Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg krysset av for svar alternativ 2 "Større feil som innebar at bilen ikke var kjørbar". Det har skjedd ved to anledninger. Først var det en jordingsfeil som sendte alle mulige og umulige meldinger ut på displayet. Tesla kom med en gang med kranbil med leiebil på planet. Andre gangen fikk jeg beskjed om at bilen måtte til service og at det var fare for at den ikke ville restarte. Meldingen kom og gikk. Leverte bilen og fikk leiebil mens de fikset den.

Betyr dette at bilen ikke kan brukes som nummer 1 bil? Vel, jeg har brukt min som nummer en bil i et og et halv år og har på den tiden kjørt 70 000 km. Den ER nummer en bil. Jeg vil ikke bytte.

PS. Skulle gjerne hatt AP 2.0. (Har 1.0)

Arntiv

Kjørte nylig Bodø-Trondheim for å fikse kontaktor (feilmelding: CAR needs service, contact Tesla service). Ankom Trondheim på kvelden med plan om å levere bilen morgenen etter. På morgenen fikk jeg ikke start på bilen, og den måtte hentes av NAF. Fikk beskjed fra Tesla om at 12V-batteriet var flatt, og at det mest sannsynlig hadde sammenheng med kontaktorfeilen.

Dette er første gang, ila 3 års eierskap, jeg har vært nødt til å levere bilen på service uten å kunne legge det sammen andre gjøremål (ferie, jakt osv). Og det er første gang jeg har hatt driftsstans. Bank i bordet.
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

morpheos

Har eid min 2014 P85+ i litt over 7 måneder nå, og totalt så har den tilbrakt snart 5 kalenderuker på SS Kokstad. Rundt regnet 15-16 % av tiden mao. I perioden har den hatt to alvorlige feil, begge knyttet til batteri - i det ene tilfellet hadde de bilen i nesten 4 uker, i det andre har den nå stått i snart en uke. I tillegg har det vært småfeil der de har hatt bilen noen dager. Når bilen var inne i nesten en måned hadde jeg en ny P90Dl (yey!), ellers har det stort sett være Golf, V40 eller V50.

"Problemet" mitt er at jeg elsker bilen min. Både jeg, min kone og mine to døtre hater å kjøre rundt i andre biler. Vi kjører nå en relativt bra utstyrt og grei V50 (2016-modell), og jeg hater det.

Samtidig så er jeg livredd hva som skjer med driftsutgiftene hvis alle disse små- og store feilene skal fortsette etter utløpt garanti. 100k km er jeg ikke så bekymret for, mesteparten av alvorlige feil har vært knyttet til drivlinje og batteri, men spent på hvordan Tesla håndterer den biten.

Muffinman

Sitat fra: morpheos på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:02
"Problemet" mitt er at jeg elsker bilen min.
Noe dritt det der  :)

SitatBåde jeg, min kone og mine to døtre hater å kjøre rundt i andre biler.
Pesten er smittsom...

Diravi

Sitat fra: morpheos på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:02
Vi kjører nå en relativt bra utstyrt og grei V50 (2016-modell), og jeg hater det.


Fryktelig OT, men likevel: 2016-modell av V50 eksisterer ikke.  8) V50 forsvant da V40 ble lansert.

(Dette ER tross alt et nerdeforum....)  ;D
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Filip86

Vi fikk vår 90D i starten av juni 2016 og har hatt følgende issues:
- Bytte av DU foran og bak
- Bytte av "Jackshaft assembly - front"
- Airbag som skrudde seg av og på x 2
- Bytte av baklykt med sprekk som førte til dugg
- Bytte av innfestning for gummimatter foran
- Bytte av "Thermal controller" (AC blåste plutselig kaldt, når det skulle være varmt)
- Smøring og rensing av ladeluke x 2
- Bytte av kromlist på bagasjeluke
- "Fiksing" av spyledyser x 2
- Reperasjon av "terminal on air suspension harness" (bilen skrudde jack-mode på av seg selv)
- Fiks og lakkering av dørhengsler på førerdør
- Pakninger på dører venstre side "poorly fittet"
- Kromlister som er løse og "unaligned"
- Byttet battery coolant pump 1 - 2nd Gen
- "Modified the front subframe skid plate to remove creaking sounds when turning the steering wheel."
- Fikset panorama tak grunnet riper
- Byttet ratt grunnet riper i skinn som skjedde før utlevering
- Fikset lakk på innstegs "trinn" passasjerside.

Tror det var alt foreløpig. Den har vært på verkstedet totalt 4 ganger nå, og vi har hatt lånebil (MB fossil sist gang) i litt over 4 uker totalt på denne tiden.
Siste gangen så var det et mareritt å få tak i de på verkstedet i Drammen, endte opp med å sende mail til 3 av kontaktpersonene der uten at jeg fikk noe svar, så måtte fysisk møte opp for å få ordnet med en time.

Det har gått med noen timer for å levere og hente bil, så jeg er glad for at jeg foreløpig ikke er avhengig av bil på jobben.

RuneW

Sitat fra: Filip86 på fredag 02. desember 2016, klokken 14:04
Vi fikk vår 90D i starten av juni 2016 og har hatt følgende issues:
- Bytte av DU foran og bak
- Bytte av "Jackshaft assembly - front"
- Airbag som skrudde seg av og på x 2
- Bytte av baklykt med sprekk som førte til dugg
- Bytte av innfestning for gummimatter foran
- Bytte av "Thermal controller" (AC blåste plutselig kaldt, når det skulle være varmt)
- Smøring og rensing av ladeluke x 2
- Bytte av kromlist på bagasjeluke
- "Fiksing" av spyledyser x 2
- Reperasjon av "terminal on air suspension harness" (bilen skrudde jack-mode på av seg selv)
- Fiks og lakkering av dørhengsler på førerdør
- Pakninger på dører venstre side "poorly fittet"
- Kromlister som er løse og "unaligned"
- Byttet battery coolant pump 1 - 2nd Gen
- "Modified the front subframe skid plate to remove creaking sounds when turning the steering wheel."
- Fikset panorama tak grunnet riper
- Byttet ratt grunnet riper i skinn som skjedde før utlevering
- Fikset lakk på innstegs "trinn" passasjerside.

Tror det var alt foreløpig. Den har vært på verkstedet totalt 4 ganger nå, og vi har hatt lånebil (MB fossil sist gang) i litt over 4 uker totalt på denne tiden.
Siste gangen så var det et mareritt å få tak i de på verkstedet i Drammen, endte opp med å sende mail til 3 av kontaktpersonene der uten at jeg fikk noe svar, så måtte fysisk møte opp for å få ordnet med en time.

Det har gått med noen timer for å levere og hente bil, så jeg er glad for at jeg foreløpig ikke er avhengig av bil på jobben.

Imponerende bedriten kvalitet. Nesten sjokkerende at dette er mulig. Ble ikke DU-problemene liksom fikset en gang på 2015-tallet? Jeg står selv på TM3-liste, men er svært skeptisk til hvordan Tesla skal klare å virkelig masseprodusere biler når man hører ting som det listet over på en "helt ny" 2016-modell.

Det er til å grine av.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

rsomby

Min forrige bil vil jeg ikke gå så mye inn på, men den sto på verksted rundt 75 døgn siden mars 2014.

Ny bil 30sept.
-Har litt dårlig tilpasning av hele fronten, så det er litt variende glipper rundt frontlysene og i overgangen mellom panelene i hjulbuen foran. Vet ikke om jeg tør la de fikse det da det like gjerne kan bli verre. Jeg har erfaring med karroseripartnere til tesla bergen fra tidligere av og er ikke imponert. Toleransegrensene er visst lang unna det en skulle tro var normalt. Faktisk så mye at de sikkert sier at bilen min er godt innenfor grensene for tillatt avvik.
- Chromelister underside vindu er ikke allignet mellom front og bakdører. Disse kan en lett tilpasse selv, de sitter bare trykt nedpå kanten.
- Jeg har risting i ratt ved kraftig aks på f.eks. motorvei, virker som det er lane departure warning systemet som slår inn her selv om jeg har disablet det.
- elendige vindusspylere, men her har jeg justert litt selv så det er nesten til å leve med....

Jeg har ikke giddet å oppsøke service enda da jeg er lei av å kjøre opp der til stadighet og klage og syte over ting som må fikses. Men gitt beskjed pr mail om hva som er opplevd. Tenker de kan ta tak i ting når den skal på service engang i fremtiden.

lunitiks

Sitat fra: Filip86 på fredag 02. desember 2016, klokken 14:04
Vi fikk vår 90D i starten av juni 2016 og har hatt følgende issues:
- Bytte av DU foran og bak
- ...

Denne er litt bekymringsfull, tatt i betraktning alderen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Filip86

Sitat fra: lunitiks på fredag 02. desember 2016, klokken 16:33
Sitat fra: Filip86 på fredag 02. desember 2016, klokken 14:04
Vi fikk vår 90D i starten av juni 2016 og har hatt følgende issues:
- Bytte av DU foran og bak
- ...

Denne er litt bekymringsfull, tatt i betraktning alderen

Bilen har bare gått 10500km, bak ble byttet på ca 6500km og front ikke lenge etter. Var også noe drivstag ("Jackshaft assembly - front" antageligvis) som de sa var montert skjevt.
Hvis det dukker opp noe mer innen kort tid, så har jeg lyst til å prøve meg på å få en service gratis på bilen...

E_S

Hadde 2014 P85+. Denne hadde diverse smådill som dårlig passform på lister/front, takluke som ikke virket og var lekk, dugg i lykter, knirk og slikt. Har nå 2016 70D som så langt har vært problemfri med unntak av et speil som sporadisk ikke vil felles ut. Virker som relativt varierende kvalitet..
:)

Kanutten

Sitat fra: rsomby på fredag 02. desember 2016, klokken 15:22
Min forrige bil vil jeg ikke gå så mye inn på, men den sto på verksted rundt 75 døgn siden mars 2014.

Du skriver ikke hva slags bil dette var, men dersom dette også var en Tesla forstår jeg ikke hva som fikk deg til å kjøpe enda en Tesla?

Egil Fonn

#27
Mange her som ikke lar seg skremme av mye feil. Forskjell på folk..
Etter avstemningen her er det feil på over 90%. Alvorlige feil med driftsstans utgjør 22%. Ikke rart Tesla service senter har hendene fulle. Vis denne avstemningen gjenspeiler virkeligheten er jeg redd det kommer til å gå nedenom med Tesla.
Håper det kommer noen med feilfrie biler og pynter på statistikken.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

tiger`n

Det er ganske utrolig hvor mye dette dysses ned. Her kommer folk inn med feillister lange som et vondt år og flere måneder på verksted per år.
Så får man til svar at dette er noe man må regne med, og at de selv har hatt bare noen få feil, og at slike forum er der alle kommer og klager og det er derfor man ser noen som har mye feil.
Jeg vil tro alle disse feilene er høyst reelle og problematiske for de det gjelder, og ikke noe som er nødvendig å kimse av eller dysse ned.
Med det hastverket og hårete produksjonsmålet som settes i disse dager og fremover er det enda større grunn til å tvile på kvaliteten på kommende modeller. På ett eller annet tidspunkt vil dette skade selskapet seriøst.

DagfinnN

#29
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 02. desember 2016, klokken 20:21
Mange her som ikke lar seg skremme av mye feil. Forskjell på folk..
Etter avstemningen her er det feil på over 90%. Alvorlige feil med driftsstans utgjør 22%. Ikke rart Tesla service senter har hendene fulle. Vis denne avstemningen gjenspeiler virkeligheten er jeg redd det kommer til å gå nedenom med Tesla.
Håper det kommer noen med feilfrie biler og pynter på statistikken.
Feil på over 90% basert på hvilket grunnlag? Det er synd at noen/mange har feil med Tesla men regn med at de som stemmer her har feil. De som ikke stemmer har kanskje ikke. Så ikke misbruk statistikk.
Jeg har ikke opplevd problem av betydning med min 85D som er 13 mnd nå og har kjørt 30k. Har ikke hatt bilen inne til annet enn 20k service samt at jeg skadet grillen en gang ved kjøre på en isvull. Begge ganger har jeg fått topp service. Jeg har heller ikke stemt - før nå
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA