Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bil nummer en

Startet av TeslaSvein63, søndag 27. november 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

turfsurf

Av tidlige norske TMS er det nok vesentlig flere mandagsbiler enn snittet, jeg hadde selv en 2013 S85 som var inne på verksted 11 ganger. Men det var ikke mere enn en dag eller to om gangen, og de siste halvåret var alt i orden. Utenom dørhåndtakene og DU så lider TMS mere av dårlig produksjon enn design, og sånn sett ting som kan fikses en gang, i stedet for repeterende feil. Sånn sett er jeg ikke så veldig redd for langtidkostnader, mere det at det er en stor og dyr bil med dertil dyre slitedeler, som nok vil være uvant for mange som kommer fra Passat og Co.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arnkl

Eg har ein S85 frå februar 2014 som no er køyrt 98 000 km, og eg gruar meg ikkje til garantien går ut. Dei kjente feila er utbedra og utanom dei har det ikkje vore problem med bilen.

Mitt inntrykk er at dei fleste 2013 og 2014 bilane har ein del kjente feil som tidlegare førte til mykje driftsstans, som dekktrykksensor, kontaktor og DU. Men etter at desse er skifta ut er mitt intrykk at dei fleste bilane er ganske stabile. Eg har f.eks. ikkje sett ein TMS på flatbed på godt over eit år, mens det i 2014 var eit ganske vanleg syn ;-)

Og nei, eg har ikkje tenkt å selge bilen. Så du treng ikkje beskylde meg for å prøve å snakke opp prisen :)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

petersv

Ok, la meg prøve å forstå. Så du mener Svein, at flesteparten (eller alle?) av tesla-eiere har masse feil på bilen og er forbannet, men ikke tør stå fram, og de som sier det motsatte lyger?

Tja, uansett hvor man måtte stå i denne debatten tror jeg det ikke er noe poeng å fortsette med det standpunktet som utgangspunkt hos deg.

Øyvind.h

Reklamasjonsretten på de første bilene utløper august 2018, altså en god stund til. Når reklamasjonsretten har utløpt er de fortsatt dekket av garanti på drivverk og batteri frem til 2021.

Når det gjelder S85`en jeg hadde fra 2013 og isolerer påstanden om eneste bil til starten av eierskapet så kan jeg til dels forstå den.
Jeg hadde den en del turer innom service-senteret. Fikk alltid lånebil og hadde ingen driftsstans. Men en del småplukk.
Mot slutten av eierskapet roet det seg dog og ting jeg hadde å utsette var i hovedsak små kosmetiske ting. I tillegg var flere av besøkene total unødvendige og kun et resultat av slett jobb, ingen jobb eller verkstedspåførte feil. Det ser jeg også med en kamerats P85 fra 2014. Unødvendig surr på verksted fører til unødvendige besøk.

Når det gjelder den nye 90D`en har den i løpet av de første 8 månedene ca 95% fall i antall feil sammenlignet med S85`en de første 8 månedene. Jeg har riktignok ikke blitt skånet for verkstedstull, men på den annen side la de ned innsats i å kartlegge et problem som viste seg å være min egen skyld (bakre dashcam slår ut nøkkel-antennene) Det kunne de fakturert meg for, men valgte å la være selv om ingen feil ble funnet på bilen.

Faren min ruller rundt i en 70D fra midten av 2015. Ikke en eneste feil bortsett fra noe kosmetisk fra demobruken. Eller, det var riktignok en løs plastklips inni den ene døren som de fjernet på 20.000km servicen. Så jeg kan vel strengt talt ikke si bilen hans har vært feilfri :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wattson

Hei alle, kan dere ikke heller gi TeslaSvein63 noen gode råd. Han har tydeligvis fått en mandagsbil og opplever sikkert dette som ett stort personlig mareritt.  I hvertfall ville jeg gjort det.  Vær da så snill ikke å fylle opp denne tråden med fornøydhet, det synes jeg er veldig arrogant og må føles ennå mer vondt. La han heller få svar og kontakt med andre som har hatt mye problemer og/eller gode tips om løsninger.
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Havebigfun

Bli NAF- medlem i dag og be om rettshjelp i morgen. ;)

Carl Anton Stenling

I forhold til forbrukerkjøpsloven kan det være greit å vite at dersom man har reklamert på en mangel og fått den rettet så vil det i de fleste tilfeller starte nye 5 års reklamasjonsrett deretter, jfr. saken hvor en Mercedes ble omlakkert og begynte å ruste pånytt.
Dette er uavhengig av garantibestemmelser og kan være nyttig der hvor Tesla retter en feil ved å bytte til en komponent som fortsatt har for kort holdbarhet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Cowboystrekk

Tror du bør korrigere førsteinnlegget til: "Å ha en Tesla mandagsbil som nr 1 er en vits". Jeg har hatt min i 3 år, 32k km, aldri hatt noe driftsstans etc. Har hatt noe småtteri som at 12V-batteriet gav beskjed om at det snart ville byttes, UMC var ustabil så fikk ny og ellers egentlig ingen problemer. Faktisk har Teslaen vært den mest pålitelige bilen jeg har hatt i.l.a mine 15 år som sjåfør :)

Jeg er klar over at endel sliter med sine Teslaer, det er ikke noe greit, men ha i mente at mange faktisk har urpoblematiske bilhold. Om vi har vært heldige eller dere vært uheldige skal jeg uttale meg mindre om da jeg ikke aner hvordan feilprosenten mtp alvorlige feil, mindre alvorlige feil etc er.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Jeg laga ei avstemning så vi kan få litt oversikt over hvor alvorlige feil folk opplever.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JO

Det er absolutt ingen hemmelighet at Tesla har endel kvalitetsutfordringer. Når i tillegg verkstedene bruker månedsvis på å lage nye feil på bilen så er det jo en miks som ikke er holdbar i lengden.
Jeg har heldigvis solgt min MS å kjører i dag en nyere fossilbil som ikke bare er mer komfortabel, den virker som den skal og har en serviceorganisasjon som fungerer.

Jeg var en entusiastisk Tesla eier, men anbefaler ingen en Tesla i dag. Uten at jeg tror Tesla bryr seg allverden om de mister en kunde eller 2. Kommer heller aldri til å kjøpe en Tesla igjen med mindre de har en lang dokumentert tid der organisasjonen fungerer og bilen viser seg å holde.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

Sitat fra: JO på tirsdag 29. november 2016, klokken 10:24
Det er absolutt ingen hemmelighet at Tesla har endel kvalitetsutfordringer.

Ja de første bilene viste seg å ligge under snittet. Nå derimot er de oppe på snitt eller bedre for Model S. Det merkes godt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaSvein63

Sven-E : Jo jeg tenker på medlemskap og lar deg gjerne verve meg når jeg har tenkt. Har bare litt for mange medlemskap pga mange interesser.

Lokführer

Jeg har hatt:
to drive unit-bytter
tre dørhåntakbytter
en abs feil, nå er den tilbake
en kontaktfeil mellom ratt og "resten"
LED-bremselys er byttet
øvre styreledd eller no sånt
Kontaktor i batteri.
12v lader

Alt byttet på en veldig serviceinnstilt måte med leiebil osv.
Ja, mange feil, men aldri i livet om jeg vil ha noe annet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

turfsurf

Toleransen til feil er nok omvendt proporsjonal med service på verksted. De som har hatt Drammen, Bergen og en del av Oslo Service Center som sine verksted er nok de som er mest lei. Til å begynne med med vår 2013 så måtte jeg kjøre 10 mil hver vei for service, og det ble ganske mange turer til Skøyen for å ordne ting, men det var lite ventetid, lånebil og hyggelig service. Ikke noe problem. Med vår 2015 var det ett par småting, men det var lang ventetid, dårlig planlegging og surr med lånebil. Selv om det da var halve veien var det en mye dårligere opplevelse, og var medvirkende til at vi til slutt solgte vår 85D. Planlegge med service ett halvt år frem i tid og vente i månedsvis på å få fikset den minste ting smaker forferdelig dårlig. Er derfor og veldig i tvil om vi skal ta ut X som er i bestilling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. november 2016, klokken 06:28
Toleransen til feil er nok omvendt proporsjonal med service på verksted. De som har hatt Drammen, Bergen og en del av Oslo Service Center som sine verksted er nok de som er mest lei. Til å begynne med med vår 2013 så måtte jeg kjøre 10 mil hver vei for service, og det ble ganske mange turer til Skøyen for å ordne ting, men det var lite ventetid, lånebil og hyggelig service. Ikke noe problem. Med vår 2015 var det ett par småting, men det var lang ventetid, dårlig planlegging og surr med lånebil. Selv om det da var halve veien var det en mye dårligere opplevelse, og var medvirkende til at vi til slutt solgte vår 85D. Planlegge med service ett halvt år frem i tid og vente i månedsvis på å få fikset den minste ting smaker forferdelig dårlig. Er derfor og veldig i tvil om vi skal ta ut X som er i bestilling.

Kan förstå dina tvivel vidrörande köp av TMX, som ägare av 1. generations TMS... Köpa TMS facelift känns tryggare nu, många av barnsjukdomarna är åtgärdade, man får förhoppningsvis en stabilare bil med högre kvalitet...

Att köpa TMX nu blir ju samma grej som att köpa TMS 2013, risk för klippekort hos SC...

Men därmed inte sagt att TMS har blivit en perfekt bil utan fel, det dyker fortfarande upp saker som borde vara helt frånvarande på en bil i dennna prisklass.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA