Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El-Buss

Startet av Radiobil1, onsdag 23. november 2016, klokken 16:05

« forrige - neste »

eltilki

Leste et sted at Unibus i Oslo tester ut EL-busser. Snakket med en av sjåførene og han var veldig positiv til det, men samtidig veldig skeptisk til å kjøre el-buss om vinter på visse strekninger.
2019 Tesla model X 75D
2018 JAGUAR I-PACE SE LAUNCH EDITION - Bestilt 1/3-18 - Avbestilt
2017 Renault Zoe Z.E 40
2014 Leaf Acenta 24kW - Solgt

nr1rayner

Sitat fra: Radiv på onsdag 23. november 2016, klokken 16:05
Full lade på 6 min er ikke galt!

Slike standarder burde man jo klare å få til på el-biler også?

Må da lese artiklene du linker til..?
Det oppgis 450 kW og ladetid på 4-6 min.
Det gir et svært enkelt regnestykke:
450 kW / 60 = 7,5 kWh/min
7,5 kWh/min x 6 min= 45 kWh.

Tviler på at batteriene er så små som 45 kWh gitt.

"De fleste leverandører produserer i dag elbusser med en batterikapasitet på 300 kilometer."
300 km med Leaf skulle vel gi behov for ca 45 kWh.
En tilsvarende Leaf med dieselmotor skulle vel bruke ca 0,5 l/mil, mens en diesel-buss havner på ca 3-8 l/mil (langkjøring-bykjøring), så la oss grovt sett si ca 10x forbruket på en diesel-buss vs diesel-bil.
Ca det samme forholdet skulle man da se ved eldrift.
Total batterikapasitet skulle da bli i området 400-500 kWh, som skulle gi en ladetid på 1 time på full guffe.

Slik standard er visst ikke så langt unna til biler, det snakkes om 350 kW.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bolfus

Drammen får Norges første helelektriske busslinje snart. Seks busser er bestilt fra Siemens. http://lastogbuss.no/norges-forste-elektriske-bussrute/

Griffel

#4
Sitat fra: Bolfus på mandag 20. mars 2017, klokken 23:06
Drammen får Norges første helelektriske busslinje snart. Seks busser er bestilt fra Siemens. http://lastogbuss.no/norges-forste-elektriske-bussrute/
Ladesystemet kommer fra Siemens, nå lagde Siemens de første trollybussene, men nå nøyer de seg med tog og tbane.

Noe av vitsen med dette ladesystemet og påfyll på endestasjonen er de ikke trenger batteri for 300km men for ruta på 15km + en god reserve. Noen 100kWh mindre i batterier i hver buss hjelper på prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nr1rayner

tillegg til Griffels kommentar:

og vekten:
"korte" busser med 2 aksler sliter fort med lovlig vekt på drivhjulene, max 11,5 t.
Mindre vekt på selve bussen betyr gjerne flere lovlige passasjerer, eller mindre slitasje på veien om du vil.
På boggibusser (3-akslet) er ikke dette så stort problem, maks 19t på boggien såvidt jeg husker.

og plassen:
batterier vil man åpenbart plassere lavt, men på laventre-busser (typiske bybusser) må vel gulvet heves ganske mye for å plassere batteriet jevn i gulvet.
Alternativt er på tak er i hekken. I hekken kan det fort spise passasjerplasser, og igjen, fort føre bussen over 11,5t på drivaksel.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

Riktig det med vekt, og med redusert vekt kan antall passasjerer økes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA