Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og forvarming Phev2016 - hvor mye strøm?

Startet av chpl, torsdag 24. november 2016, klokken 20:43

« forrige - neste »

chpl

Noen som har tall på hvor mye strøm som brukes ved å

- lade tomt batteri
- forvarming 10 min varme
- forvarming 20 min varme
-forvarming 30 min varme

Lader i sameie, så må holde litt styr på strømforbruket her:)

Tusen takk!

aaa3

Jeg har ingen pålitelige tall, men lading av tomt batteri skal være ca. 10 kWh.
Skaff deg en måler, så slipper du diskusjoner om dette. Det tryggeste er en fastmontert, men denne kan også brukes: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/Multifunksjonell-energimaler-2000037639/


blazius

Min erfaring er at forvarming med tilkoblet 10A lading tapper batteriet, mens batteriet ikke tappes dersom bilen står med 16A lading.  Det er dermed rimelig å tro at forvarmingen trekker et sted mellom 10 og 16 A, tilsvarende 2.300-3.700 W.

Jørund

Vannvarmeren er visstnok på 4kW.


Sent from my iPhone using Tapatalk

chpl


sjokomelk

Sitat fra: chpl på lørdag 26. november 2016, klokken 23:23
4kw på varmesettingen? 10, 20 eller 30 min?
4kW i både 10, 20, 30, 3600 minutter og enda lenger enn det. Faktisk så lenge det eksisterer.
Kilowatt er effekten på elementet.

Men sier vi at varmeelementet trekker 4kW konstant i 10 minutter, så bruker du 0,67 kWh. 20 minutter 1,33kWh og 30 minutter 2kWh.
(Regnestykket er kW x timer (h) - 4 kW x 1/6 h = 0,67 kWh)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dykkern

Kan den virkelig trekke 4kW på oppvarming? Med 16A sikring klarer man jo BÅDE forvarme OG lade batteriene. Er det for grovt å regne 220V x 16A = 3,5 kW?

Jørund

Elementet er på 4kW. Batterinivået synker med forvarming og 10A lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dykkern

OK, men når jeg lader med min 16A lader så faller IKKE batterinivået.

Jørund

Sitat fra: Dykkern på søndag 27. november 2016, klokken 23:08
OK, men når jeg lader med min 16A lader så faller IKKE batterinivået.
I så fall er ikke vannvarmeren på 4kW eller at den ikke ligger inne hele tiden (pulser) slik at bilen trekker mindre enn den får tilført fra laderen og dermed tilfører batteriet energi.

leafnor

Vurderer å kjøpe en Phev2015, og leser meg opp litt på bilen.
Det virker å være tre elementer, så effekt kan godt være under 4kW.
Dvs, store deler av forvarming er trolig uten alle innkoblet, og da vil 16A lading dekke effektbehovet.
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=2077
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Sitat fra: leafnor på søndag 04. desember 2016, klokken 22:54
Vurderer å kjøpe en Phev2015, og leser meg opp litt på bilen.
Det virker å være tre elementer, så effekt kan godt være under 4kW.
Dvs, store deler av forvarming er trolig uten alle innkoblet, og da vil 16A lading dekke effektbehovet.
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=2077
Kikket etter nå og min påstand gjelder nok 2014-modellen. Ser ut som om det er endret på de nyere modellene.

Klipp fra "PHEV Outlander Technical Highlights"

"The electric heater power performance is 4kW maximum.

If the heating is switched on while the engine and heater are cold, the engine may be started to boost heat performance and minimize electric power consumption from the drive battery."

Her står det maksimum så det kan godt være at den trinner effekten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA