Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kan man kjøre elbilen før batteriene må skiftes ?

Startet av bosonic, onsdag 19. oktober 2016, klokken 17:33

« forrige - neste »

bosonic

Robert Llewellyn i "fullychargedshow" (YouTube) nevner i en episode at Leaf allerede har passert 500 000 km.
Jeg tenker at det må være mange "Li-ion" biler i Norge som begynner å få en betydelig kjørelengde akkumulert etter hvert?

Hva med å poste din "kjørelengde"?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Trekkoppbil

#1
Kjører du f.eks 500 000km på 5 år, kan det fort bli 30 mil om dagen. Det er plagsomt å kjøre 30 mil om dagen med Leaf om man ikke har et spesielt kjøre- og hvilemønster som kan gi effektiv og skånsom lading.

Hvor langt man kan kjøre før batteriene må byttes, avhenger nok allt av hvor skånsom bruk man har.

Kjører du 30 mil om dagen med hard kjøring i kuppert terreng, kan batteriene gå seg varme på enkelte sommerdager. Djupe utladninger og høye toppladinger sliter også.

Elmo

Batterier som ikke brukes "slites" vel også, så veldig lav kjørelengde er ikke nødvendigvis en fordel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Regnet på dette i forbindelse med en LiFePo4 ombygging og kom fram til tommelfingerregel om 20 000 x batteriets kapasitet.

Altså på en typisk 24 kW leaf : 480 000 km
Tesla S80: 1,6 millioner km
Classic biler: ca 200 000 km ( Med 10 kW Litium, og 300 000 km med 15 kW litium )

Har med antall ladesyklusser cellene er oppgitt til å gi.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA