Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

jotto

Jeg kom til å tenke på en ting nå som jeg har bestilt en Model S... hva skjer hvis Tesla går konkurs?

Jeg leste idag at de har hatt et kvartal med overskudd nå, men før det har de jo hatt 14 kvartaler med underskudd.

Vi kan jo da bare glemme garantireparasjoner. I beste fall kan vi reparere bilene hos et tredjepartsverksted til en dyr penge. I verste fall har vi en 700000-kroners brevpresse stående fordi ingen produserer deler lengre.

Vi får håpe og tro at det ikke skjer, men tenker dere over risikoen for det når dere skal kjøpe Tesla?

petersv

Kan selvfølgelig skje, men tror jeg hadde vært mer bekymret om jeg hadde en splitter ny dieselbil i garasjen som jeg kanskje ikke får kjøre med i nær framtid, eller at det blir så dyrt at jeg avstår.

GOS

Sitat fra: jotto på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11
Jeg kom til å tenke på en ting nå som jeg har bestilt en Model S... hva skjer hvis Tesla går konkurs?

Jeg leste idag at de har hatt et kvartal med overskudd nå, men før det har de jo hatt 14 kvartaler med underskudd.

Vi kan jo da bare glemme garantireparasjoner. I beste fall kan vi reparere bilene hos et tredjepartsverksted til en dyr penge. I verste fall har vi en 700000-kroners brevpresse stående fordi ingen produserer deler lengre.

Vi får håpe og tro at det ikke skjer, men tenker dere over risikoen for det når dere skal kjøpe Tesla?
Tenkte slike tanker for 3 år siden og frem til jeg bestilte for 2 3/4 år siden, men ikke nå. Nå tror jeg andre ville overtatt om det skulle gå helt skeis.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Tesla holdt en gang på å gå konkurs - og det var da utvikling av S var ferdig, men folk hadde ikke begynt å kjøpe den enda, da måtte Elon Musk låne penger privat hos kompiser for å betale lønninger.

Da forhandlet han med Google om at de skulle kjøpe opp Tesla, under forutsetning av at produksjon og drift skulle fortsette. Men etter en intens salg og markedsføringskampanje, løsnet det, og salget ble avlyst.

Alle bilfabrikker fikk kriselån av den amerikanske staten, men Tesla er eneste som har betalt tilbake.

I tillegg tjener Tesla penger, og har gjort det lenge, men alt blir re-invistert først i model X, senere i model 3 og gigafactory, så de putter ikke penger på konto. Siste kvartal ble det alikevel et overskudd totalt sett.

Jeg hadde vært mere bekymret for å kjøpe en bil fra andre produsenter, f.eks GM...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: jotto på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11
Jeg kom til å tenke på en ting nå som jeg har bestilt en Model S... hva skjer hvis Tesla går konkurs?

Jeg leste idag at de har hatt et kvartal med overskudd nå, men før det har de jo hatt 14 kvartaler med underskudd.

Vi kan jo da bare glemme garantireparasjoner. I beste fall kan vi reparere bilene hos et tredjepartsverksted til en dyr penge. I verste fall har vi en 700000-kroners brevpresse stående fordi ingen produserer deler lengre.

Vi får håpe og tro at det ikke skjer, men tenker dere over risikoen for det når dere skal kjøpe Tesla?

Liten sjanse for det, fikk du med deg punktet der de skriver at de har noe over 25 milliarder kroner "på bok"? I tillegg er aksjekursen såpass høy at det er enkelt å hente inn mer penger om de trenger det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

Sitat fra: GOS på torsdag 27. oktober 2016, klokken 09:02
Sitat fra: jotto på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11
Jeg kom til å tenke på en ting nå som jeg har bestilt en Model S... hva skjer hvis Tesla går konkurs?

Jeg leste idag at de har hatt et kvartal med overskudd nå, men før det har de jo hatt 14 kvartaler med underskudd.

Vi kan jo da bare glemme garantireparasjoner. I beste fall kan vi reparere bilene hos et tredjepartsverksted til en dyr penge. I verste fall har vi en 700000-kroners brevpresse stående fordi ingen produserer deler lengre.

Vi får håpe og tro at det ikke skjer, men tenker dere over risikoen for det når dere skal kjøpe Tesla?
Tenkte slike tanker for 3 år siden og frem til jeg bestilte for 2 3/4 år siden, men ikke nå. Nå tror jeg andre ville overtatt om det skulle gå helt skeis.
Den greieste forsikringen mot dette er vel å låne 100%. Ref. følgende link:

http://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kjop-pa-kreditt/

Uten å ha sjekket veldig nøye, så mener jeg at det ikke finnes noe unntak for kjøp av bil her.. Det betyr at banken er like ansvarlig for bilen du har kjøpt som Tesla.

Dermed har man noen å rette kravet mot dersom Tesla går konkurs. Tviler på at det skjer, i og med at de selger godt med biler fortiden. Og produksjonen øker ca. i takt med planen. Men de bør ikke gjøre flere tabber i størrelsesorden av Falcon Wing Doors akkurat. Det kan bli dyrt hvis man ser på antallet biler som må inn til feilretting. Og det er en hel del potensielle kjøpere som droppet bilen pga. dørene.

nie

Det kan utmerket godt tenkes at Tesla går konk.
Dersom de ikke får kontroll på kvaliteten i produksjonen kommer Model 3 til å knekke nakken på Tesla, rent økonomisk.

eha

Selvfølgelig er den er fare for at Tesla går konk. Jeg tror den er liten nå, men det kan skje. Spørsmålet er bare hva som skjer etterpå.

Det vil være et marked i Norge for å selge reparasjoner av biler, men garantireparasjoner vil selvsagt falle bort. Uansett tror jeg ikke du vil stå i fare for at bilen overhodet ikke vil kunne repareres. Det eneste som skulle forhindre dette, var hvis et stort firma kjøpe konkursboet og la ned (og forbød) all satsning på Norge. Det tror jeg ikke vil skje.

En annen ting er hva som vil skje med videreutvikling og teknologi. Noen vil høyst sannsynlig være interessert i å kjøpe boet og videreføre dette. Vi kan selvsagt igjen spekulere i konspirasjonsteorier som at en stor fossilbilprodusent ville kjøpe opp og legge ned (og forby videreutvikling). Igjen, dette er lite sannsynlig, og de fleste patentene er vel uansett frigitt.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

#8
Sitat fra: eha på søndag 30. oktober 2016, klokken 22:51
Selvfølgelig er den er fare for at Tesla går konk. Jeg tror den er liten nå, men det kan skje. Spørsmålet er bare hva som skjer etterpå.

Som andre her alt har sagt ser jeg på den muligheten som ytterst liten. Men greit nok, helt umulig er det neppe, så greit å se for seg hva som da evnt. ville skje.

Det jeg regner med er at noen med dype lommer kommer til å kjøpe opp konkursboet, påta seg serviceansvaret (men ikke garanti) for eksisterende biler og videre drift av superlade-nettverket (men da neppe gratis) og enten videreutvikle disse bilene eller dersom det er en stor bilprodusent inkorporere teknologien i egne biler. Joda, patentene er åpne, men det er ikke alt som står i klartekst der.

Aktuelle kandidater er bl.a. Google (Elon har alt vært i forhandlinger med dem en gang han selv var redd for at det ville "gå på dunka"), Apple (de ser ut til å ha gitt opp sin egen elbilsatsning, men om de får ett fullt ferdig elbilkonsept på billigsalg så kanskje de ombestemmer seg?), GM, Daimler og Toyota (om det går opp for dem at hydrogen er ett blindspor).
Model S 85D

GOS

Sitat fra: Amoss på søndag 30. oktober 2016, klokken 23:53
Aktuelle kandidater er bl.a. Google (Elon har alt vært i forhandlinger med dem en gang har selv var redd for at det ville "gå på dunka"), Apple (de ser ut til å ha gitt opp sin egen elbilsatsning, men om de får ett fullt ferdig elbilkonsept på billigsalg så kanskje de ombestemmer seg?), GM, Daimler og Toyota (om det går opp for dem at hydrogen er ett blindspor).

Tror du kan liste opp flere, for eksempel VW konsernet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2016, klokken 06:32
Tror du kan liste opp flere, for eksempel VW konsernet.

Som jeg skrev : "bl.a.". Joda, VAG konsernet kunne også være en aktuell kandidat - og flere til. Men har likevel mer tro på Google/Apple. Eller kanskje noen kinesere som ønsket å etablere seg internasjonalt?
Model S 85D

Luftventil

Tesla har aldri stått sterkere økonomisk enn nå, så sjansen for konkurs er ytterst minimal. Ville vært mye mer redd for å kjøpe en gammeldags fossilbil.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jotto

Lurer på hvordan en eventuell Trump-seier vil affektere Tesla. Handelskrig og økte tollsatser er vel neppe godt nytt for en bil-eksportør...

På den andre siden får de vel et konkurransefortrinn på hjemmemarkedet.

Øyvind.h

Sitat fra: jotto på tirsdag 01. november 2016, klokken 08:44
Lurer på hvordan en eventuell Trump-seier vil affektere Tesla.

Dollaren vil sikkert svekke seg. Bra for oss :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. november 2016, klokken 08:51
Dollaren vil sikkert svekke seg. Bra for oss :)

Minner om ordtaket "Aldri så galt at det ikke er godt for noe" :p
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA