Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?

Startet av Trond.m, lørdag 19. november 2016, klokken 06:56

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:05
Så hvor vil salgstallene ende i 2017? Antageligvis rundt 20 % en plass, men kun på grunn av lav
leveringsdyktighet !
I 2018 derimot tror jeg mange vil få seg en liten overraskelse, og særlig de som tror Dieselen ennå har
20-30 gode år igjen .....

Det er ikke umulig at du får rett i dette, men da snakker vi om bittelille Norge. Selv om det nok er ganske bred enighet om at alle biler blir elektriske etterhvert, tror jeg personlig det drøyer noen år lenger enn spådommene fra optimistene når vi snakker global utbredelse.

Amoss

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:54
Det er ikke umulig at du får rett i dette, men da snakker vi om bittelille Norge. Selv om det nok er ganske bred enighet om at alle biler blir elektriske etterhvert, tror jeg personlig det drøyer noen år lenger enn spådommene fra optimistene når vi snakker global utbredelse.

Helt enig. Tror nok at 5-års perioden fra 2020 til 2025 blir den perioden hvor elbilene virkelig "slår igjennom" også internasjonalt. Dette fordi det først da vil være tilgang på nok produserte elbiler av ett tilstrekkelig stort utvalg av modeller til å dekke de fleste behov, samt at batteriprisene har kommet langt nok ned for de fleste produsentene til at el-utgavene kan bli like rimelige/rimeligere enn fossilutgavene.
Model S 85D

Rio

For ikke å forglemme at man faktisk må ha en ladeinfrastruktur på plass, også.

Doldis: Se hvor mange år dette har tatt i Norge; joda, det tar ikke så mange år i "Spania" eller "Romania" eller "Brasil" eller "Russland" eller "India", men det er ikke gjort på bare "et par år".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

S4e

Stor fan av alt Musk har fått til. Men er veldig spent på om modell 3 virkelig blir så billig som indikert. De har blitt dyrere og dyrere med S og X, der alle tilvalg er svært friskt priset. Hvordan skal de forsvare å selge 3 så mye billigere, med mindre den er ribbet for det meste og med dyre tilvalg?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

doldis1

#94
 
SitatDoldis: Se hvor mange år dette har tatt i Norge; joda, det tar ikke så mange år i "Spania" eller "Romania" eller "Brasil" eller "Russland" eller "India", men det er ikke gjort på bare "et par år".

@ Rio. " et par år" Det har du ikke lest i mine innlegg, men vi er over D første knekkpunktet på
salgskurven for elbil i Norge hvilket indikerer at om 5 år (!) fra nå har elbilen tatt over for fossile personbiler...
Med d mener jeg at diesel/bensin da har mindre enn 5% av d totale personbilsalget...
  Dette er ikke anslag jeg tar ut av løse luften, jeg kan begrunne denne spådommen, tror kanske jeg bør
starte en tråd om akkurat dette, for se når jeg får tid..

Rio

Joda, men verken i "Spania" eller "Romania" eller "Brasil" eller "Russland" eller resten av verden...

Dessuten, som nevnt, disse elbilene i andre land må faktisk lade et sted...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 Den som lever får se..
Personbilsalget i Norge siste halvdel 2021 vil vise elbil >95 % Bensin/Diesel < 5% .
85 % av verden vil ha samme andel i 2024, altså om kun 8 år ! I god tid før 2030 er det globale skiftet gjort..
Sjekk salgsgrafene for UK og Kina så skjønner du hvorfor.
En annen ting er hvem som vil være med på dansen fremover, hvis man ser isolert på d Norske markedet, ser
d faktisk ut som om markedet beveger
seg fortere enn levrandørene! Det kan åpne døren for nye produsenter f. eks. fra kina, og hvis d skjer kan vi
allerede i 2018 få se mange etablerte bilprodusenter løpe rundt og selge biler de ikke har-og heller ikke får
produsert på flere år.....
Jeg tror ikke tidsvinduet bilprodusentene har for å starte en reell omlegging til elbilproduksjon er i
10-år, eller år- jeg tror vi snakker måneder. . .

gigafactory

En slik omlegging er ikke mulig i den verdenen vi lever i, dessverre.

Elmo

Hva har den vendingen diskusjonen nå har tatt med foten til Elon å gjøre  ??? :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på mandag 05. desember 2016, klokken 10:53
Den som lever får se..
Personbilsalget i Norge siste halvdel 2021 vil vise elbil >95 % Bensin/Diesel < 5% .
85 % av verden vil ha samme andel i 2024, altså om kun 8 år ! I god tid før 2030 er det globale skiftet gjort..
Sjekk salgsgrafene for UK og Kina så skjønner du hvorfor.
Jeg tror nok ikke det er så enkelt som du tenker. Selv om vi antar veldig optimistiske produksjonskurver så vil ting ta tid. Om vi sier det absolutt maksimale som er realistisk er 50% økning per år, så vil utviklingen gå sånn ca slik:

2017: 1.000.000 stk
2018: 1.500.000 stk
2019: 2.250.000 stk
2020: 3.375.000 stk
2021: 5.062.500 stk
2022: 7.593.750 stk
2023: 11.390.625 stk
2024: 17.085.937 stk
2025: 25.628.906 stk
2026: 38.443.357 stk
2027: 57.665.039 stk
2028: 86.497.558 stk

Selv med den ganske optimitiske antakelsen om 50% vekst per år, så går det altså helt ut til 2028 før man nærmer seg hele markedet. Spørsmålet er om 50% vekst er i det hele tatt oppnåelig, og jeg har mine tvil.

Men her i Norge kan vi så klart gå til 100% elbiler betydelig tidligere. Det produseres allerede nok elbiler i verden for at Norges etterspørsel ville kunne dekkes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. desember 2016, klokken 12:45
Spørsmålet er om 50% vekst er i det hele tatt oppnåelig, og jeg har mine tvil.

Jo, det tror jeg det er. Om man ser på den oppstillingen din vil jo Tesla alene ta brorparten av økningen i 2018, dersom produksjon og leveranser av Model 3 går etter planen. Så jeg vil nesten tro at man tangerer eller overstiger 50% vekst for elbiler alt i 2018. Tror også at når de store produsentene for alvor klarer å se tegningen på veggen og legger om produksjonen fra fossil til eldrift - slik VAG nå tydeligvis er i gang med, så vil det gå grådig fort - forutsatt at de klarer å trylle frem nok batterier.

Skulle jeg tippe så har vi nok en vekst >= ~50% fra og med 2018 til og med ~2022/23 hvor kurven vil starte å flate ut. Men siden jeg ikke opererer med en rett-linje graf slik oppstillingen din hadde, men heller en form for S-kurve graf, så kan jeg være enig i at 2028 høres korrekt ut som det året elbilene nærmest er enerådende på markedet.
Model S 85D

Trond.m

Sitat fra: Elmo på mandag 05. desember 2016, klokken 12:09
Hva har den vendingen diskusjonen nå har tatt med foten til Elon å gjøre  ??? :o
Egentlig ingen ting. Tror det er riktig å lukke denne tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA