Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drivstoff til bensinvarmer i PSA

Startet av Terje Stenseng, mandag 24. oktober 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Terje Stenseng

Kan bensinvarmerne av type C og S bruke noe annet drivstoff enn ? F.eks. E85 ? (Ja, jeg vet at denne typen drivstoff er utgående, men jeg har et lite lager...)

Elmo

Jeg forsøkte å være ekstra miljøvennlig og fyllte E85 på Saxo'n en gang.
Det var bare tull. Den brenner like fint men det blir rett og slett ikke varmt - bare så vidt lunk. Må være for lite energi i E85 bensinen.
Jeg sugde du alt sammen og fylte vanlig blyfri igjen. Varmen back to normal  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Terje Stenseng

Ja, det ante meg at E85 gir mindre energi. Takk for nyttig svar, så slipper jeg å prøve dette !

Cornelius70

Kanskje blande E85 og diesel 50/50; bare for å få brukt opp lageret ditt? :) Ren etanol har vel rundt 1/3 mindre energi enn bensin, og diesel noe mér enn bensin, så en 50/50 blanding av E85 og diesel ville kanskje bli nær eller litt under energitettheten til bensin? (E85 er en blanding av 85% etanol og 15% bensin.)


Den eneste lille betenkeligheten jeg har med å bruke E85 på Webasto'en, er vel at etanol kan tørke ut gummi... Tenker da på drivstoffpumpa som jeg tror har en membran av gummi.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Er vel ikke uten videre lurt å bruke diesel på en bensin-webasto ?!!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cornelius70

Forskjellene mellom en bensin-webasto og en diesel-webasto, er; noen sekunder forskjell under oppstart og avkjøling (Diesel tar en 15 sek. pause ved nesten full hastighet under oppstarten; bensin gjør ikke det.), og litt annen oppførsel ved start etter en pause ved oppnådd topptemperatur. (Bensin starter da på halv fart, mens diesel-modellen starter på full fart.)

Drivstoffpumpa er og forskjellig fra bensin til diesel, antagelig bare i mengden drivstoff de leverer. (Bensin bruker 0,67 l/t, diesel 0,59 l/t.)

Ellers er de identiske, rent konstruksjonsmessig.

Grunnen til den pausen på diesel-modellen, og at den ikke starter på halv fart etter en topp-temp pause, er vel at diesel kan være litt kranglete å tenne når det er grisekaldt ute?! :)

Jeg har brukt ren diesel på flere bensin-webasto'er i mange år, uten noen problemer. Ikke noe mér soting enn på bensin, og ingenting har smeltet inni brennkammeret. :D (diesel på bensin-modellen vil jo gi høyere effekt, siden diesel har mér energi pr. liter i forhold til bensin...)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Jeg kunne også tenke meg å bruke diesel pga høyere effekt.

Det jeg har hørt som mulig problem er det med pumpa og at diesel kan gi mere soting særlig hvis man har korte turer.  Men det mener du altså at ikke er noe (stort) problem ?
Hva mener du med ren diesel ??  Mener du bare diesel eller får man kjøpt spesiell diesel ??

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cornelius70

#7
Altså - når man kjører rundt med en Saxo med 16 år gamle batterier, så er det jo gitt at det blir bare småturer; iallefall for meg... :D

Jeg mente ren - som i bare... :) Mao. ikke blandet med bensin f.eks. - som jeg forøvrig og har blandet i av og til... Og at dieselen er REN, uten graps og vann... Særlig vann i dieselen vil lage sot og koks ganske fort...

Når vi gravde opp den gamle oljetanken i hagen her, så var det 20-30 liter med fyringsolje igjen som jeg tok vare på. Den lot jeg stå helt rolig i noen dager i en stor bøtte, og tappet den så over i en ren kanne uten å få med meg graps og vann, og brukte den på den ene Webasto'en her... Lukta litt fønky av eksosen, men den brant fint, og kunne ikke se noe særlig sot etter den batch'en. (ved å stikke fingeren inn i eksosutløpet til brenneren...) :D

Når man starter opp med diesel på en bensin-webasto, så kommer det litt hvit eksos de første 5 sekundene, men etter det, så er det ren eksos - må si jeg ikke kan huske hvordan det ser ut under oppstart på en 'ekte' diesel-webasto, men ville tro den og soter litt, siden det er litt i dieselen's natur når den er kald...

Jeg søkte litt på nett ang. pumpa - om det er problem med å bruke diesel på bensin-modellen, men fant ikke noe om det. Fant bare at skal man kjøpe ny pumpe, så ser det ut som at det er samme pumpe til både bensin og diesel.

Man må jo selvfølgelig avgjøre selv om man vil kjøre diesel på en bensin-webasto, men jeg har ikke så store kvaler der. ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Helge

Sitat fra: Cornelius70 på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:09
Ikke noe mér soting enn på bensin, .....
Det var overraskende! Autoex er vel de største mht service på Webasto i Trondheim og med 3 PSA elbiler med Webasto har jeg jo vært på besøk der både for kjøp av deler, 1 gang for hjelp i litt vanskelig feilsøk og 1 gang også for reparasjon som jeg valgte å ikke utføre selv.

To personer jeg har snakket med hos Autoex var begge helt klare på at det er mere problemer med soting med Webasto'er som kjøres på diesel enn med bensin...?!! En av mine venner med dieselbil og diesel-Webasto har måttet ha service 2 ganger på Webastoen på grunn av soting/koksing. Sånne utfordringer har ikke jeg hatt på mine 3 Webastoer som går på bensin....
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Cornelius70

Jeg mente vel egentlig å stadfeste at jeg ikke har hatt mér soting enn på bensin... :D

At soting og koksing er et større problem på diesel-brennere, er det ikke tvil om. Jeg har drevet endel service på 30kW Eberspächer brennere, som har blitt brukt til oppvarming av svømmebasseng, og der var det spesielt et par kunder jeg stadig måtte innom - de fikk som regel diesel i større kvanta fra; tja, hvem vet, men endel vann i dieselen var det hver gang jeg var og sjekket... :D

Disse brennerene har jo en dyse og en høytrykks-dieselpumpe, hvor ubrukt diesel går i retur til tanken (hvor våres små Webasto'er har en impulspumpe som spruter litt drivstoff i noe stålull i bunnen av et kammer), og når en vannperle følger med gjennom den høytrykkspumpa, så finblandes det vannet med dieselen, og blir forbrent - da med dannelse av koks som resultat.

Brennkammerene hos de ovenfornevnte, var som regel så gjengrodde av koks, at ei krone ville ikke slippe igjennom (brennkammeret er vel nær 20cm diam.)

Så at jeg ikke har vært plaget av sot på Webasto'ene mine enda, er vel fordi jeg har vært heldig med ren og tørr diesel?! :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA