Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

automat

Både Saab- og Think-biler har overlevd mange år etter konkursen. Uten at det nødvendigvis er helt sammenlignbart.

Største problemet er hvis det blir massefeil ala DU-feilen, og det ikke kommer noen deleprodusent som vil plukke opp tråden. Slik situasjonen er for zebra-batteriene til Think. Fordelen til Tesla er at det er solgt mange fler, og det er en dyr bil man normalt vil være villig til å betale mye for å få reparert. Som gir større muligheter for å tjene penger på ettermarked.

Supercharger-nettverket vil forsvinne tvert ved en konkurs.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på tirsdag 01. november 2016, klokken 11:15
Supercharger-nettverket vil forsvinne tvert ved en konkurs.

Ett fiks ferdig (ok, akkurat hvor ferdig kan sikkert diskuteres...) hurtigladenettverk?  Slett ikke, om ikke noe annet så blir i alle fall denne delen kjøpt opp av noen som vil tjene penger på dette. Fri tilgang vil derimot opphøre tvert. Pluggene vil nok byttes ut med CCS på sikt, etterhvert som det blir det mest inntektsbringende. Første oppkjøpskandidat pr. idag ville nok være VAG, dersom dette skulle selges ut separat.
Model S 85D

automat

På kort sikt er hurtiglading en lite lukrativ virksomhet. Så man er i såfall avhengig av en aktør som er villig til å tenke langsiktig, for å beholde nettverket som en helhet. Man kan risikere at det blir solgt stykkvis og delt, og da kan lokasjoner ende med å bli stående strømløse.

Og man er uansett avhengig av at det er mulig å innføre en betalingsløsning (som er mer komplisert for en tredjepart enn det er for tesla).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på tirsdag 01. november 2016, klokken 15:22
På kort sikt er hurtiglading en lite lukrativ virksomhet. Så man er i såfall avhengig av en aktør som er villig til å tenke langsiktig, for å beholde nettverket som en helhet. Man kan risikere at det blir solgt stykkvis og delt, og da kan lokasjoner ende med å bli stående strømløse.

Forsåvidt sant, men etter som det nå begynner å bli klart at de fleste bilfabrikantene etterhvert er i ferd med å "våkne opp" og innse at fremtiden er elektrisk så ser de også at behovet for en ladeinfrastruktur er tilstede.

Når jeg nevnte VAG så er de nå forpliktet til å bruke rimelig store summer på å bygge opp ett hurtigladenettverk i USA. Kunne de få ett ferdigbygget ett til "spottpris" kan jeg ikke se for meg at de hadde latt anledningen gå i fra seg.

Selv om en enkel fabrikant ikke skulle se for seg å skaffe seg dette nettverket så skal man ikke se bort i fra at flere fabrikanter "spleiser" på å investere i ett "lade-konsern" som kunne kjøpe og ta vare på dette nettverket til felles glede og nytte. Eller bensinstasjonskjede som innser at tiden for å leve av å selge oljeprodukter alene er over, og at de må ha en offensiv satsing på ladeinfrastruktur for fremtiden. (I dette tilfellet kan det godt være det blir stykket opp og delt, siden noen av superladerne står nært Cirkel-K og andre nært Shell etc...)

Spesielt verdifullt vil nok nettverket i USA være, da de har dårligere dekning av standard-ladere enn Europa.

Sitat fra: automat på tirsdag 01. november 2016, klokken 15:22
Og man er uansett avhengig av at det er mulig å innføre en betalingsløsning (som er mer komplisert for en tredjepart enn det er for tesla).

Sant at det må på plass ja, men merk at jeg her forutsetter en gradvis overgang til standard-ladere, så de kan ikke basere seg på en løsning der bilen selv rapporterer inn ladeøkten. Og da forsvinner fordelen Tesla måtte ha.

Men joda, ved en evnt. konkurs så blir nok strømmen slått av frem til det har kommet på plass en ny eier, og evnt. en betalingsløsning er på plass.
Model S 85D

automat

Men hva vil SC-nettverket faktisk bestå av ved en eventuell konkurs?

En hel rekke ladestolper, som i beste fall må bygges om, i værste fall skrotes.

Avtaler med en mengde grunneiere rundtomkring, som plutselig ikke har forpliktelser mot Tesla lenger. Og som ikke nødvendigvis ser seg tjent med å bli med på lasset videre til "spottpris".

Og så har man selvfølgelig feit strømforsyning til lokasjonene. Men der infrastruktur og trafo like gjerne kan være eid av nettselskapet, og ikke Tesla
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:36
Avtaler med en mengde grunneiere rundtomkring, som plutselig ikke har forpliktelser mot Tesla lenger. Og som ikke nødvendigvis ser seg tjent med å bli med på lasset videre til "spottpris".

Jeg vil tro at disse grunneierne vil være glade om noen påtar seg ansvaret for det som er bygget på tomten deres, så de slipper å selv påta seg kostnadene med å få dette fjernet. Noen vil sikkert se på mulighetene for å reforhandle avtalen, men de risikerer å bli sittende med "svarteper" dersom de ender med at de selv blir sittende med ansvaret.

... men på den annen side så kan det kanskje være rom for å betale mer for tomtene når man har sluppet unna utbyggingskostnadene?


Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:36
Og så har man selvfølgelig feit strømforsyning til lokasjonene. Men der infrastruktur og trafo like gjerne kan være eid av nettselskapet, og ikke Tesla

Min forståelse er at dette tilhører Tesla, men det kan jeg ikke si noe sikkert om. Det kan nok også variere fra lokalisasjon til lokalisasjon.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:36
Men hva vil SC-nettverket faktisk bestå av ved en eventuell konkurs?

En hel rekke ladestolper, som i beste fall må bygges om, i værste fall skrotes.

Avtaler med en mengde grunneiere rundtomkring, som plutselig ikke har forpliktelser mot Tesla lenger. Og som ikke nødvendigvis ser seg tjent med å bli med på lasset videre til "spottpris".

Og så har man selvfølgelig feit strømforsyning til lokasjonene. Men der infrastruktur og trafo like gjerne kan være eid av nettselskapet, og ikke Tesla

Det som koster er strømforsyning, fordeling og graving. Alt dette er allerede klart. Det eneste man må gjøre for å konverter en 8-ports SC til en Fortum-stasjon med 8 dual-standard hurtigladere er å fjerne SC-stolpene og kabinettene (liten jobb), trekke nye strømkabler fra fordelingsskap til hver lader (liten jobb, det ligger alt rør der) og støpe et litt større fundament (ikke sikkert dette engang er nødvendig). Dvs. at det som alt står der har svært stor verdi. Spiller ingen rolle hvem som eier trafo. Skal du ha en kraftig strømforsyning et sted der det ikke er nok ledig kapasitet må du betale for det uansett hvem som blir eier til trafoen til slutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Og at grunneierne fortsatt er interessert i trafikken som de ladende genererer er jeg helt sikker på. Genialt konsept egentlig - billig drivstoff samtidig som man er låst til en lokasjon i 5-30 minutter. Greie kunder det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Det kan godt hende at en grunneier får en bedre deal med Arctic Roads, eller Fortum, fremfor en Tesla-etterfølger. Eller han tror det er mer å tjene på å bruke tomta til noe helt annet (bygge bensinstasjon?). Uansett, så er det sannsynlig at ikke alle grunneiere blir med, noe som vil skape huller i ladenettverket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Charlzhen

Sitat fra: automat på tirsdag 01. november 2016, klokken 11:15
Både Saab- og Think-biler har overlevd mange år etter konkursen. Uten at det nødvendigvis er helt sammenlignbart.

Største problemet er hvis det blir massefeil ala DU-feilen, og det ikke kommer noen deleprodusent som vil plukke opp tråden. Slik situasjonen er for zebra-batteriene til Think. Fordelen til Tesla er at det er solgt mange fler, og det er en dyr bil man normalt vil være villig til å betale mye for å få reparert. Som gir større muligheter for å tjene penger på ettermarked.

Supercharger-nettverket vil forsvinne tvert ved en konkurs.

Saab har jo deler til felles mange andre GM-merker OG Fiat.... Så deler er fullt mulig å få tak i. Bruktbilprisen derimot, den datt med 30% over natta.....

Men det vil jo være godt nytt for alle som synes Tesla er for dyrt nå (også som brukt)

Sportsedan

I forhold til Saab så tok jo den svenske staten over delefabrikken og alt produksjonsutstyret som garanti for pengene som bli gitt før konkursen. Alt av deler er derfor tilgjengelig og produseres. Det som kanskje blir problemet hvis Tesla skulle gå konkurs er jo at det er en mye mere spesialisert bil. Produksjonsantallet er jo også svært begrenset så er redd det ville gått fort utfor hvis en konkurs hadde skjedd.
Saab produserte på sitt meste litt i overkant av 100000 biler og klarte seg ikke kan jo komme av at GM var eier (Stort kynisk møkkafirma!

o.b.lix

Som sagt sist Tesla holdt på å gå overende, så fikk Elon Musk avtale (med Google) om overtagelse av fabrikk under betingelse at driften skulle fortsette og bilene skulle utvikles videre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sportsedan

Er vel litt usikker på om Tesla skulle være i posisjon til å kunne stille så mange krav hvis de skulle trenge hjelp for å unngå konkurs. Til syvende og sist dreier dette seg kun om penger og en eventuell ny investor vil nok ikke la seg diktere slik det blir fremstilt her. Man må ikke glemme at Tesla er en helt ubetydelig bilprodusent i den store sammenhengen.

Amoss

Sitat fra: Sportsedan på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:55
Er vel litt usikker på om Tesla skulle være i posisjon til å kunne stille så mange krav hvis de skulle trenge hjelp for å unngå konkurs. Til syvende og sist dreier dette seg kun om penger og en eventuell ny investor vil nok ikke la seg diktere slik det blir fremstilt her. Man må ikke glemme at Tesla er en helt ubetydelig bilprodusent i den store sammenhengen.

Jeg tror nå du missforsto hva som var saken her. Saken var ikke at Musk satte seg på en høy hest og satte store krav til de som skulle evnt. kjøpe og så se om en eller annen investor bet på. Noen av grûnderne av Google er venner av Musk, og deler hans visjoner. De snakket derfor sammen helt uoffisielt før situasjonen var blitt helt kritisk, og ble enige om denne avtalen som o.b.lix refererte til over. Heldigvis så ble det aldri så kritisk at det ble aktuelt.

Skulle det bli aktuelt en annen gang, kan det godt være at de samme personene kommer frem til en tilsvarende avtale, uten at det er noe vi kan vite noe som helst om idag.

Dette var altså grunnen til at jeg nevnte Google først i dette innlegget:
Sitat fra: Amoss på søndag 30. oktober 2016, klokken 23:53
Aktuelle kandidater er bl.a. Google (Elon har alt vært i forhandlinger med dem en gang han selv var redd for at det ville "gå på dunka"), Apple (de ser ut til å ha gitt opp sin egen elbilsatsning, men om de får ett fullt ferdig elbilkonsept på billigsalg så kanskje de ombestemmer seg?), GM, Daimler og Toyota (om det går opp for dem at hydrogen er ett blindspor).
Model S 85D

jotto

Tesla satser ganske mye på SolarCity... et selskap som er tungt inne i solkraft får det neppe lettere under Trump  :o

Solkraft er vel en del subsidiert i USA nå? En strek i regningen for Musk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA