Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av lunitiks, fredag 21. oktober 2016, klokken 09:58

« forrige - neste »

lunitiks

Har grublet veldig lenge på dette...

Tiden er inne for å dele mine tanker og høre hva forumfolket tenker. Jeg kan ikke se at det er diskutert verken på amerikanske forum, Electrek eller andre steder, så det er mulig jeg er helt på jordet. Men det er unektelig så mange sammenhenger her som bare blir mer og mer obvious for meg, og i morges oppdaget jeg det som "tippet vektskåla" og får meg til å skrive dette. Kommer tilbake til det siste helt avslutningsvis i innlegget.

Ok, here it goes:

       
  • Selskapet Atieva ble registrert i 2007 på Cayman Islands. Hovedkvarter: 125 Constitution Dr, Menolo Park, CA 94025. Det vil si en 15 minutters svipptur unna Teslas HQ i 3500 Deer Creek Rd, Palo Alto, CA 94304.

       
  • Atieva ble grunnlagt av Bernard Tse, som hadde vært Teslas VP siden 2003 (samt en mystisk figur ved navn Sam Weng).

       
  • Atieva får med seg den kanskje viktigste, eller i alle fall absolutt mest kjente oppfinneren/ingeniøren Tesla noen sinne har hatt: Peter Dore Rawlinson. Rawlinson er ifølge Teslas patenter "main inventor" bak intet mindre enn Teslas Drive Unit (DU). I tillegg er han "main inventor" bak "Vehicle battery pack ballistic shield" (2011), "Vehicle front shock tower" (2012), "Vehicle battery pack thermal barrier" (2013) og "System for absorbing and distributing side impact energy utilizing an integrated battery pack" (2014). For å ta noen eksempler. Rawlinson er nå mannen bak en rekke interessante Atieva-patenter, herunder "Reactive air suspension system", "Readily replaceable EV battery pack ballistic shield", og "Integrated Motor Assembly with Compliantly Mounted Power Inverter" (2014). Sistnevnte ser i mine utrente øyne ut som en forbedret versjon av Teslas Drive Unit, hvor ideen er å separere motor, inverter, girboks og for å unngå vibrasjoner/vridninger/støy.

       
  • I tillegg får Atieva med seg en annen viktig oppfinner/ingeniør fra Tesla: Yifan Tang. Tang star bak Tesla-patenter som f.eks. "Traction control system for an electric vehicle" (2009), "Triple layer winding pattern and methods of maufacturing same" (2010), "Induction motor lamination design" (2011), "Method of operating a dual motor drive and control system for an electric vehicle" (2013) og "Control system for an all-wheel drive electric vehicle" (2014). Hos Atieva har Tang vært med på patenter som f.eks. "Induction motor flux and torque control" (2013), "Direct Torque Control Motor Controller with Torque Ripple Reduction" (2014), og "Power device temperature monitor" (2015).

       
  • Apropos patenter, så er flere av Teslas patentsøknader mellom 2010 og 2013 sendt gjennom advokatfirmaet/patentkontoret til David G. Beck. Mr Beck har også pyntet Atievas patentsøknader helt siden 2013 og frem til i dag.

       
  • Apropos advokatfirma: Advokatfirmaet Cooley LLP (Palo Alto) opplyste på sine websider sist jeg sjekket at Tesla (& SpaceX) er klient hos dem. Interessant nok skrev partner i Cooley; Mark Medearis, på sitt kontaktkort på Cooleys websider at han har Atieva blant sine "representative clients". Medearis, i tillegg til hans advokatkollega/ansatte Han Le, er for øvrig oppgitt som "Related persons" i Atievas SEC-skjema i 2007. (Han Le signerer faktisk skjemaet på vegne av Atieva.)

       
  • På LinkedIn har jeg funnet minst 17 Atieva-ansatte (ingeniører, sjefer, innkjøpsfolk, managers, specialists, vehicle dynamics- og regulations-folk) som har Tesla på sine CVer. Orker ikke liste dem opp her.

       
  • I natt - altså umiddelbart etterfølgende Teslas banebrytende HW-slipp – kunngjorde Atieva at de endrer navn til Lucid Motors. En helt ny, sleek webside som åpenbart ikke kan være konstruert på ett døgn for å "panikkmarkere" seg mot Tesla.

       
  • Bildene og informasjonen på Lucid Motors' webside gir pent sagt assosiasjoner til Tesla:

       
  • Det mørke bakgrunnsbildet av bilen: Sjekk sidespeilene, fronten og det som ser ut som et heltrukket glasstak. Ser det kjent ut?

       
  • "Stjernedryss-effekten" over glasstaket... Tesla glass?

       
  • Sjekk også det som står med liten skrift i grillen/hekken på bilen, på bildet på Electrek. "Lucid Vision"...

       
  • For øvrig skrives det om automatisert kjøring, car sharing m.m.
Er jeg inne på noe her?


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sandvika

Beklager at jeg må ha det med t-skje, men konklusjonen bortsett fra at avhoppere skal lage bil er at?

lunitiks

Ref trådtittel - Er Lucid Motors i realiteten en research and development avdeling av Tesla?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

rsomby

Mtp at de fleste får lang karens når de bytter arbeidsgiver i konkurerende markeder så kan det kanskje virke slik ja.

Charlzhen

OG et sted som sitter på patenter osv slik at det ikke går tapt ved en eventuell konkurs?

lunitiks

oppdaterte første innlegg med noen lenker til referanse
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MeTesla

Spennende tanke! Men hva tenkes er grunnen til at Tesla evt skulle velge å rigge seg slik?

DavidS90D

Det er vel godt nok !
Fint hvis der kommer flere SERIØSE selskaber med elbiler som kan bruges af ALMINDELIGE mennesker.
Men jeg er lidt træt af de pop-up firmaer som konstant fortæller de kommer med en fantastisk elbil i morgen.
Jeg tror det skader markedet og folk bliver trætte af de udmeldinger som er varm luft.

Der er langt imellem nye opfindelser, også når der gælder biler. Heller ikke TMs nye Autopilot er "unexpected".
Kom igen når der er noget RIGTIGT nyt. F.eks en bil med en Flux Capacitor på 1.21 GigaWatt.....

lunitiks

Sitat fra: MeTesla på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:50
Spennende tanke! Men hva tenkes er grunnen til at Tesla evt skulle velge å rigge seg slik?

Det blir kun spekulasjon ettersom jeg ikke kjenner regelverket der borte. Min fantasi begrenser seg imidlertid til en eller annen form for "ro" eller "beskyttelse" om Teslas forskning og utvikling...

Usikker. Konstaterer bare en drøss med tilsynelatende tilfeldige - men i sum ganske påfallende - koblinger mellom disse to selskapene...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MeTesla

Sitat fra: lunitiks på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:53
Sitat fra: MeTesla på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:50
Spennende tanke! Men hva tenkes er grunnen til at Tesla evt skulle velge å rigge seg slik?

Det blir kun spekulasjon ettersom jeg ikke kjenner regelverket der borte. Min fantasi begrenser seg imidlertid til en eller annen form for "ro" eller "beskyttelse" om Teslas forskning og utvikling...

Usikker. Konstaterer bare en drøss med tilsynelatende tilfeldige - men i sum ganske påfallende - koblinger mellom disse to selskapene...

Henger på greip det du skriver iallefall! Vi får spekulere videre :)

o.b.lix

Det er sannsynlig at det ikke er noen slik kobling.

Det at personell vandrer mellom firma er ikke ulogisk, Elon Musk er en særdeles krevende sjef å ha, samtidig som han betaler ikke spesielt bra.

Klart er er stor turnover i utviklingsstaben hans da.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JanBrede

I første omgang var jeg enkelt enig med deg, nå som du har lagt til referanser, så blir det litt tydligere; Hvis Rawlinson står bak patenter som er påstartet etter at han offisielt startet i Atieva, er det liten tvil om at det er samarbeid.
Derimot tar det veldig lang tid fra en idé blir forsket på, til det foreligger et godkjent patent, så hvis du vil bli sikrere vil jeg gå etter litt tydeligere sammenhenger:

"Vehicle battery pack ballistic shield" (2011) ble antakelig mer relevant etter den ulykken, som jo skjedde lenge etter 2011, men dog.  Tydeligvis har noen tenkt på det lenge før ulykken skjedde, og for all del, de kan jo ha gått fra en versjon til en bedre versjon etter ulykken.  Hvis det derimot foreligger et nyere patent, på en "forbedret" versjon, som Atieva mennesker er ekskludert fra begynner det derimot å lukte splittelse.  Også er det jo veldig vanskelig, siden patenter beskytter det opprinnelige designet, og derivater av denne, så for å unnta Atieva mennesker fra patentsøknaden må det nye patentet være "nytt og anderledes".

Poenget med eksemplet er å forsøke å finne klare spor etter at samarbeid har startet etter at personer har forlatt Tesla.  At patentsøknadene kan bli godkjent opptil flere år etter innsendelse, som igjen kan være flere år etter at forskningen startet gjør hele bildet veldig komplisert.

Lykke til med en omfattende jobb, det kan være enklere å bare følge med i nyheter som du har gjort. ;)

Jeg velger å håpe og tro som deg at våre Teslaer fortsetter å nyte godt av disse utvilsomt dyktige menneskene.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Siggen

Jeg tror dette er noe eget. Om målet er å bli store nok og viktige nok til å bli kjøpt opp av noen større i bransjen eller stå på egne ben får tiden vise.

Edna er hvertfall kjapp!

Under Edna's skin are two electric motors, two sets of power electronics, two gearboxes, one battery capable of storing 87 kWh of energy and outputting over 900 horsepower, plus all of the software to make the components play nicely together. With Edna we are able to test various aspects of the powertrain system, including motor control algorithms, regenerative braking behaviors, accelerator pedal feel, and cooling strategies, to name a few.

0-60 mph: 2.94 seconds
1/8 mile: 7.2 seconds @ 99 mph
1/4 mile: 11.3 @ 117 mph

og det i ett MB Vito skall

lunitiks

Edna er nydelig, og et navn jeg forestiller meg Elon kan ha kommet på ;D

Tja. Man "leter" jo fort etter sammenhenger som kanskje ikke er der når man i utgpkt tror det er related, så jeg tar kanskje feil.

Men det er noe merkelig med hele greia. Spesielt reagerte jeg på navneendringen og den nye websiden til Lucid Motors i natt. "Lucid Vision"... Hallo? Nå kan de selvfølgelig være en Louis Vouitton kinakopi men jeg synes det er mindre sannsynlig når folk som Peter Rawlinson står bak selskapet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

EVPilot

I den siste tiden har det blitt kjent at Apple "offisielt" har trappet ned sin satsing på utvikling av en elektrisk bil. Jeg mener timingen på beskjeden om at Apple trapper ned sin satsing og offentliggjøringen av navneendringen fra Atieva til Lucid Motors er like bemerkelsesverdig som at dette kommer samtidig med de siste nyhetene fra Tesla.

Hva mener dere? Kan Lucid Motors være videreføringen av Apple sin satsing på utvikling av en elektrisk bil?
2019 Tesla Model 3 Performance
2013 Tesla Model S Signature P85 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA