Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zebra temperatursensor error

Startet av Knight, søndag 23. oktober 2016, klokken 13:56

« forrige - neste »

Knight

Har en Think city fra 2008 hvor ZEBRA temperatursensor 3 melder fejl; har fundet ud af der kommer 3 sæt leder ud af selve batterikassen som jeg antager er temperatursensor, og nummer 3 har udenlig modstand.

Er der nogen der ligger inden med manualen for selve ZEBRA batteriet, gerne med en oversigt over hvor sensoren sidder inden i. Det ender sandsynligvis nok med at jeg bliver nød til at åbne selve kassen for at få skifte denne sensor (PT1000) men er der nogen som har prøvet at gøre dette?

Håber nogen kan hjælpe,

English version

I have a Think city from 2008 where the ZEBRA temperature sensor 3 reports error; have found out that there comes 3 sets of wires out of the battery box which I assume is all temperature sensor, the number 3 has endless resistance.

Is there anyone who has the manual for the ZEBRA battery, preferably with an overview of where the sensor is located intent. This is probably ending in I have to open the box up to change this sensor (PT1000) but is there anyone who has tried to do this?

I write in English as well as Danish, in hope some one is able to help.

Orla Pedersen

Alt kan lade sig gøre, men der er et par ting at tænke over......

Batterikassen er svejset sammen og angiveligt en "termokande" under vacuum. At åbne den efterlader problemet med efterfølgende at svejse den tæt igen, og suge vacuum. Ikke helt umuligt, men....

Battericellerne er spændingsførende, også når de er kolde. Et hvert forbrug når cellerne er kolde skader cellerne. Selv forbruget fra et voltmeter. Taget i betragtning at isoleringen mellem cellerne indbyrdes, og mellem celler og yderkasse samt ventilationskanalerne, er skrøbeligt af lang tids varmebelastning, så er det en "opgave" at få cellerne ud af kassen uden at skade noget.

Jeg ville prioritere anderledes. Zebraer har nået alderen hvor de ikke er så stabile længere....

Mvh
Orla Pedersen

Knight

Cellerne ser ud til at have det fint og det lader til kun at være en sensor fejl der gør at bilen ikke kan køre, giver Orla ret i at det er op over at celler leve tid er nået men da de ikke har været brugt meget (bilen har kørt 12,5 tkm) så vil jeg gerne høre om nogen har kunne rette denne fejl.

Har installeret EV monitor og denne fejl er den eneste der er som vist på billede.


English version

The cells appear to be fine and it seems to be only a sensor error that makes the car not able not run, Orla is right in that the expected live time for the cells is about reached, but since they have not been used much ( the car has been running 12.5 tkm) I would like to hear if anyone have a fix for this error.

Has installed EV monitor and this error is the only one as shown in the picture.


BauDemo

If I remember correctly there are only 2 temp sensors in the battery but I may be wrong...
Also if I remember correctly there was a way to configure the battery to use only one of the sensors and ignore the other one... but again... these are not very fresh memories.
Where in Denmark are you located?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Knight

Hi BauDemo

I am i Silkeborg (near Aarhus)

I also found that the plug in the BMS only had 2 sets of connects (see picture) so as you i found that one of them must be spare. But that seems not to be the case or at least there is something monitoring of the input from the temperature sensor.

The monitoring is pure guesswork; i am hoping that someone is having the full electric layout of the MBS.
But as a plan b I am about to clone one of the other temp sensor and put that signal in the 3 channel.
 

Orla Pedersen

Lige en hurtig her fra morgenstunden:

"Zebra temp. error 3" betyder ikke at sensor 3 er defekt, det betyder derimod "Full Power Limit Temp Reached"

Vi får brug for at se værdierne fra Nicometrets diagnostic page.
Mvh
Orla Pedersen

BauDemo

Maybe I should change the text of that error....
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Orla Pedersen

Sitat fra: BauDemo på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:33
Maybe I should change the text of that error....

I think you will need a state encoder because:
If
_sys_zebra_temp_error returns 0, things are ok
_sys_zebra_temp_error returns 1, "Power Limit Temperature Reached"
_sys_zebra_temp_error returns 3, "Full Power Limit Temperature Reached"

In the incomplete software I send to you, I've made encoders for "_sys_BMI_State" and "_sys_highestErrCat
Mvh
Orla Pedersen

Knight

Have check the car this evening and the temp was at 271C, have add the pic of the diagnostic page.


By the way,
Yesterday i found Stromskap378V have put a lot of the original Think city test software up in included the zebramonitor. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30394.0.html
have any of you use this?


Orla Pedersen

#9
Dit Zebra batteri er i "delayed switch off". Det er en fatal fejl som kun kan resettes med zebra-monitor og en adgangskode fra batterifabrikanten.

Dit største problem nu er at BMI'en tilsyneladende fortsat varmer på batteriet, med andre ord måske er ude af kontrol. Har du ladekabel tilsluttet? Ifald afbryd netstrøm. Varmer BMI'en stadig? Få om muligt batteriet udendørs inden det selvdestruerer med salt allevegne som resultat. Batteriet må max blive 350 grader varmt.

Men din første fejl, "Full Power Limit Temperature Reached", er væk nu...........
Mvh
Orla Pedersen

Knight

Tak for det hurtige svar Orla, jeg har valgt at stoppe med at lade.

Har du en liste med fejlkoder eller hvordan aflæser man lige denne fejl, er nysgerrig da jeg har en bil mere at forsøge med.

Orla Pedersen

Send en PM med en e-mail adresse, så poster jeg lidt dokumentation.

Lidt om mit selvdestruerende zebra batteri.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27036.0.html
Er stadig usikker på om det var BMI'en, der ødelagde batteriet....
Mvh
Orla Pedersen

Go-carter

271 er "høyt" om du kun lader ja. Jeg ligger på 262-265 ca. når bilen ikke brukes. Men jeg har Thermal Iso Error, så temperaturen går fort opp/ned.

Sidespørsmål: Noen som vet ca. hvor lavt zebrabatteriet kan gå og fortsatt fungere? Har vært iallefall nede på 258 tror jeg. Og helt opp på 305-310 på lang, hard, kjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jur

Det er lidt off-topic, men jeg husker at vi opplevede med en anden bil, at BMIet frakoblede batteriene pga. for høj temperatur. Det var en lastbil som var udstyret med 2 stykker ZEBRA-Batterier af typen Z5. Firmware im BMI var fra 2002 og på en varm sommerdag måtte vi standse 2 gange fordi batteritemperaturen blev højere end 330 grader. Men efter en kort kølepause kunne vi fortsætte turen.
ZEBRAmonitor kan vise iøvrigt de højeste registrerede temperatursensorværdier  i "life data".

Jens 

VWspirit

Sitat fra: Go-carter på mandag 24. oktober 2016, klokken 22:08
271 er "høyt" om du kun lader ja. Jeg ligger på 262-265 ca. når bilen ikke brukes. Men jeg har Thermal Iso Error, så temperaturen går fort opp/ned.

Sidespørsmål: Noen som vet ca. hvor lavt zebrabatteriet kan gå og fortsatt fungere? Har vært iallefall nede på 258 tror jeg. Og helt opp på 305-310 på lang, hard, kjøring.

Litt rart at det ligger så høyt er det skiftet sw i bmi'en?
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA