Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cree SAM

Startet av elektrolux, torsdag 11. november 2010, klokken 20:18

« forrige - neste »

bosonic

Husk at det er grader av sulfatering. Til El rayo; din oppskriften kan muligens hjelpe på sterkt angrepne batterier.

Jeg vil imidlertid anbefale denne metoden:
Utgangspunktet er at batteriene står oppkoblet i bilen og bilen er oppjekket på bakhjulet.
- Begynn med å lade ut alle batteriene til samme spenning (eks 11 volt). Det beste er å lade ut et og et batteri med en last som blir styrt av et spenningsstyrt relé. Bruk en moderat utladestrøm, eks 4,5A (55W billampe).

- Lad så opp med original lader, men avbryt ladingen når spenningen er på 14V pr batteri. Dette for å unngå at noen batteri får overspening.
- Kjør motoren med konstant belastning og amperemeter tilkoblet. Kjør så lenge at du har forbrukt ca 2Ah.(Amper x tiden)
- Koble til originallader og lad inn ca 2,6Ah, dvs 30% mer enn forbrukt effekt (mål med amperemeter og beregne tiden den skal stå på)
- Dette forløpet gjentas 10-12 ganger samtidig som man øker Ah uttaket for hver gang. (Eks utlade 3Ah, lade 3,9Ah – utlade 4Ah, lade 1,2Ah etc.....)
- På den siste ladingen lar du laderen stå i til den slår seg helt av. Mål imidlertid spenningen på hvert batteri og observer at ikke noen får ladespenning over eks 15,3V.
- Ta bilen ut på en kjøretur og se om kjørelengden har øket. Unngå å kjøre bilen "helt tom".
- Mål deretter hvert batteri og noter! Observer forskjellene.

Dersom denne prosedyren ikke virker, gjenta med høyere utladestrøm, men ellers samme prosedyre.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Takk for forslag til recondisjonering.

Bosonic sitt forslag er i praksis bunnballansering, i motsettning til topsynkronisering slik jeg har gjort ved hjelp av individuelle ladere.

Problemet mitt er at blokkene helt klart yter forskjellig, og jeg prøver gjerne ut bunnballansering slik Bosonik foreslår. Jeg har Vifteovn som laster batteriet med 17A, og kan lade med mellom 0 og 53 A. Robometeret kan måle Ahr ut og inn, og Bantam'en kan dra de individulle blokkene ned i 11V, f.eks etter at vifteovnen har dratt den svakeste blokka ned i 11V

Eneste jeg ser kan hende er at enkelte batterier vil få overspenning under opplading? Skal jeg f.eks avslutte opplading før 30% "overlading" om jeg ser mer enn 15V/Blokk?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. november 2010, klokken 12:18

Eneste jeg ser kan hende er at enkelte batterier vil få overspenning under opplading? Skal jeg f.eks avslutte opplading før 30% "overlading" om jeg ser mer enn 15V/Blokk?


Ja helt rett tenkt elektrolux!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Etter en stekt Bantam ( igjen), og ladespenninger oppi 16,5V (Igjen) har jeg gitt opp bunnballansering, og gått over til det jeg skulle gjort hele tiden, nemlig individuell recondisjonering. ( ville spare tid, men har i stedet brukt mer tid på tull og herverk )

Drar nå blokkene ned i 10V med 39 A i.h.h.t. batterileverandørs beskrivelser. Det skal ved 25C gi 1/2 times utlading eller 19,5 Ahr. Får ut ca 15-16 Ahr ved 5C, og lader så inn ca 19 Ahr med C-tek 25000 som pulser opp i 27A i starten, og bulklader med 24 A. Nå har jeg endelig full kontroll over lade og utlade spenninger.

Blokkene er  hittil såpass jevne, at jeg tror jeg kan ta sjangsen på å kjøre dem ned til ca 155-150V i SAM'en.

Har nå bestillt spesialprogram for Robometer, og håper det kan fungere også med blybatterier. Utladekurvene vil fortelle hvilke alarmgrenser jeg må legge inn.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#19
Som de interreserte sikkert har fått med seg, er nå blypakken byttet ut med Litium.

Allerede etter 4-5 turer med bly ble det ved hjelp av det spesialskrevne SAM programmet på Robometeret oppdaget skjevhet i pakken, og ved test av enkeltblokkene ble det oppdaget 2 blokker som hadde tatt kvelden.

Hadde jeg fortsatt å bruke denne pakken ville den ene etter den andre blokken blitt ødelagt.

Bildet viser hvor elegant de 54 Amita cellene passer inn i stedet for Blyblokkene. BMS'en er siste versjon fra Tunderteam, og overvåker og indikerer individuell cellespenning, og ballanserer med inntil 1A i tillegg til å indikere strøm og temperatur på batteriet.

Heldigvis ser det ut som om Amita cellene gjør en god jobb. De yter mellom 23 Ahr og 32 Ahr fra 32 Ahr celler.

SAM'en har nå 205V nominell spenning mot 168V og har slanket seg over 100 kg. Dette har medført at den er enda friskere enn før, og kan kjøres mellom 50-70 km på en lading. Regenereringen fungerer også bedre. Ikke så brutal, da strømmen er redusert grunnet den høyere spenningen. Acceleratoren føles også bedre, men det kan være at jeg er mer vant med den etterhvert.

Planen nå er å luke ut cellene med redusert kapasitet, slik at pakken yter sine fylle 32 Ahr eller 6,6 kWt slik at rekkevidden øker til opp mot 100 km.  
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Nydelig arbeid som vanlig, Elektrolux!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Tiden flyr, og her er hva som skjer med elbil som ikke vedlikeholdslades.

SAM kjørte for noen år siden ut av garasjen, og døde der ute på gata. Med nystartet firma som tok all tid måtte jeg tilslutt gi opp å kjøre ut til fjernlager og vedlikeholdslade bilen og etter en stund var det dødt.

Uansett, nye muligheter har åpnet seg, og SAM kommer sterkt tilbake, nå med 10 kWh Berlingo batteri og ny Sevcon motorstyring. Cellene fra Berlingo er som bygget for Cree SAM og gir mulighet til å dra ut 40 kW effekt. Gjett om jeg gleder meg til å kjøre dette på neste års Wave.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#22
Og der var det nye 130V 75 Ahr 9,7 kWt batteriet klart for BMS. ( reelt 67 Ahr / 8,7 kWt ) Edit: ( Mot Amita pakkens 205V x 23 Ahr = 4,7 kWt reelle kapasitet )

Bygget ny kasse med det samme perfekt tilpasset cellene både i bredde og høyde. Cellene tar litt mindre plass enn tidligere og er flyttet framover for best mulig vektfordeling og stabilitet. strømveien fra batteri via motorstyring til motor blir på under 50 cm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#23
Ny motorstyring under testing. Klarte 90 km/t med feltsvekking, så det ble nytt framdrev slik at cruice hastigheten på 80-100 km/t blir innenfor motorens mest effektive arbeidsområdet og toppfarten kommer opp i 115-120 km/t.

Bremset ned 10 kW med skivebremsen, og 75A strømtrekk, så med kontrolleren sin kapasitet på inntil 300A lover dette bra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

petersv


elektrolux

#25
Det stemmer. Målet blir å bygge mest mulig energieffektivt kjøretøy. Cree Sam er jo et meget godt utgangspunkt for det med sin Alu/plast 3 hjuls konstruksjon. 16 år senere har elektronikken utviklet seg og bare det å kjøre ren sinus inn i Synkron motoren med stillestående kjerneviklinger, og roterende magnet vil gi økt effektivitet.

Vi håper på under 1/2 kWhr forbruk / 10 km noe som er 1/4 av værstingene som Think City ( fra 2008 ), Tesla og MB. Klarer vi dette er vi nede i under halvparten av forbruket til en Hyundai Ioniq, uten sammenligning forøvrig. Bonus er selvfølgelig som også Hyundai reklamerer med, raskere lading fra vanlig stikk.

Savner mer tenking som Hyundai. For meg virker det nesten som inntoget av Litium batteriet fikk elbilprodusentene til å begynne å sløse med strømmen. Ut var diesel Webasto, og inn kom servostyring, og AC som suger strøm ut av framdriftsbatteriet. Drømmen min er at VW ( Som er en av få produsenter som forstår Autoseiling ) utvikler en fullelektrisk GT versjon av sin XL1. Tenk en slik med 1/2 kWhr / 10 km forbruk fra et 40 kWhr batteri kunne klart av rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#26
Klargjøringen for årets  Wave rally er i rute.

Cree SAM kjører nå med Sevcon Gen4 motorstyring tilsvarende den en finner i Renault Twicy og 36 x Yuasa LEV75 Celler fra en Berlingo som gir like under 10 kWt nominell batterikapasitet. (8,7 kWt reell kapasitet)

Etter litt testing kjørte vi ut 25 kW gjennom en vanlig tannreim, noe som medførte at denne strakk seg og hang i en en stor bue ned under akselerasjon. Skal bytte til Polychain GT2 som tåler 30 kW for å unngå disse problemene.

Kjøreopplevelsen oppleves nå som sportslig.

Lyden, som stort sett kom fra den originale motorstyringen er nå heldigvis kraftig redusert, og oppleves nå som uproblematisk.

Nå skal 3 stk 3 kW ladere monteres for 1t lading fra 3 fase, og 1,5 t fra 1 fase. Regen er fjernet fra akselleratoren, og lagt til bremsepedalen, som har eget pot meter, og gir med det autoseiling. Cruice kontrol knapp skal forsøkes montert for optimal regenerering ved kjøring ned bakker.

Bremsene fungere fint, men 17 år gamle vinterdekk gir minimalt med veigrep, og skal byttes ut. Mange småting står igjen; bl.a fiks av sprukne skjermer, og innfestinger for gassløftere for dørene, og bytte av pakninger. DC-DC skal monteres. Nye skjermer med informasjon om batteri og motor skal integreres i dasjbord. Dette blir bra.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#27
Mindre enn 2 uker til avreise Sveits, og på tide med en liten oppdatering på denne tråden som dobler som blogg for Wave2017. Det bes derfor om å ikke starte diskusjoner på denne tråden da det vil gjøre den uoversiktelig.

Gliset er som sagt testkjørt og oppgraderingene fungerer meget bra. Nye instrumenter er tilført for full kontroll over drivverk og batteri, og Polychain tannreim blir nå montert for økt driftsikkerhet. Grunnet redusert drivspenning. ( Fra 168V bly til 130V LiPo ) er teoretisk toppfart redusert med 22%, men dette kompenseres noe av endret utveksling på beltehjulene fra 28/128 til 32/128 = + 12,5% kombinert med feltsvekking av permanentmagnetmotoren. ( Ja, det er faktisk mulig, men på bekostning av effektiviteten )

Motoren har maks turtall på 4000 rpm, og med en nærmere 10 kg støpt magnet rotor like bak baksetet vil vi respektere dette. Vil ikke ha fragmenter fra den i ryggen.  :o

Vi satser likevel på toppfart på nærmere 120 km/t i første omgang, så vil ralliet vise om giringen bør endres ytterligere.

Med tannreim med forventet levetid på 2000 km, og 30 kW kapasitet og et forestående rallie på 1800 km blir nok SAM kjørt i Eco modus gjennom ralliet. Det betyr effektuttak begrenset til originale 15 kW, og forsiktig kjøring innenfor det effektområdet. Vi vil selvfølgelig ha et program tilgjengelig med dobbelt effektuttak, men bør vente til vi eventuelt går fra noe pinglete 22 mm bred tannreim til 32mm, noe som ser ut til å koste minst 10 000 kr i nye deler.

Den nye batterikassen i tykkere alu, kombinert med lettere batteri gir drivmodulen stivhet nok til enkel håndtering med kran som vist på bildet. Denne enheten tres så inn i SAM senter tunell.   

Har lagt til noen bilder av det nye Yuosa LEV75 batteriet. Legg merke til den tynne "folien" mellom og under cellene som er der for å hindre overslag. Cellene har nemlig metal hus, og må isoleres fra hverandre og chassis i motsettning til f.eks LiFePo4 celler som har plast hus.

Oppå der planlegges nå 2 stk 3 kW ladere for 2 fase mode 1 lading. Det betyr fritt valg av 1 eller 2 schuko stikk, eller parallelt innpå et 32A stikk via en byggbox. Med estimert forbruk på godt under 1 kW / 10 km, og inntil 6 kW ladeeffekt ser vi på hyggelige 60-80 km/t ladehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#28
Da er SAM hentet i Tyskland og går nå videre på henger til Sveits. Som dere ser er den nå defoliert og framstår i all sin originale sorte prakt.

Noen siste justeringer av parameter i motorstyring og montering av sisestøtter bak så er gliset klar for Rally.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#29
Dag 0:

Vel framme i Sveits og i det som må være SAM himmelen. En gruppe entusiaster har tatt vare på originalt delelager inkludert støpeformer og dermed ble det ny tenningslås og deksel etter et tyveriforsøk for noen år siden.

Håndbrekket ble også fikset med oppgraderet hendel, og varmeapparat ble byttet til nytt som fungerer.

Etterpå bar det videre på 3 hjul til felles brifing før vi fikk deilig middag.

Der traff jeg gamle og nye Wave deltakere. Han ene hadde nettopp bygget en 3 fase til 1 fase omformer for å kunne lade sin Tesla Roadster med 3 fase strøm, og skulle bruke rallyet til å teste denne ut.

Copiloten og kona Aneta kom vel fram etter 3 fly via Oslo og København  og ble hentet på flyplassen før vi kjørte videre til hotellet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA