2016, klokken 01:01
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. desember 2016, klokken 12:14
Det du ser her er ikke i nærheten av å kunne kalles en stikkprøve. Ta deg et kurs i statistikk. 0,01 prosent svar og med stor sannsynlighet svært skjevt utvalg.

Lag deg heller en spørreundersøkelse til med følgende spørsmål:
1 Hvor lenge har du hatt Tesla, - mindre enn 3 mnd. mindre enn et år, mer enn et år.
2 Vil du anbefale andre å kjøpe Tesla?
3 Vil du kjøpe en Tesla når den du har i dag skal byttes/selges?
Om mindre enn 60% svarer nei på nr 2 og mindre enn 50% svarer nei på nr. 3 - ja da har Tesla ett problem. Så kan du også analysere svarene etter svar alternativ på spørsmål 1.
Du kødder nå?
Hvis Teslasvein lager en spørreundersøkelse her, så er den ikke verd noe.
Men hvis du lager en, så har Tesla et problem?

Og ikke bare det men du roter det til i spørsmålene også.
Hva hvis svar på spm. 1 er: jeg har hatt Tesla i mer enn ett år.  Innebærer det at feil på min TMX ikke er relevante?
Og på spm. 2: hvis f.eks. 2% sier nei, (2% er mye mindre enn 60%) at de ikke vil anbefale andre å kjøpe Tesla, så har Tesla et problem?
Tenk deg om neste gang før du skriver så usakelig. Minst 2 faktafeil i det  du påstår at jeg har skrevet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Luftventil

Viktig å huske på at en Model S fra 2016 er en helt annen bil enn en Model S fra 2013. I følge boka til Elon Musk slet de mye med småfeil i starten av produksjonen, men ting er mye bedre nå. Dette har også undersøkelser rundt driftsikkerhet bekreftet.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Filip86

Sitat fra: Luftventil på søndag 04. desember 2016, klokken 23:21
Viktig å huske på at en Model S fra 2016 er en helt annen bil enn en Model S fra 2013. I følge boka til Elon Musk slet de mye med småfeil i starten av produksjonen, men ting er mye bedre nå. Dette har også undersøkelser rundt driftsikkerhet bekreftet.
Håper for all del andre er mer heldige med sin 2016 modell enn det vi har vært.

DagfinnN

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:13
Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. desember 2016, klokken 09:50
Tenk deg om neste gang før du skriver så usakelig. Minst 2 faktafeil i det  du påstår at jeg har skrevet.
Du burde jo påpeke feilene da.
Men det er klart at blir litt vanskelig siden du antagelig ikke er klar over at du har skrevet noe feil.
1. Skrev jeg at JEG skulle ta en undersøkelse?
2. Skrev jeg at DU ikke var i stand til å kjøre en ordentlig undersøkelse?

Og jeg gidder IKKE og svare på personer som går til personangrep på meg fordi jeg IKKE er enig med deg.
Jeg kommer ikke til å svare deg mer på dette - uansett hvor usakelig du blir.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Sitat fra: Filip86 på søndag 04. desember 2016, klokken 23:35
Sitat fra: Luftventil på søndag 04. desember 2016, klokken 23:21
Viktig å huske på at en Model S fra 2016 er en helt annen bil enn en Model S fra 2013. I følge boka til Elon Musk slet de mye med småfeil i starten av produksjonen, men ting er mye bedre nå. Dette har også undersøkelser rundt driftsikkerhet bekreftet.
Håper for all del andre er mer heldige med sin 2016 modell enn det vi har vært.

Statistisk sett er de det. Min erfaring stemmer med statistikken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

rsomby

Sitat fra: Kanutten på fredag 02. desember 2016, klokken 19:52
Sitat fra: rsomby på fredag 02. desember 2016, klokken 15:22
Min forrige bil vil jeg ikke gå så mye inn på, men den sto på verksted rundt 75 døgn siden mars 2014.

Du skriver ikke hva slags bil dette var, men dersom dette også var en Tesla forstår jeg ikke hva som fikk deg til å kjøpe enda en Tesla?

S85 fra mars2014. Selv om bilen sto mye på verksted så tror jeg ikke det hadde blitt mange dager tilsammen om de hadde jobbet aktivt med den når de hadde den inne. Sist gang den var inne i over 4 uker tok de knapt i den pga ferieavikling...  Det finnes ikke noen gode alternativer der ute som frister, og jeg var strengt tatt fornøyd med Tesla selv med mye feil. En får alltid lånebil, og det er det ikke mange andre som alltid tilbyr.

rsomby

Sitat fra: Helge Alm på fredag 02. desember 2016, klokken 22:05
E.S: Har også en 2016 S70D hvor det ene speilet levde sitt eget liv. Sa fra til Tesla Brumunddal som byttet det. Garantisak  - bare å si fra.

Sitat fra: E_S på fredag 02. desember 2016, klokken 19:20
Har nå 2016 70D som så langt har vært problemfri med unntak av et speil som sporadisk ikke vil felles ut. Virker som relativt varierende kvalitet..

Hvis det er speil førerside så har jeg hørt fra SC at dette skal fikses med software om ca 2 teslauker, for ca 2mnd siden.

JO

Når man sier at man leverer verdens beste bil med "stellar service" da forplikter det.
Når ett relativt stort antall kunder opplever at det ikke stemmer så er det en grunn til bekymring for Tesla.
jeg hadde min MS i 2 år(beste bilen ever mtp på at jeg fikk alle penger igjen når jeg solgte), men bilen var ikke feilfri, verkstedet hadde lang ventetid.
Jeg solgte med litt blandede følelser, likte bilen veldig godt, men var og lettet over at usikkerheten med bilen var over.
Håper de kan få skikkelig orden på kvalitet på litt sikt slik at jeg engang kanskje kan kjøpe en ny. Per i dag er det uaktuelt, stoler rett å slett ikke på Tesla.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA