Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

Slarre40

Men åpent spørsmål til dere som har kjøpt elbil, og har denne som eneste bil.
HAr dere noen erfaring med frakt av ski, sykkel og familie? Benytter dere leiebil og bilkollektiv de helgene det er "tvingende nædvendig" å pakke ekstra?
Trondheim

Ebe

Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)

Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.

Var hos forhandler og så på soul EV her om dagen, spurte om takstativ. EV er godkjent med takstativ, og vi selger originalt var svRet til selger...  ???
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Slarre40

Snakket med kundeservice Hyundai forrige uke. De kunne ikke love noe på nåværende tidspunkt angående typegodkjenning for taklast. De kunne dog røpe at det muligens kanskje var noe på gang angående trekk-krok.

Så da sitter jeg her da på gjerdet og vetnter på en elbil som faktisk KAN brukes. Ikke bare en som er til pynt til og fra jobb.
Trondheim

Geir68

Trekkrok beregnet for tilhenger, ikke bare som feste for sykkelstativ?
Sitter selv på gjerdet, mens jeg venter på konkurentenes svar på Opels 60kWh "stunt".

Ebe

Sitat fra: Slarre40 på onsdag 01. mars 2017, klokken 08:11
Snakket med kundeservice Hyundai forrige uke. De kunne ikke love noe på nåværende tidspunkt angående typegodkjenning for taklast. De kunne dog røpe at det muligens kanskje var noe på gang angående trekk-krok.

Så da sitter jeg her da på gjerdet og vetnter på en elbil som faktisk KAN brukes. Ikke bare en som er til pynt til og fra jobb.

Har du sjekket denne tråden ang Leaf? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4668.msg561778.html#msg561778

Jeg fikk det bekreftet fra Nissanforhandleren i Bergen at Leaf kunne kjøres lovlig med taklast. De hadde fått de bekreftet av forsikringsselskap og SVV.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

antikris

Ser på Thule sine sider så brukes Thule 754 føtter på samtlige Hyundai biler uten rails. Mistenker at den foten vil sitte godt på Ioniq også selv om de ikke offisielt sier det. Usikker på lengden på selve Wingbaren. Men kan jo eventuelt prøve meg frem hos BilExtra om de fortsatt selger Thule da.   ???
2017 Marina Blue Ioniq m/Teknikk og skinn
1981 VW Passat (Skrotet) :(
2004 Mitsubishi Outlander
2004 VW Touran Highline (Solgt)
2001 Opel Astra (Solgt)
1998 Peguot 204 (Solgt)
1992 Audi 100 (solgt)
1989 Volvo 440 (Gitt bort)(Ble Skrotet)

yhafting

Kjøpte en "whispbar" til civic-hybriden jeg hadde før ioniq. Med litt justering fungerte den greit. Den er i kategorien som fester i døråpningen, men relativt skånsomt. Den sitter helt fint, like godt som på forgjengeren.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Slarre40

Det er jo supert :-)

Hvilket varenummer elelr modellnumemr er det på det takstativet?
Trondheim

Geir K.

Det der så bra ut, legg gjerne ut ett bilde litt lenger ifra også så vi ser hele bilen.
Hyundai Ioniq electric 2017, Marina blue, teknikk og skinn.

yhafting

Sitat fra: Geir K. på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:07
Det der så bra ut, legg gjerne ut ett bilde litt lenger ifra også så vi ser hele bilen.
Her er ett. Tok ikke så mange bilder.
Ser at vinkelen på takstativet ikke er perfekt, men i og med at det er avrundet, så ligger lasten stabilt uansett. Antagelig gir det noe ekstra luftmotstand men det er ikke noe jeg tenker på de få gangene det er i bruk.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

yhafting

Sitat fra: Slarre40 på mandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Det er jo supert :-)

Hvilket varenummer elelr modellnumemr er det på det takstativet?
Har dessverre ikke varenummer
Men søk på prorack whispbar og evt civic (hybrid) 2008 modell.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)

Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.

Det største problemet er nok "paragrafrytterne" på Facebook og diverse forum.
Vil jeg kjøpe og montere takstativ, ja da gjør jeg det.
Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai eller andre merker.
Stativet må selvsagt passe, og taklasten bør være fornuftig, men snakker en om en sykkel eller to, ski osv så vil jeg tro det går veldig greit, også to kajakker på total 50-60 kg inkludert takstativ. Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.

Oddaa

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
I min verden er det verste som kan skje at taklasten løsner ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon, og jeg mener at dette ikke er noe å leke seg med. Venner av venner fikk en takboks fra møtende bil gjennom frontruta og omkom på denne måten for et par år siden...

Når det er sagt så er dette neppe noe problem så lenge det finnes tilpassede stativ å få kjøpt, men nei takk til alle kreative løsninger og hjemmemekk.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Løve

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...

Hvor skal jeg henvende meg for å minne deg på dette når du har drept noen med flygende takboks?

Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)

Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.

Det største problemet er nok "paragrafrytterne" på Facebook og diverse forum.
Vil jeg kjøpe og montere takstativ, ja da gjør jeg det.
Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai eller andre merker.
Stativet må selvsagt passe, og taklasten bør være fornuftig, men snakker en om en sykkel eller to, ski osv så vil jeg tro det går veldig greit, også to kajakker på total 50-60 kg inkludert takstativ. Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.

Kårepåsporet

Sitat fra: Oddaa på onsdag 02. august 2017, klokken 20:30
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
I min verden er det verste som kan skje at taklasten løsner ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon, og jeg mener at dette ikke er noe å leke seg med. Venner av venner fikk en takboks fra møtende bil gjennom frontruta og omkom på denne måten for et par år siden...

Når det er sagt så er dette neppe noe problem så lenge det finnes tilpassede stativ å få kjøpt, men nei takk til alle kreative løsninger og hjemmemekk.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du leser hele mitt innlegg fikk du kanskje med deg dette også:

"Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai"

Altså er takstativet beregnet på en annen modell som har tilnærmet samme profil så er det ikke farligere på Ioniq. Hvis takboksen blir feilmontert er det like farlig samma f....

Det samme gjelder hvi lasten ligger usikret i takboksen.
Historien om at noen ble drept av en takboks som kom flyvende inn frontruta kjøper jeg ikke sånn uten videre. I så fall tror jeg den historien er mer sammensatt enn som så.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA