Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

JorgenM

Artikkel basert på hva Trump sa under valgkampen er lite relevant og jeg tviler på at oljeindustrien i USA vil få noen form for fordeler. Tvert imot.

Tesla får det nok godt under Trump, slik andre USA-baserte selskaper vil få.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sportsedan

Er mulig Tesla får det bedre i USA men de er jo i høyeste grad avhengige av andre markeder for å klare seg. Hvis det blir sånn at amerikanerne kommer til å  beskytte sine egne selskaper ved å innføre høye importavgifter så må de nesten regne med at resten av verden vil svare med samme mynt. Blir spennende å se hva som skjer.

Amoss

Nå sitter jo Republikanerne med både presidenten og flertall i både senatet og kongressen, så i teorien burde presidenten lett kunne få sin politikk ut i praksis.

... men som valgkampen har vist så har ikke Trump full støtte for politikken sin i partiet, så slett ikke så sikkert at han får igjennom alt han ønsker i fra den samme valgkampen.

Sier ikke derved at det ikke er mange potensielle skjær i sjøen, men tror egentlig både Trump selv og i det minste mange (nok?) av hans partifeller som sitter i senatet og kongressen forstår at dette ikke er en farbar vei å gå, og at handelsbarrierene i det minste ikke blir på langt nær så høye som det han har gitt inntrykk av i valgkampen. Tror mest han bare har sagt akkurat det han mente han måtte si for å bli valgt...
Model S 85D

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

krl


HKS

Hvis man leser regnskapet til Tesla fra Q4 2017 så hadde Tesla ved utgangen av kvartalet tilgjengelig rett under 3,4 milliarder dollar i "cash".
Tesla Model 3 Long Range

Lynet

Sitat fra: PionerThink på mandag 12. mars 2018, klokken 09:39
I følge Broom var det visst ganske nære på for Tesla:
https://www.tv2.no/broom/9734902/

Dette er ikke en nyhet, står godt forklart i boken om Elon Musk. Var vel egentlig SpaceX som var nærmest konkursen så vidt jeg husker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. mars 2018, klokken 13:24
2008 var for SpaceX, ...

Husker jeg så feil?  Mener bestemt at det var begge to?  Tesla ble reddet i 2008 av at Daimler investerte i firmaet?  Men ja, de var nære avgrunnen også i 2012/13.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. mars 2018, klokken 13:242008 var for SpaceX, men Tesla holdt på å ramle i 2012/2013.
2008 var for både Tesla og SpaceX. Tesla slet veldig med å få produsert og levert ut Roadsterene. Dokumentarfilmen "Revenge of the Electric Car" omhandler denne tiden, for de som er interessert.

I 2012 var det ikke direkte fare for konkurs, men Musk vurderte å selge selskapet til Google. Det hadde altså vært ett oppkjøp, ikke konkurs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: HKS på mandag 12. mars 2018, klokken 12:39
Hvis man leser regnskapet til Tesla fra Q4 2017 så hadde Tesla ved utgangen av kvartalet tilgjengelig rett under 3,4 milliarder dollar i "cash".

Bak de tallene skjuler det seg en alvorlig bekymring. Nemlig at Tesla hadde negative arbeidskapital. Negativ arbeidskapital er sterkt indikativt på en bekymringsfull likviditet. Når vi i tillegg vet at Tesla vil ha betydelig negative kontantstrøm (etter investeringer) så reiser det fort spørsmålet om hvor pengene skal hentes fra.

Inge__1976

Jeg ser flere og flere som sier at sannsynligheten for en Tesla konkurs øker. Særlig fordi det kommer nå andre elbiler på markedet som er så mye bedre enn Tesla.

Espen Hugaas Andersen

#43
Sitat fra: Tellus på tirsdag 13. mars 2018, klokken 15:24Bak de tallene skjuler det seg en alvorlig bekymring. Nemlig at Tesla hadde negative arbeidskapital. Negativ arbeidskapital er sterkt indikativt på en bekymringsfull likviditet. Når vi i tillegg vet at Tesla vil ha betydelig negative kontantstrøm (etter investeringer) så reiser det fort spørsmålet om hvor pengene skal hentes fra.
Om Tesla hadde trengt mer penger så hadde de hentet inn mer penger. Men det er diverse kortsiktig gjeld som ikke vil måtte betales ned med det første. Hovedsaklig fire ting:

- Leverandørgjelden. Denne vil fortsette å øke med økt produksjon. Tesla har fremforhandlet betingelser der de ikke trenger å betale på 60-90 dager. Altså jo mer deler de har i omløp innenfor 90 dager fra leveranse, jo større vil leverandørgjelden bli. Tesla håper å kunne levere bilene til kunde og innkassere betalingen før de må betale leverandørene!
- Resale value guarantee. Dette er en post som går på at Tesla har garantert en viss restverdi ved salg på noen biler. Om ikke verdifallet til Teslaene skulle ta seg opp, så vil Tesla neppe måtte betale noe av dette. Og alle bilene det gjelder må være verdt *null* for at det fulle beløpet skulle betales ut...
- Deferred revenue. Dette er posten for penger de holder tilbake regnskapsmessig i forhold til hovedsaklig AP2 og full self driving. Disse pengene vil aldri måtte betales tilbake til kundene, om Tesla klarer å levere alle funksjonene de har lovet. (Og de har ikke lovet ekstremt mye, egentlig.)
- Customer deposits. Dette er definitivt noe som må betales tilbake, men for det første vil en del Model 3 reservasjoner ikke bli innløst før langt ute i 2019, og for det andre så kommer det hele tiden inn nye reservasjoner. Ikke bare på Model 3, men også Semi og Roadster. Roadster reservasjonene vil ikke bli innløst før 2020, tidligst.

De postene jeg nevner er over 5 mrd USD, og gjør at situasjonen er betraktelig bedre enn tommelfingerregelen skulle tilsi. Tesla trenger definitivt å ha noe cash, men det er ikke usannsynlig de vil kunne klare seg med noe sånt som 1 mrd. Da har de 2,4 mrd de kan bruke på investeringer og annet i de neste kvartalene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

#44
Sitat fra: Inge__1976 på tirsdag 13. mars 2018, klokken 17:41
Jeg ser flere og flere som sier at sannsynligheten for en Tesla konkurs øker. Særlig fordi det kommer nå andre elbiler på markedet som er så mye bedre enn Tesla.

Det var vel større andel som trodde det før. Selv følte jeg at jeg tok en tjangs når jeg bestilte Tesla'en, men jeg er ikke bekymret for utfallet nå.

Nå har de satt så stort fotavtrykk og store aktører har spyttet inn så mye penger at jeg tror det skal godt gjøres at det går råkt til h...., men det kan godt hende at aksjen får seg en skikkelig smell. De som sitter med store poster/lån kommer til å strekke seg langt for å unngå at det går ned.

Om det verste skulle skje så er ideen og produktene såpass gode at en annen stor aktør kjøper opp boet for en billig peng og er superhappy. Og de kommer til å serve bilene våre.

Så jeg er mye mindre bekymret for min neste Tesla enn jeg var for den første.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA