Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

kjølholdt

konfigurerte en model s60 bakhjulssdrift med full autopilot, men ellers helt plain 650 tusen. Virker som et godt kjøp det!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tesla-man

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:37
For min del var dette skuffende.

Enig.

Litt som en flau fis. Har lært meg at Elon hauser gjerne opp forventninger og kommer gjerne med noe som ikke er så spektakulært allikevel. Ikke misforstå. Forventningene er nok høye fordi Tesla allerede er milevis foran.
Først og fremst driver Elon god markedsføring, men det er en reell fare for at grepet 'vannes ut' hvis mange får samme oppfatning etterhvert.

Men allikevel;  jeg undres mer og mer på hvor tafatt resten av bilindustrien virker etterhvert som Tesla fosser frem med teknologiske sjumilssteg.
Er de helt paralysert nedi Tyskland??

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#18
Siste spørsmål i pressekonferansen var om den nye supercomputeren fra Nvidia vil være integrert med andre datasystemer/teknologier i bilen. Spørsmålet var litt uklart, men Elon svarte at nei - denne vil være isolert resten av bilen - og spesifiserte/eksemplifiserte med at den ikke vil ha sammenheng med infotainment / "entertainment instrument panel" / "the center cluster".


Betyr dette at vi ikke får en ny MCU (raskere touchscreen), "bare" en ny datamaskin dedikert til AP 2.0? @Cookiemonster har du en formening om dette?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Rico

Sitat fra: Zneip på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:01
Var jammen ikke denne nyheten jeg ville ha dagen før jeg skal hente ut en TMX til en mill. Liker ikke følelsen av å skulle betale så mye for en bil som allerede er "utdatert" i det man kjører ut døra. Det høres kanskje rart ut, men AP var en av hovedårsakene til at jeg valgte å selge min 2013 TMS for å oppgradere til TMX. (Spesielt ACC da). Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Hva ville dere gjort?

Er i samme situasjon (dog ikke til en mill, men en X75 til 830'). Min er i transitt, og har vært det i snart 4 uker, så garantert har den ingen ting av den nye HW. Men jeg henter ut. Det vil nok gå en lang stund før de frislipper mulighetene i AP 2.0 Vil tror vi kan vurdere ny bil med AP 2.5/3.0 innen den tid ;)

mvh
Rico

lunitiks

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:33
Betyr dette at vi ikke får en ny MCU (raskere touchscreen), "bare" en ny datamaskin dedikert til AP 2.0? @Cookiemonster har du en formening om dette?


Hmm, ikke regningssvarende å retrofit'e nye sensorer, men Elon presiserer at "computer upgrade" er "easy"... Kanskje han sikter til oppgradering på de nye AP2.0-bilene i fremtiden
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

boppus

Morsomt dette, men det bestilles ikke ny bil før de fikser automatisk dimming av skjermen  :o
Prinsippsak.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Hyperstress

#22
Dette blir nok «godværsautopilot» basert på dagens erfaringer med kameraer og radar. Kan aldri tenke meg at dette vil funke bra i regn, mørke, snø og skitt.
Jeg trodde de kom til å ha flere radarer med god avising, og en løsning for å holde kameraene rene.

Edit: om det er kun kameraer som skal se biler bakfra så er det jo helt håpløst. (Med mindre det er en løsning for å holde dette kameraet rent)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:33
Siste spørsmål i pressekonferansen var om den nye supercomputeren fra Nvidia vil være integrert med andre datasystemer/teknologier i bilen. Spørsmålet var litt uklart, men Elon svarte at nei - denne vil være isolert resten av bilen - og spesifiserte/eksemplifiserte med at den ikke vil ha sammenheng med infotainment / "entertainment instrument panel" / "the center cluster".


Betyr dette at vi ikke får en ny MCU (raskere touchscreen), "bare" en ny datamaskin dedikert til AP 2.0? @Cookiemonster har du en formening om dette?

Står i specen. De bruker en titan til autopilot, den er nok dedikert til dette. Resten kjører på samme HW som før vil jeg tro, man vil ikke blande infotainment og autopilot ;)

Titan har bra spec. men langt fra noen superdatamaskin ((som forventet og hva jeg sa :P )

Longice

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:57
Opsjonskoden i konfigurator ser ut til å være APE2

EDIT: Alternativt APE0 for Enhanced Autopilot og APF1 for Full Self-Driving Capability (FSDC)

Hvordan vet dere disse kodene og hva de betyr?

TorR

Sitat fra: petersv på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:12
Man får det man har betalt for, så noe å hente er det nok ikke.

Men dette var et smart grep av Tesla, nå har de økt inntjeningen på M3 med 23%, iom. at veldig få sannsynligvis vil bestille uten autonomitet.

Men vil det kompensere for tapet som resultat av modell 3- kanselleringer på grunn av ventetid?

Dette er et desperat forsøk fra Tesla for å hindre at reservasjonsholdere til modell 3 kansellerer til fordel for alternativene fra andre produsenter, som igjen vil være tilgjengelig før modell 3 og være aktuelle selv kun med filholder og ACC. Alle som har reservert modell 3 lurer på når de får bilen: nattens flesk er en distraksjon rettet mot kommende modell 3- eiere.

Det er et langt skritt fra dagens filholderfunksjonalitet til full autonomitet. Jeg tror at opp til en fjerdedel av dagens modell 3 reservasjoner kan koke ut i kålen på grunn av ventetid, og at en oppgradert, men mer kostbar versjon, ikke nødvendigvis vil kompensere for det. Tesla går hardt ut og formidler et ullent løfte om autonomitet som de antagelig ikke kan levere på. Det kan slå tilbake om det blir opplagt om to år at Tesla har valgt å ignorere erfaring fra utviklingen og lansering av filholder- og TACC-samkjøring til dagens autopilot. Det er lett å putte maskinvare inn i en bil, men den oppgraderte prosessoren trenger ekstern trafikkinformasjon som kan samkjøres med bilens egne sensorer og tilgjengelig "flåtedata", i sanntid.

Når det er på plass kan bilen kanskje klare å kjøre over en bakketopp uten å vingle bare fordi den ikke ser veien etter toppen.


jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:52
Sitat fra: Rico på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:46
Vurderte å droppe uttak av bil i bestilling, men ved nærmere ettertanke henter jeg den allikevel. Blir rett og slett for kostbart for noe som man ikke kan bruke på en god stund ennå uansett.

For de som helst vil ha en 100% selvkjørende bil er det kanskje ikke så nøye med pris, men for andre er nok 70.000,- alt for dyrt.

Et tillegg i prisen på 8% den X-varianten jeg evt. går for ser jeg ikke som veldig dyrt for å få en selvkjørende bil. Betaler mye heller det for AP2.0 enn 80.000,- for 15kWh ekstra for å si det pent.

Regner med at jeg bestiller en X75D med alt unntatt premium-pakke, skinn og utvidet lader i løpet av kort tid ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TorR på torsdag 20. oktober 2016, klokken 10:19
Dette er et desperat forsøk fra Tesla for å hindre at reservasjonsholdere til modell 3 kansellerer til fordel for alternativene fra andre produsenter, som igjen vil være tilgjengelig før modell 3 og være aktuelle selv kun med filholder og ACC. Alle som har reservert modell 3 lurer på når de får bilen: nattens flesk er en distraksjon rettet mot kommende modell 3- eiere.

Hvilke alternativer med lang rekkevidde er på vei da? Opelen får jo verken ACC eller filholder. Leaf 40kWh får det sikker heller ikke, og har for kort rekkevidde. i3 med 120Ah celler får kanskje begge deler men fortsatt endel kortere rekkevidde samt at det er en mye mindre bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ChrML

Lurer på om de nå med 8 kameraer og ny hardware får på plass Basic funksjonalitet som andre biler har hatt i noen år.

For eksempel oversiktsbilde sett ovenfra når du rygger bygget opp av bildene fra de 8 kameraene.

Tesla har en tendens til å bruke masse tid på store visjoner, og nedprioritere det som er enkelt og raskt å få på plass.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA