Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: eha på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:05
Sitat fra: lunitiks på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:03
Kjøper også det meste @eha skriver her - i alle fall teorien. Men så er det praksis da. Ekstremt spennende tider ettersom vi kan være vitne til en meget stor revolusjon om kun få år *hvis* dette vil fungere

Jeg ser hva jeg selv skriver og mener, men har allikevel noe som stritter imot inni meg. Jeg klyper meg litt i armen. Er dette virkelig sant? Men det var iallfall ingen vanskelig avgjørelse å avbestille min AP1-bil og bestille en ny  ;D

Hehe, jeg er akkurat der. I det ene øyeblikket tenker jeg at dette er penger ut vinduet, vil aldri fungere, men så tenker jeg at det er jo utrolig banale problem vi tar opp og som vi ikke klarer å forstå/tenke oss at dette systemet skal håndtere, men her er jo verdens beste folk som står bak, de KAN selvsagt ikke ha glemt å tenkte på disse tingene... De MÅ ha en plan for hvordan bilen skal håndtere dette

Så når jeg tenker sånn så tenker jeg at dette blir helt hinsides moro å være med på. Gikk derfor hardt ut i går og bare informert om at bilen var blitt 42.000 dyrere enn planlagt... Har ikke blitt kalt inn på teppe enda, så kanskje gikk bra:)

eha

#196
Artikkel fra digi.no i dag:

http://www.digi.no/artikler/nvidia-vil-at-selskapets-gpu-er-skal-brukes-til-kunstig-intelligens-i-det-offentlige/363437

Artig nok er Tesla også navnet på nåværende nVidia-generasjon. Disse kortene støtter CUDA-plattformen, og det var nok disse Elon Musk refererte til da han nevnte CUDA.

Jeg tipper at det er nVidia DRIVE PX2-computere i bilene og nVidia Tesla-klynger hos Tesla.

Flere linker:
http://www.nvidia.com/object/tesla-supercomputing-solutions.html
http://www.nvidia.com/object/tesla-servers.html
http://www.nvidia.com/object/drive-px.html
https://developer.nvidia.com/cudnn
http://www.digi.no/artikler/den-nye-pascal-baserte-tesla-brikken-skal-styrke-nvidias-posisjon-innenfor-kunstig-intelligens/351491
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Sitat fra: bjoris på mandag 24. oktober 2016, klokken 15:18
Sitat fra: eha på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:05
Sitat fra: lunitiks på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:03
Kjøper også det meste @eha skriver her - i alle fall teorien. Men så er det praksis da. Ekstremt spennende tider ettersom vi kan være vitne til en meget stor revolusjon om kun få år *hvis* dette vil fungere

Jeg ser hva jeg selv skriver og mener, men har allikevel noe som stritter imot inni meg. Jeg klyper meg litt i armen. Er dette virkelig sant? Men det var iallfall ingen vanskelig avgjørelse å avbestille min AP1-bil og bestille en ny  ;D

Hehe, jeg er akkurat der. I det ene øyeblikket tenker jeg at dette er penger ut vinduet, vil aldri fungere, men så tenker jeg at det er jo utrolig banale problem vi tar opp og som vi ikke klarer å forstå/tenke oss at dette systemet skal håndtere, men her er jo verdens beste folk som står bak, de KAN selvsagt ikke ha glemt å tenkte på disse tingene... De MÅ ha en plan for hvordan bilen skal håndtere dette

....og jeg har ventet på et nytt dørtrekk til min 85D siden 2.juni og tenker slik; hvorfor skal jeg tro på det Tesla lover om selvkjørende biler når de lover og lyger nesten ett halvt år angående å fremskaffe en banal reserve-del til 11 mnd gammel bil.
Beklager litt off-Topic men ikke helt; det handler om tillit til leverandøren og den bør være stor før man forskutterer betaling av en selvkjørende bil som vi foreløpig kun har sett i en kryssklippet video.

kjølholdt

Av og til er teslas sendrektighet til vår fordel, har ventet på nytt batteri siden påske , men har jo lånebatteri i bilen:-). men enig basale ting som dørtrekk bør de kunne få til!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RuneW

Jeg har stusset litt på hvordan Tesla kan "spandere" noe så grisedyrt som nVidia DRIVE PX2  (selv om det selvsagt ikke koster Tesla 70kNOK) i alle Model 3 som ruller ut. Det er jo, satt litt på spissen, 25% av bilens verdi... Men i dette spillet er datahøsting alfa og omega.

For å sette det litt i perspektiv:

Google har i noen år hatt en "flåte" (60 stk) med selvkjørende biler og kan skryte på seg 2 millioner km med "erfaring".

Med 500000 TM3 rullende rundt et år har Tesla rund en milliard km med "erfaring" (i tillegg til den fra TMS og TMX), noe som gir en ekstrem fordel.

Jeg snakker ikke da om at bilene kjører selv, men at de sitter på" med menneskelige førere og lærer. Så ny HW er ikke "ubrukelig" selv om den ikke kan kjøre selv enda. Den er helt essensiell for å gi Tesla den "kjøre-erfaringen" som er nødvendig.

På en måte sponser Tesla nye bilkjøpere med rådyr HW for at de skal forsyne Tesla med dyrebar data. Jeg mistenker at Musk har gjort (nok en) genistrek.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Go-carter

Ref møkkete kameraer og dårlig vær, spol til 7:22 på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=HJ58dbd5g8g

Her klarer, som utvikler sier, kameraet å spotte en varebil som selv mennesket ikke klarer å se.

Tror ikke vi, mann i gata, egentlig skjønner hvor mye den nye HW er kapabel til.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

lunitiks

Oppdatering på teslas nettsider  :)
SitatAktive sikkerhetsteknologier, inkludert sidekollisjonsunngåelse og automatisk nødbremsing, vil bli tilgjengelig i desember 2016 og leveres via OTA-programvareoppdateringer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HKS

Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:07
Jeg har stusset litt på hvordan Tesla kan "spandere" noe så grisedyrt som nVidia DRIVE PX2  (selv om det selvsagt ikke koster Tesla 70kNOK) i alle Model 3 som ruller ut. Det er jo, satt litt på spissen, 25% av bilens verdi... Men i dette spillet er datahøsting alfa og omega.

For å sette det litt i perspektiv:

Google har i noen år hatt en "flåte" (60 stk) med selvkjørende biler og kan skryte på seg 2 millioner km med "erfaring".

Med 500000 TM3 rullende rundt et år har Tesla rund en milliard km med "erfaring" (i tillegg til den fra TMS og TMX), noe som gir en ekstrem fordel.

Jeg snakker ikke da om at bilene kjører selv, men at de sitter på" med menneskelige førere og lærer. Så ny HW er ikke "ubrukelig" selv om den ikke kan kjøre selv enda. Den er helt essensiell for å gi Tesla den "kjøre-erfaringen" som er nødvendig.

På en måte sponser Tesla nye bilkjøpere med rådyr HW for at de skal forsyne Tesla med dyrebar data. Jeg mistenker at Musk har gjort (nok en) genistrek.
Du har helt rett i at datahøsting er alfa omega her.
Plutselig faller brikkene på plass hvorfor Tesla inkluderer en "gratis" 3G/4G kobling i alle bilene...  ;)

Drive PX2 er ikke "rådyr" i volum.
Kjøper du inn 100k enheter i volum (Tesla har sikkert bestilt enda flere) så blir ikke prisen så høy som 1. stk "dev-kit" med support, etc.

Fysiske "Nvidia-komponenter" på en Drive PX2 er
2 stk. Tegra X2 SoCer [1] (Quad ARM Cortex-A57 & Dual Nvidia Denver 2) + Pascal GPU (256 CUDA Cores)
2 stk. Pascal-baserte GPUer (samme fysiske brikke som Tesla P4, også kjent som GP104 men en annen innpakning) [2]

1: https://blogs.nvidia.com/blog/2016/08/22/parker-for-self-driving-cars/
2: http://images.nvidia.com/content/pdf/tesla/184457-Tesla-P4-Datasheet-NV-Final-Letter-Web.pdf
Tesla Model 3 Long Range

HKS

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:50
Ref møkkete kameraer og dårlig vær, spol til 7:22 på denne videoen:

... ...

Her klarer, som utvikler sier, kameraet å spotte en varebil som selv mennesket ikke klarer å se.

Tror ikke vi, mann i gata, egentlig skjønner hvor mye den nye HW er kapabel til.
I det tilfellet som vises så er kamera montert på en frontrute hvor vindusvisker holder rimelig rent.

Her er det snakk om kameraer som sitter utsatte steder på bilen uten noe vindusvisker. Bare se hvordan ryggekamera på dagens Model S ser ut etter noen mil på saltguffe.

Jeg tviler ikke på at Tesla sin nye hardware er kapabel til full nivå 5 autonomitet under ok forhold, men jeg er ganske sikker på at systemet ikke er bra nok under mer krevende forhold. Det nye systemet til Tesla mangler både redundans i sensorer (burde vært både kamera og radar i 360 grader her er dessverre antall input i Drive PX2 en begrensning) og redundans i prosesseringshardware (Nvidia mener selv at du trenger minst 2 stk Drive PX2 for full autonomitet).

Personlig tror jeg ikke myndighetene vil godkjenne AP2 for full nivå 5 autonomitet. Det har også Tesla tatt høyde for i spesifikasjonene sine.

Neste hardware-versjon som er klar i 2018 derimot...
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/09/28/xavier/
Tesla Model 3 Long Range

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: eha på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:19
Sitat fra: HKS på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:10
Neste hardware-versjon som er klar i 2018 derimot...
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/09/28/xavier/

Huff, jeg går en dyr fremtid i møte...  :o

Hmm. Så litt nærmere på den, og det ser ut som én Xavier-chip skal kunne erstatte en Drive PX2. Jeg vil egentlig anta at Tesla har tatt inn i beregningen at det kommer til å komme en one chip-løsning som erstatter PX2. Dermed kan Tesla om to år begynne å erstatte PX2 med Xavier for å få ned kostnad og strømforbruk, i det stille uten å fortelle kundene om det. Litt senere kommer de til å komme med en AP 3 basert på flere slike chips, ev. en nyere chip.

Umulig å vite, men slik det ser ut nå tviler jeg på at Tesla kommer til å føle seg truet til å hive seg på enda kraftigere hardware med det første (dvs. 2 eller flere Xavier-chips).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

#206
Noen ideer om hvor Tesla putter denne 250W, vannkjølte boksen i bilen?



2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Go-carter

Hvis den medfører så stort strømtrekk som de 3% av total rekkevidde som enkelte påstår, så håper jeg i det minste de resirkulerer varmen inn i kupé.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

M@Do

Tror jeg venter til xavier, lavere strøm forbruk og kjappere. Pluss at bilen kanskje begynner å bli ferdig utlært til å kunne kjøre under forhold som is og snø.

Her er foresten en veldig god Keynote fra kompisen til Musk om status på AI, spol gjerne frem 1 time for selv kjøring:
https://youtu.be/npzRyTimcZo

Dette er vanvittig offensivt at Tesla dytter dette inn i alle biler. Det vil gi de ekstreme datamengder å lære fra, noe som vil gi de ett STOORT fortrinn på å klare å nå nivå 5 før alle andre bil produsenter.

Øggen

Hmmmm.

E Tesla en del av dette, eller kjøre dei sin egen ting?
Temmelig sikkert e iallefall, at neste år kjem Xavier, og den e bedre. Derfor blir dagens AP2 "gammel" igjen.
Skal Tesla samarbeide med TomTom?
Mange åpne sp.mål ette å ha sett denne presentasjonen iallefall, for her skjer det mykje i framtida.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA