Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Slarre40 på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:02
Men åpent spørsmål til dere som har kjøpt elbil, og har denne som eneste bil.
HAr dere noen erfaring med frakt av ski, sykkel og familie? Benytter dere leiebil og bilkollektiv de helgene det er "tvingende nædvendig" å pakke ekstra?

Har ikke erfaring med sykkel, bare ski og har da brukt magnetstativ når vi ikke har plassene i bilen.

Det skrives ellers her at Soul er godkjent for taklast, det er ikke tilfelle, ihvertfall ikke for vår tidligere -15 modell(men forhandler selger allikevel takstativ....), der ser det slik ut:

Mål og vekt
Lengde
414 cm
Bredde
180 cm
Egenvekt
1 490 kg
Egenvekt med fører
1 565 kg
Tillatt totalvekt
1 960 kg
Maks nyttelast
395 kg
Maksvekt tilhenger m/brems
0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems
0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling
0 kg
Maks vogntogvekt
0 kg
Maks taklast
Ikke oppgitt

Maks aksellast foran
1 050 kg
Maks aksellast bak
970 kg
Motor/kraftoverføring

Oddaa

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 04. august 2017, klokken 00:11

Hvis du leser hele mitt innlegg fikk du kanskje med deg dette også:

"Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai"

Altså er takstativet beregnet på en annen modell som har tilnærmet samme profil så er det ikke farligere på Ioniq. Hvis takboksen blir feilmontert er det like farlig samma f....

Det samme gjelder hvi lasten ligger usikret i takboksen.
Historien om at noen ble drept av en takboks som kom flyvende inn frontruta kjøper jeg ikke sånn uten videre. I så fall tror jeg den historien er mer sammensatt enn som så.

Og om du leser hele mitt innlegg så vil du se at jeg er spesielt skeptisk til kreative løsninger ut over de tilpassede...

Hvilke deler av historien om skiboksen du kjøper er relativt uvesentlig for de som ligger under torva. Dreide seg om en frontkollisjon i Midt-Norge, skiboksen løsnet og gikk gjennom frontruta til møtende bil. Skadene til passasjerene i denne ble betydelig forverret. Hva er det du mener er urealistisk med dette?

Dette er heller ikke et unikt eksempel, og ulykker som følge av dårlig sikret taklast er det jo stadig advart mot og det har det også vært over lang tid.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rav4_EV

Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Oddaa

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Takboksen er ikke omtalt i tekst i mediene. Det er vel helt unntaksvis at sånne detaljer kommer frem. Det fremgår derimot av bildene fra ulykkesstedet, og historien min kommer fra de etterlatte. Jeg har ingen interesse av å dikte opp noe rundt dette.

Et raskt søk på nettet viser faren ved dårlig sikret taklast/ takbokser. Dette er det også gjort tester på.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Løve

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.

Det er mye på internett som ikke er søkbart, mye mer enn hva folk tror.

Esp1gr1

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?

Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Det har vært mye medieomtale og tester av dette de siste årene. Søk på "trafikksikkerhet takboks" så finner du nok litt. Se blant annet http://www.testfakta.no/tester/motor/takbokser-kan-v%C3%A6re-livsfarlige-i-kollisjon der de har testet en del populære takbokser ved kollisjon i 40 km/t, noe som blir 2 x 20 km/t front mot front.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

johnsalf

Uansett hvilken bil eller tak-løsning en benytter, må en være klar over faremomentene:
- Takbøylene løsne fra taket (det må passe 100% or være festet riktig og strammet)
- Det oppå bøylene (boks, sykkel, ski, kayakk) løsne - bruk egnet festeanordning - riktig.
- Endrede kjøreeganskaper - mye tyngde høyt oppe.

De tilfellen jeg har vært borti ang løsnet taklast, har det oftest vært måten lasten er festet på som er problemet - dårlige stropper, manglende stramming etc.

På FB-sidene til Ioniq owners Nor har jeg beskrevet stativet jeg bruker - og min erfaring etter et par langturer. Stativet sitter 100%, syklene (hvor jeg brukte Thule sykkelfester) holder seg på plass - og ingen merkbar endring i kjøreeganskapene. (Tydelig at bilen har så lavt tyngdepunkt at den bllir lite påvirket, i tillegg har motoren såpass moment at den har mer enn nok drakraft.)

Kjetil1986

For oss som ikke er på Facebook, gidder du å legge ut informasjon om takstativet her også?  :)
Model 3 long range 2021

nutte

Jeg sendte en forspørsel til Statens Vegvesen om Ioniq og taklast, og dette var svaret jeg fikk:

Vedrørende deres henvendelse.

Det er riktig som du sier at «Forskrift om bruk av kjøretøy» regulerer her ved kapittel tre.
Forståelsen av dette er at du ikke kan ha last på bilens tak, når den ikke er godkjent og konstruert for dette.
Det er ikke ansett at kjøretøyet er konstruert for belastinger, når det ikke er garantert for dette av kjøretøyprodusenten.
Dette fremgår av gjeldene forskrift.
Takstativ med ski er ansett som last.
Se hjemmel  «Forskrift om bruk av kjøretøy» §§ 3-2 og 3-3.

Reaksjonen ved en kontroll vi være at det ikke tillates videre kjøring før taklasten er fjernet.
I noe tilfeller vil en politi anmeldelse bli vurdert.
Ved en eventuell ulykke vil også en taklast bli tatt i betraktning.


Hilsen
Lette kjøretøy ABO


Crown

Merk at dette også da vil gjelde Nissan Leaf, Kia Soul, BMW I3 og Mitsubishi Outlander PHEV (!) med flere, der særlig den siste nok overrasker de fleste :-) Nei den har ikke oppgitt taklast i vognkortet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jon Braathen

Dvs at det må monteres hengerfeste og bruke skistativ på dette for å ikke få problemer med myndighetene?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

kaiat

Slik jeg har forstått det, er det enkelte biler som ikke har oppgitt taklast i vognkort til tross for at produsenten godkjenner dette. F.eks. er Outlander PHEV oppgitt med taklast 80 kg i instruksjonsboka. I slike tilfeller skal du kunne vise til instruksjonsboka.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket

SitatHvis du laster for tungt på taket, så vil bilen oppleves vinglete og kjøreegenskapene blir forringet.



Sjekk i instruksjonsboken hva som er tillatt vekt, og pass på at takstativet er riktig montert.

Legg den groveste og tyngste lasten lavest
Forsøk å legge lasten med rett kant fremover
Samle alle elementene til en enhet som sikres med et spennbånd
Du bør laste de letteste tingene i skiboksen og ha de tyngre tingene i bagasjerommet. Plasser lasten i skiboksen slik at du fyller ut fremover og ut mot sidene.

nutte

Sitat fra: kaiat på mandag 21. august 2017, klokken 21:38
Slik jeg har forstått det, er det enkelte biler som ikke har oppgitt taklast i vognkort til tross for at produsenten godkjenner dette. F.eks. er Outlander PHEV oppgitt med taklast 80 kg i instruksjonsboka. I slike tilfeller skal du kunne vise til instruksjonsboka.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket

SitatHvis du laster for tungt på taket, så vil bilen oppleves vinglete og kjøreegenskapene blir forringet.



Sjekk i instruksjonsboken hva som er tillatt vekt, og pass på at takstativet er riktig montert.

Legg den groveste og tyngste lasten lavest
Forsøk å legge lasten med rett kant fremover
Samle alle elementene til en enhet som sikres med et spennbånd
Du bør laste de letteste tingene i skiboksen og ha de tyngre tingene i bagasjerommet. Plasser lasten i skiboksen slik at du fyller ut fremover og ut mot sidene.

Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?

nutte

Jeg sendte en forespørsel om Ioniq og taklast til Hyundai Norge, dette var svaret jeg fikk:

Hei.

Det er hyggelig å høre. Det vi vet er at det har vært snakk om det.
Men det er ikke noen offisiell søking om godkjenning enda som vi vet om.
Kan ikke si sikkert om det kommer heller. Takene er ikke bygd for det, så kan bli et stort problem hvis det skal godkjennes også.

Ha en fin dag videre.

Med vennlig hilsen



Summa summarum; Det er ikke lov til å ha taklast på Ioniq.

kaiat

Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?

Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.

Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA