Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avgiftsfri REX under utvikling

Startet av elektrolux, søndag 23. oktober 2016, klokken 04:45

« forrige - neste »

elektrolux

Norske regler for Range Extender betyr at så snart en har en stempeldreven generator ombord klassifiseres kjøretøyet som hybrid og elbilinsentivene elimineres.

En kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"


Nå kan dette bli historie med denne:

http://newatlas.com/delta-mitre-micro-turbine/45438/?li_source=LI&li_medium=default-widget

Byttes den stempeldrevne generatoren i f.eks BMS sin i3 ut med denne bør en altså kunne få uendelig rekkevidde og EK skilt, altså i både pose og sekk. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Denne hadde vært fantastisk i en trilling hvis vekt og størrelse gjør at den passer i bagasjerommet.
Hvis den kan kjøres på en passende biofuel, og hvis den i tillegg til ekstra rekkevidde også kan produsere litt varme til kupeen så blir det jo flott :)
Men de bråker kanskje noe infernalsk disse turbinene?

Forsøkte å finne noen spesifikasjoner mht vekt, størrelse, effektivitet etc, men det var lite å finne på hjemmesiden deres. 
Eneste jeg fant var link til denne videoen.


https://www.youtube.com/watch?v=kAnmgFRYQU8


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Virker som firmaet er i utviklingsfasen.

Kunne vært lurt å tipse dem om de særnorske reglene og testet disse med en ombygget REX i3.

Det kunne gitt selskapet god kapitaltilstrømning, og norske kunder en gunstig hybridløsning.

Bet meg merke i at dette skulle gi snillere avgasser, så kanskje det er grunnen til at norske myndigheter skiller mellom stempeldrevne og ikke stempeldrevne generatorer? :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA