Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot-hardware i "mellomfasen" (nylig bestilte biler)

Startet av jotto, mandag 24. oktober 2016, klokken 22:24

« forrige - neste »

jotto

Jeg bestilte en modell S med autopilot for en ukes tid siden, før AP2.0 var annonsert. Jeg har ikke bekreftet bestillinga enda.

"Min" selger hos Tesla sa at jeg får med den nye hardwaren, men den gamle softwaren. Jeg kunne oppgradere til ny software til "enhanced autopilot" mot å betale et mellomlegg, men han sa samtidig at de i praksis var like.

Nå har de endret beskrivelsen på autopiloten på min bestilling til "Autopilotens maskinvare 1 med bekvemmelighetsegenskape". Det er jaggu ikke enkelt å skjønne hva man egentlig får...

Tuxedo

#1
Har du ikke bekreftet, så er jo ikke bilen gått til produksjon ennå.  Og Elon sa vel at alle biler fra forrige uke av kommer med ny hardware?

joda

#2
Du får samme funksjonalitet som vi med dagens AP1.0 har i dag, men med ny HW. (som vil bli bedre en AP1.0 over tid..)

Men husk at dette er SW, så man kan oppgradere til mer funksjonalitet i ettertid om man ønsker det.
100% selvkjørende bil vil uansett ta tid å få på plass med tanke på SW og lovgivning, så her man utsette og se ting ann før man velger å gå "All-In"..
HW er jo allerede på plass..  ;)

Tesla har jo også kjørt en "Try-and-Buy" på dagens AP biler som ikke har AP SW aktivert, så det er ikke utenkelig at det kommer noe tilsvarende seinere også.
TMS 85D

N00b

Enn de stakkarne som har bil i transit med gammel hardware?  Det må være skikkelig kjiipt

frankofobia

Sitat fra: N00b på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 05:54
Enn de stakkarne som har bil i transit med gammel hardware?  Det må være skikkelig kjiipt

De har jo egentlig griseflaks. Det er jo ganske enkelt bare å avbestille bilen ta tapet på 15k, noe bilen allerede burde ha falt i verdi med uansett git ny HW, og bestille ny. Litt kjipere for de som akkurat har hentet ut ny bil.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

jotto

Sitat fra: Tuxedo på mandag 24. oktober 2016, klokken 23:10
Har du ikke bekreftet, så er jo ikke bilen gått til produksjon ennå.  Og Elon sa vel at alle biler fra forrige uke av kommer med ny hardware?

Ja, han sa det... men hvorfor står det da "maskinvare 1"?  :o

Jeg er ikke interessert i selvkjøring, men det er jo hyggelig om autopiloten bruker alle de ekstra sensorene.

joda

#6
Du svarer jo egentlig på dette selv...  ;)

Sitat"Min" selger hos Tesla sa at jeg får med den nye hardwaren, men den gamle softwaren. Jeg kunne oppgradere til ny software til "enhanced autopilot" mot å betale et mellomlegg, men han sa samtidig at de i praksis var like.

Du får altså med den funksjonaliteten som var tilgjengelig på AP1.0 bilene da du bestilte bilen. (tilsvarende SW funksjonalitet, men på ny HW)  For å få litt mer funksjonalitet så kan du oppgradere til "Enhanced autopilot".  (tilleggs-funksjonaliteten man får da er: "bytte fra en motorvei til en annen" (hva nå enn det betyr i praksis) og "kjøre av motorvei når destinasjonen er nær"...)

Slik jeg tolker dette så refererer "Maskinvare 1" her kun til hvilke funksjoner du får med i forhold til SW, og ikke hvilken HW du får med bilen. (som selgeren din allerede har bekreftet er AP2.0 HW)

Sensorene rundt bilen vil fungere tilsvarende som for AP1.0 bilene, men med ca. dobbelt så lang rekkevidde. (ingen forskjell her fra den versjonen du får med bilen og "Enhanced autopilot")
TMS 85D

Cookie Monster

Kjøre av motorvei var vel en av tingene Musk sa skulle komme med sw 8.1. Og da var ikke AP 2.0 lansert enda, så regner med han mente det skulle bli mulig på 1.0
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

joda

Det har du helt rett i!  :)

Mao så vil det da være som selgeren sier, biler bestilt med AP før lansering av ny HW (og som ikke er gått i produksjon enda) vil få tilnærmet samme funksjonalitet som "enhanced autopilot" på nye biler. (kun dette som gjenstår da:  "bytte fra en motorvei til en annen" )
TMS 85D

lunitiks

#9
"Maskinvare" er passe misvisende for en legmann om det er programvare Tesla mener


EDIT: Kan ikke beskylde dette selskapet for å være konsekvent i språkbruken. På de norske sidene opererer de i tillegg med "hardware" og "fastvare", samt "programvare", naturligvis.

SitatFullverdig selvkjørende hardware på alle biler
SitatMerk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering
SitatDisse aktive sikkerhetsteknologiene, inkludert sidekollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, vil bli tilgjengelig i desember 2016 og leveres via OTA-programvareoppdateringer
SitatTeslas forbedrede autopilot-fastvare forventes å fullføre valideringsprosessen og leveres til bilen din via en OTA-oppdatering i desember 2016, gitt godkjennelse fra myndigheter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 19:26
EDIT: Kan ikke beskylde dette selskapet for å være konsekvent i språkbruken. På de norske sidene opererer de i tillegg med "hardware" og "fastvare", samt "programvare", naturligvis.

Jo. "fastvare" er det man på godt norsk kaller "firmware" og en en form for programvare (software). Så ja, bilen leveres med maskinvaren (hardware) innmontert mens programvaren - inkludert fastvaren - leveres OTA (ok, denne har de glemt å oversette) til bilen på ett senere tidspunkt.

Så etter mitt skjønn er dette en av de bedre oversettelsene man har sett fra Tesla :)
Model S 85D

lunitiks




Sitat fra: jotto på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:00
Sitat fra: Tuxedo på mandag 24. oktober 2016, klokken 23:10
Har du ikke bekreftet, så er jo ikke bilen gått til produksjon ennå.  Og Elon sa vel at alle biler fra forrige uke av kommer med ny hardware?

Ja, han sa det... men hvorfor står det da "maskinvare 1"?  :o
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jotto

"Maskinvare" er det samme som "hardware" i min verden, derfor forvirringen  :o

https://no.wikipedia.org/wiki/Maskinvare

Jeg har aldri sett ordet "maskinvare" bli brukt om software eller funksjonalitet.

Bjoris

#13
Forskjeller jeg har notert meg mellom AP1.0 og Enhanced AP med HW2.0 er:

Enhanced AP
Bilen velger selv den filen som gir riktigst fart ifht det du har satt crusicontrollen på. AP1.0 der må du gjøre dette selv.
Summon
Denne vil bli mer avansert, kjører f.eks rundt hushjørnet for å møte deg.

Antar dette er ting den trenger de 4 kameraene i Enhanced AP for å få til. Antar det også fremover vil komme ting som ikke går med AP1.0 begrensningene.

En siste ting er at Enhanced AP skal kunne kjøre på vanskeligere veier og DET tror jeg blir den viktigste forskjellen i Norge. Dagens AP1.0 er jo med hjerte i halsen når stripene blir dårlige og svingene krappe... Som noen har vært inne på, kan være at AP1.0 blir redusert til bare å fungere der det er midtdeler som jo er kravet for bruk av AP 1.0 i dag, men siden den fungere så bruker jo folk den også på veier med møtende trafikk... MEN, Tesla kan endre dette uten at en kan si noe da det står tydelig hvilke forhold den er ment for...

Det er så enkelt at vil du være med på dette så MÅ du ha ny bil, erfaringene med Tesla er at de bruker ikke tid på utgåtte modeller, dessverre. Som tidligere 1. generasjons S eier så vi det tydelig når AP kom. Helt elementære ting som waypoints i navigasjon etc kom "aldri", det er vel kommet nå, men var jo veldig skuffende når en så alt det de andre fikk...

Nå får vi HW2.0 bil, men jeg ser jo at en blir ikke lenge i paradis, snart kommer noe bedre. Jeg tror det første som skjer nå etter HW2.0 er bedre batterier. Tipper min 60X blir fort latterlig kort rekkevidde på om bare 1 år ifht nye modeller, også 3, men, men. Det er på en måte lettere å forholde seg til enn at det kommer helt nye muligheter ... Jeg kunne jo allerede i dag lagt mer penger på bordet for lengre rekkevidde... Det gikk ikke med AP


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA