Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trekker seg ut av fossil motorsport

Startet av Porsgrunn, torsdag 27. oktober 2016, klokken 04:52

« forrige - neste »

Porsgrunn

Audi har bestemt seg for å trekke seg ut av 24 timers løpet Le Mans og istedet bruke resursene på et fabrikk team som skal kjøre formula E.

Le Mans har vært et stor suksess for Audi gjennom årene, så dette må sies å være en overraskende avgjørelse.

De begrunner det blant annet med at de ønsker å høste erfaring og kunnskap, noe som nok også var blant grunnene til å satse stort på Le Mans i sin tid.

Kan dette sees på som et tegn på at hele VW konsernet har en enda mer aggressiv og fremoverlent  satsing på elektriske biler enn det de går ut med offentlig?

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-with-new-motorsport-strategy-formula-e-instead-of-wec-6980

turfsurf

Smart avgjørelse, og ja, det viser jo at de satser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Det blir litt meningsløst for VW-konsernet å brenne av så mye penger på å konkurrere med seg selv. Det er kun Toyota, Audi og Porsche som deltar i LMP1 hybrid-klassen. Audi vant alt med diesel for noen år tilbake. De to siste åra er det Porsche som har vunnet med bensinhybrid. Noe sier meg at dieselmotoren til Audi ikke er verdt like mye markedsføringsmessig i dag..
Det går også rykter om at VW (Audi) skal levere Formel 1-motorer til Red Bull. Som er ekstremt avanserte bensinhybrider. Sk. "road car relevant".
Men bra at de satser på Formel E. BMW har nettopp gått i partnerskap med Andretti for å gjøre det samme. http://insideevs.com/bmw-teams-andretti-racing-formula-e-entry/
Mercedes blir med fra 2018: http://www.bbc.com/sport/motorsport/37553101

Det startes også en elektrisk GT-klasse, der bl.a. Tesla skal delta: https://electrek.co/2016/09/23/electric-gt-modified-tesla-model-s-all-electric-tesla-championship/

Framtida er elektrisk!

Trond.Strom

Hadde jo vært morsomt om det ikke var så mye begrensende regler i formel-e.  Og konseptet med fan boost hører jo ikke hjemme i sport??

Ferry

Fan boost er noe merkelige greier, det blir for sært for min del. Men jeg nærmer med GGG, det er mulig det passer bedre for facetube-generasjonen.

Friere regler er alltids interessant, men er det så ille i Formel E da?  "Kun" 56 sider ;) http://www.fia.com/file/48189/download/9838?token=Nlbl8sVl

Formel 1 har techreg. på 90 sider: http://www.fia.com/file/38950/download/14081?token=Nu_ymUVZ

Bare se hvor strengt det er regulert hvor f.eks. eksosrøret skal være.

"5.8.3 The cross-sectional area of the turbine tailpipe exit at the rearmost point of the turbine tailpipe must lie between 7500mm2 and 14000mm2, and the total cross-sectional area of the wastegate tailpipe exit(s) at the rearmost point of the wastegate tailpipe(s) must lie between 1590mm2 and 2375mm2. If there are two wastegate tailpipe exits they must be equal in area.
5.8.4 The last 150mm of each tailpipe must in its entirety :
a) Form a thin-walled unobstructed right circular cylinder with its axis +/- 5° to the car centre line when viewed from above the car and between 0° and 5° (tail up) to the reference plane when viewed from the side of the car. The entire circumference of each exit should lie on a single plane normal to the tailpipe axis and be located at the rearmost extremity of the last 150mm of the tailpipe.
b) Be located between 350mm and 550mm above the reference plane.
c) Be located no more than 100mm from the car centre line.
d) Be positioned in order that the entire circumference of the exit of the tailpipe lies between two vertical planes normal to the car centre line and which lie between 170mm and 185mm rearward of the rear wheel centre line."

Trond.Strom

#6
Blir vel litt på siden i denne tråden med en diskusjon om reglene i formel e. Jeg har ikke så veldig sterke meninger om det. Synes det dog er trist at de setter begrensning på 200KW på motoren. Dette er nok gjort for at formel e ikke skal være like spennende som formel 1.

I utviklingsfasen av formel e kunne de latt alt av drivlinje være ubegrenset. Så lenge man ikke bruker førerassistent av noe slag er det fritt frem. Kunne også vært spennende om man åpnet for muligheter for batteribytte eller hurtiglading i pitstop.

Og hvorfor i allverden er det ikke lov med aktiv fjæring?

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/_-volkswagen-ut-av-rally-vm-1.13206495
Sitat
1. november 2016 kl. 17:03 – Volkswagen ut av rally-VM · Volkswagen skal ha besluttet å legge ned satsingen på rally-VM, hevder motorsportmagasinet Autosport. Det er i så fall dårlig nytt for Andreas Mikkelsen, som er sponset av den tyske bilgiganten.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA