Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Helge Alm

E.S: Har også en 2016 S70D hvor det ene speilet levde sitt eget liv. Sa fra til Tesla Brumunddal som byttet det. Garantisak  - bare å si fra.

Sitat fra: E_S på fredag 02. desember 2016, klokken 19:20
Har nå 2016 70D som så langt har vært problemfri med unntak av et speil som sporadisk ikke vil felles ut. Virker som relativt varierende kvalitet..

Øyvind.h

Model S har løftet seg fra under snittet til gjennomsnittlig pålitelighet.
Ventetiden på verksted virket å være på vei ned.
Så kom Model x i hopetall.

Jeg kategoriserte ikke min bil som feilfri, for jeg har vært innom på service. Men antall feil har falt med 90-95% sammenlignet med min 2013. Straks 15.000 tilbakelagt med en viktig feil som måtte fikses (men som ikke var alvorlig).

Pappas 2015-Mod er feilfri. Kun en løs plastbit inni ene døra. Vi har sikkert bare vært heldige :) Han har for øvrig ikke stemt. Han bruker ikke tid på forum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

samotholt

Tror Øyvind har et poeng. Hadde man skilt på 2013-1014, og resten så hadde statistikken vært helt annerledes. S85D, fra juni 2015, 20' km, ingen problemer.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Øyvind.h

Hadde det ikke skjedd mye de årene hadde det nok vært kroken på døra.

Men jeg må si jeg er overrasket over at det fortsatt leveres enkelte biler med flere feil. Og at flere designfeil fortsatt ikke er løst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaSvein63

La oss ta for oss de, la oss si som eksempel de 30% som er her og kaller det en stikkprøve og lar de som ikke er her være utelatt. Stikkprøver er bra greier. Fungerer blant annet i valg. Slik blir det ett greit bilde av hele greia. Skjønner ikke helt hva man tenker på som sier at det ikke er representativt fordi det er så mange som ikke er her og som sikkert har biler som er feilfri. Hallo, ringer det ikke ei bjelle en gang? Er det virkelig så utrolig viktig å få fram at det fins biler som er feilfrie, når det er så stor elendighet? Ingen medfølelse? Var da utrolig viktig at bilene hadde rett ytelse ikke sant? Det er jo en selvfølge at det er noen som fremdeles ikke har fått problemer. imidlertid vet man jo aldri når det vill skje, så denne tankegangen er jo helt ut i det blå. Tro ikke at jeg bryr meg om at det er noen som føler seg så beklemt over elendigheten  at de må forsvare seg på denne måten.

samotholt

Synes ikke jeg trenger å forsvare hverken Tesla eller at bilen de har levert er feilfri. Poenget her er vel å få balansert framstilling av situasjonen. At det forekommer problemer gjør vel ikke at vi som ikke har det skal si Amen. Get real.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

TeslaSvein63

Den balanserte framstillingen av situasjonen nå, er at det er ALT for mye feil på bilene og ALT for mange alvorlige feil. Get real.

Egil Fonn

Over 13000 Tesla registrert i Norge nå. Kun 157 stk har stemt her inntil nå. Foreløpig alt for tynt grunnlag å se den store helhet.
Kun 0,01% av Norges Tesla eiere har stemt her.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

TeslaSvein63

Det holder i massevis. Grunnlaget er mindre under valg fks. Tar man med at all parkering utenfor verkstedene er fulle av biler som skal på reparasjon og ventetiden du får oppgitt når du trenger å besøke verkstedet selv for fix som er halvåret eller mer, så er det indikasjoner nok.

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 02. desember 2016, klokken 23:01
Over 13000 Tesla registrert i Norge nå. Kun 157 stk har stemt her inntil nå. Foreløpig alt for tynt grunnlag å se den store helhet.
Kun 0,01% av Norges Tesla eiere har stemt her.

Det er derfor man gjerne ser på strukturerte sammenligninger hvor undersøkelsene er sammenlignbare mellom modeller og merker.
Ikke en liten undersøkelse blant aktive entusiaster på et forum :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

samotholt

Hillary vant valget? Mulig at det ikke er hvermansen som er på dette forumet? Kan det hovedsaklig være de som kjøpte biler tidlig som har stemt - og som er representert på forumet?

Og igjen, det er nok forskjell på nåsituasjon og før. Det gjelder nok også andre bilmerker. Jeg har en Audi A8, ved å sjekke på audiworld.no finner man over 200 "vanlige" feil på disse. Jeg har merket 3-4 av dem temmelig godt.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

o.b.lix

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 02. desember 2016, klokken 23:01
Over 13000 Tesla registrert i Norge nå. Kun 157 stk har stemt her inntil nå. Foreløpig alt for tynt grunnlag å se den store helhet.
Kun 0,01% av Norges Tesla eiere har stemt her.

Eller man kan si at 12843 Tesla er feilfrie siden de ikke har meldt inn feil her.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 22:51
Den balanserte framstillingen av situasjonen nå, er at det er ALT for mye feil på bilene og ALT for mange alvorlige feil. Get real.

I forhold til hva? Hva hadde du egentlig forventet, og var det i så fall fornuftig/rasjonelt å forvente det? Hva vil du egentlig frem til? Fortelle folk at de overhodet ikke må kjøpe en Tesla? Er det du som sitter på sannheten? Hva om andre synes at det er såpass mye positivt med selve bilen eller det Tesla gjør at det er ok med (litt) krøll? Hva med de som ikke reagerer og ikke føler det er noe å klage på? (Skal selvfølgelig ikke være slik mengde med feil som enkelte opplever) Jeg gikk inn i kjøpet av slik bil med åpne øyne, regnet det som en viss sannsynlighet for at de ville gå konk, men er mer trygg nå. Jeg håpet på få verkstedsbesøk, har nå sluttet å telle, men ingen problemer har vært alvorlige med mulig unnrak av om 12v batterivarsel, alltid fått lånebil og har kun hatt fossil lånebil en gang. Hadde jeg ikke fulgt så godt med på forumet så hadde nok antall verkstedsbesøk vært færre, da den nå går inn for "småting" som jeg har oppdaget via forumet. (Kona merker/hører ingenting). Heldigvis bor jeg så nærme, at det ikke er så veldig stort problem. Hadde jeg gjort det igjen? Ja. Kjøper jeg en til? Ja. Kommer jeg til å kjøpe en tredje? Ja, så lenge ingen andre har kommet med noe som er noenlunde like stor, pen, samme rekkevidde og en god porsjon motorkraft.

Som så mange andre områder i livet så får en dessverre ikke i pose og sekk, og foreløpige er det bare Tesla som har noe i posen som jeg vil ha. OG de har vekket verden/bilfabrikantene slik at de, og dermed også Tesla, må skjerpe seg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: GOS på lørdag 03. desember 2016, klokken 00:39
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 22:51
Den balanserte framstillingen av situasjonen nå, er at det er ALT for mye feil på bilene og ALT for mange alvorlige feil. Get real.

I forhold til hva? Hva hadde du egentlig forventet, og var det i så fall fornuftig/rasjonelt å forvente det? Hva vil du egentlig frem til? Fortelle folk at de overhodet ikke må kjøpe en Tesla? Er det du som sitter på sannheten? Hva om andre synes at det er såpass mye positivt med selve bilen eller det Tesla gjør at det er ok med (litt) krøll? Hva med de som ikke reagerer og ikke føler det er noe å klage på? (Skal selvfølgelig ikke være slik mengde med feil som enkelte opplever) Jeg gikk inn i kjøpet av slik bil med åpne øyne, regnet det som en viss sannsynlighet for at de ville gå konk, men er mer trygg nå. Jeg håpet på få verkstedsbesøk, har nå sluttet å telle, men ingen problemer har vært alvorlige med mulig unnrak av om 12v batterivarsel, alltid fått lånebil og har kun hatt fossil lånebil en gang. Hadde jeg ikke fulgt så godt med på forumet så hadde nok antall verkstedsbesøk vært færre, da den nå går inn for "småting" som jeg har oppdaget via forumet. (Kona merker/hører ingenting). Heldigvis bor jeg så nærme, at det ikke er så veldig stort problem. Hadde jeg gjort det igjen? Ja. Kjøper jeg en til? Ja. Kommer jeg til å kjøpe en tredje? Ja, så lenge ingen andre har kommet med noe som er noenlunde like stor, pen, samme rekkevidde og en god porsjon motorkraft.

Som så mange andre områder i livet så får en dessverre ikke i pose og sekk, og foreløpige er det bare Tesla som har noe i posen som jeg vil ha. OG de har vekket verden/bilfabrikantene slik at de, og dermed også Tesla, må skjerpe seg.

+1
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cowboystrekk

Interessante resultater så langt. Jeg må bare beklage hvis undersøkelsen ikke er god nok. Den var ment som et enkelt bilde på om bilen kan være en fullverdig nr 1 bil. I mitt hide er mer enn en driftsstans på biler som i gjennomsnitt er 1.5 år gamle ikke akseptabelt. Diverse småfeil etc er noe mange opplever med nybiler med alt fra elektronikk som fusker, uriktige feilmeldinger etc. Kjørte ny Kia med Norges 'beste' garanti før Teslaen og opplevde flere svært irriterende feil som automatiske dørlåser som låste seg som de selv ville, feil med kjølevæsketempmåler, stort avvik mellom reelt forbruk og kjørecomp som hevda jeg brukte 10-20% mindre enn jeg gjorde, girskiftindikator som ikke fungerte etc. Ikke driftstans, men mer irriterende enn Teslafeilene. Lånebil fikk jeg ikke på verkstedbesøk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA