Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

nutte

Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:30
Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?

Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.

Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.

Jeg vil gjerne se deg legge frem det argumentet for UP eller Statens Vegvesen hvis du havner i en kontroll-situasjon.  :o


kaiat

Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.

Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.

nutte

Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:08
Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.

Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.

Hvis du ser to-tre poster høyere opp, så er det akkurat dette svaret jeg fikk fra Hyundai Norge. De går ikke god for taklast, og det er foreløpig ingen planer om en godkjenning.

Kårepåsporet

Hvor mange av dere som deltar i tråden her kjører eller har kjørt fortere enn gjeldenede fartsgrense?

Hypotetisk: hva skjer hvis en skulle ha overskredet fartsgrense og politiet utførte fartskontroll?

Hva er det størst sjanse for:

1.Bli målt i fartskontroll og evt bli ilagt bot for overskridelse av fartsgrense.
2.Bli stoppet av politiet med last på taket på en Hyundai Ioniq EV.

Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....

automat

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 23. august 2017, klokken 21:59

Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....
Hvordan reagere politi og forsikringsselskap, hvis ulovlig taklast kan knyttes til ulykkesårsak eller skadeomfang?

Tenk om skistativet løsner i en frontkollisjon, og skia seiler inn frontruta på møtende bil.

Er stativet lovlig, regnes det trolig som "bad luck". Er det ulovlig kan regresskravet bli høyt, hvis noen blir invalid eller drept av skiene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

Så er det ikke lov med taklast eller hengerfeste på de to andre Ionic versjonene heller?


Eller er det noe nytt fra Importør ang noe av dette?


Så en Tesla x med henger, så det kan ikke være noe prinsippielt mht elbil og takbox og hengerfeste.

TorT

Kom til å huske denne tråden. Så en film på youtube der det blir montert taktelt på Ionic.
etter 23 min sier fyren helt klart at lovlig taklast er 100kg.

Er det lov med 100kg i Tyskland og 0kg i Norge?

Har importøren i såfall rett og slett sovet i timen i forbindelse med typegodkjenning?

https://www.youtube.com/watch?v=19KsLGX0KM8


Radiobil1

Sitat fra: TorT på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:05

Har importøren i såfall rett og slett sovet i timen i forbindelse med typegodkjenning?

Har de?

RazAquato

Har sjekket både tyske og engelske nettsider, og tillatt taklast er 0kg.  Men det er jo lov å håpe at de endrer typegodkjenning på 2020mod (selv om jeg tviler)

Aspiranten

Synd jeg ikke fant denne tråden før vi kjøpte bil. Å ha ski på taket og betydelig lenger rekkevidde var et av argumentene for at vi fornyet vår 2011 Leaf. Taper jo mange 1000-lapper på å måtte kjøre dieselbil på disse fjellturene likevel nå, i stedet for vår nye elbil som var kjøpt inn til formålet. Grunnen at Leafen ikke ble brukt til skiturer var jo at rekkevidden aldri var i nærheten av reklamerte 160km som Nissan sa den gang.

Det er helt utrolig at Huyndai tør å selge disse bilene i skinasjonen Norge uten å opplyse hver enkelt kunde om at det er ulovlig med ski på taket. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å spørre heller, for alle andre biler jeg har vært borti har mulighet for dette. Og Ioniq har også slike sorte renner langs taket som ser ut som fester for takstativ.

God bil, for all del. Men dette svir så jeg vil huske på til neste bilkjøp.
Nissan Leaf

Crown

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:51
Synd jeg ikke fant denne tråden før vi kjøpte bil. Å ha ski på taket og betydelig lenger rekkevidde var et av argumentene for at vi fornyet vår 2011 Leaf. Taper jo mange 1000-lapper på å måtte kjøre dieselbil på disse fjellturene likevel nå, i stedet for vår nye elbil som var kjøpt inn til formålet. Grunnen at Leafen ikke ble brukt til skiturer var jo at rekkevidden aldri var i nærheten av reklamerte 160km som Nissan sa den gang.

Det er helt utrolig at Huyndai tør å selge disse bilene i skinasjonen Norge uten å opplyse hver enkelt kunde om at det er ulovlig med ski på taket. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å spørre heller, for alle andre biler jeg har vært borti har mulighet for dette. Og Ioniq har også slike sorte renner langs taket som ser ut som fester for takstativ.

God bil, for all del. Men dette svir så jeg vil huske på til neste bilkjøp.

Strengt tatt er det bare nye Leaf som har godkjent taklast, og da kun 35kg, så situasjonen er egentlig akkurat den samme for gamle Leaf som du hadde, og det er like lovlig/ulovlig å kjøre med taklast på Ioniqen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

#72
Påstander om at bare Leaf er godkjent for taklast kan misforstås. Regner med at det som var skrevet gjelder kun imellom Ioniq og Leaf.
https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/

Crown

Sitat fra: tuono på mandag 11. februar 2019, klokken 11:10
Påstander om at bare Leaf er godkjent for taklast kan misforstås. Regner med at det som var skrevet gjelder kun imellom Ioniq og Leaf.
https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/

Ja selvsagt :-) Ettersom han har hatt Leaf og nå er veldig overrasket over at Ioniq ikke kan ha taklast. Men grunnlaget for taklast er akkurat det samme som gamle Leaf, det står "ikke oppgitt" i vognkort, det står ingenting i manualen, og importør vil ikke gå god for taklast. Man monterer derfor takstativ like lovlig/ulovlig på Ioniq som han tydeligvis har gjort på gammel Leaf.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AbsoluttIkkeFredrik

I frykt for å male meg selv som svarteper, er det noen som har funnet et stativ som passer ioniq? Jeg har en kajakk jeg skulle ha fått kjørt 400 meter på privat grusvei til sjøen og hjem igjen, tungvindt å bære med seg, og velger heller ta sjansen å frakte den på taket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA