Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utvidelse av lydanlegg fra gronnemil.no

Startet av madsskon, onsdag 19. oktober 2016, klokken 17:12

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: madsskon på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:23
Hva er poenget med dashcam? Filme det man kjører?? Herregud det hørtes ut som en kjedeligere film enn "Kristin Lavransdatter"...

https://youtu.be/whZTXkxYIQg
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Sitat fra: madsskon på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:23
Hva er poenget med dashcam? Filme det man kjører?? Herregud det hørtes ut som en kjedeligere film enn "Kristin Lavransdatter"...
Årets

krl

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:49
Det er jo dumt, for om jeg skal i markedet etter bruktbil vil jeg definitivt foretrekke en som er ferdig støydempet, har dashcam, gjerne ekstralys eller oppgraderte originale, foliert krom osv. Er jo så forbaska mye arbeid å få en nybil slik jeg ønsker den, så at mye var gjort ville vært en fordel :)

Og originale felger er jeg absolutt ikke interessert i.
Folk er svært forskjellige på dette området. Jeg hadde aldri kjøpt en bil med uoriginalt lys eller påmontert ekstralys. Det tyder på at det har vært en hobbymekaniker i aksjon  ;)

Men hvis det hadde vært tillatt, så skulle jeg allikevel montert en Rigid LED-bar. Vegvesenet nekter imidlertid å godkjenne disse, uansett om de er E-merket eller ikke.

krl

Sitat fra: TRM på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:31
Sitat fra: madsskon på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:23
Hva er poenget med dashcam? Filme det man kjører?? Herregud det hørtes ut som en kjedeligere film enn "Kristin Lavransdatter"...

https://youtu.be/whZTXkxYIQg
Ikke spøk med handlevogner! Det kostet 15.000 når en uvøren dame slapp vogna på toppen av Rema-parkeringen her (for å slippe å gå bort til stativet med den...). Heldigvis satt jeg i bilen, og fikk stoppet henne akkurat når hun skulle til å stikke av. Det ble en dyr lærepenge for henne :D

jkirkebo

Sitat fra: krl på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:46
Men hvis det hadde vært tillatt, så skulle jeg allikevel montert en Rigid LED-bar. Vegvesenet nekter imidlertid å godkjenne disse, uansett om de er E-merket eller ikke.

2 stk. SR10 blir vel godkjent? Blir nok noe sånt om det blir X på meg (relativt stor sannsynlighet for det nå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

F_P

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 01:09
Sitat fra: krl på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:46
Men hvis det hadde vært tillatt, så skulle jeg allikevel montert en Rigid LED-bar. Vegvesenet nekter imidlertid å godkjenne disse, uansett om de er E-merket eller ikke.

2 stk. SR10 blir vel godkjent? Blir nok noe sånt om det blir X på meg (relativt stor sannsynlighet for det nå).

Det er godkjent så lenge du velger noen som er E-merket :)

Håper jeg kan få montert på noe sånt på X i løpet av november. God plass nederst i grillen :)

Til dere andre som er interessert i lyd. Stor takknemlighet om henvendelser kan sendes til post@bilkomponenter.no :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tjomswrx

En stund siden jeg sjekket dette, men 2 stk SR10 eller en stk av de lengste (SR30 heter den vel) godkjennes. Vanvittige lyssterke SR30 tilfredsstiller kravet om lys i par "to lykter" pga lengden. SR20, det mest naturlige valget ift optimalt lys/design ift lengde på skiltplate etc godkjennes ikke av satans vegvesen. I Sverige får man straff for å ha for dårlige lys.....
S85

jkirkebo

Sitat fra: tjomswrx på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:58
En stund siden jeg sjekket dette, men 2 stk SR10 eller en stk av de lengste (SR30 heter den vel) godkjennes. Vanvittige lyssterke SR30 tilfredsstiller kravet om lys i par "to lykter" pga lengden. SR20, det mest naturlige valget ift optimalt lys/design ift lengde på skiltplate etc godkjennes ikke av satans vegvesen. I Sverige får man straff for å ha for dårlige lys.....

SR30? Men leveres den i E-merket versjon da? Finner den ikke...

En SR2-30 Combo ville vel ellers passet fint på en Model X tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 01:09
Sitat fra: krl på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:46
Men hvis det hadde vært tillatt, så skulle jeg allikevel montert en Rigid LED-bar. Vegvesenet nekter imidlertid å godkjenne disse, uansett om de er E-merket eller ikke.

2 stk. SR10 blir vel godkjent? Blir nok noe sånt om det blir X på meg (relativt stor sannsynlighet for det nå).
2 stk godkjennes hvis de er innenfor referansetallet 100 som du finner ved å legge sammen verdien på hovedlysene på bilen samt på de to ekstralysene ( må være to, en er ikke lov).
En kamerat av meg ha en Vivo med to E serie LED bar på 15000 lumen hver og det er lov. Så to ganger sr10 er innenfor.

tjomswrx

#24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:24
Sitat fra: tjomswrx på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:58
En stund siden jeg sjekket dette, men 2 stk SR10 eller en stk av de lengste (SR30 heter den vel) godkjennes. Vanvittige lyssterke SR30 tilfredsstiller kravet om lys i par "to lykter" pga lengden. SR20, det mest naturlige valget ift optimalt lys/design ift lengde på skiltplate etc godkjennes ikke av satans vegvesen. I Sverige får man straff for å ha for dårlige lys.....

SR30? Men leveres den i E-merket versjon da? Finner den ikke...

En SR2-30 Combo ville vel ellers passet fint på en Model X tror jeg.

Beklager, jeg husket ikke helt navnene på de ulike rigid barene. Ble litt feil fra min side, ikke noe som heter SR30. 2 stk SR6 er ok, 2 stk SR10 er sikkert ok og en stk SR2-20 (den jeg kalte sr30) skal være innafor.
Her ser du hvilke løsninger fra Rigid som er e-merket, for Norge gjelder i tillegg det som er nevnt her med krav om par og rett referansetall. http://offroad.rigidindustries.com/products/e-mark-certified-lights
S85

Counterpointer

Sitat fra: tjomswrx på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:14
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:24
Sitat fra: tjomswrx på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:58
En stund siden jeg sjekket dette, men 2 stk SR10 eller en stk av de lengste (SR30 heter den vel) godkjennes. Vanvittige lyssterke SR30 tilfredsstiller kravet om lys i par "to lykter" pga lengden. SR20, det mest naturlige valget ift optimalt lys/design ift lengde på skiltplate etc godkjennes ikke av satans vegvesen. I Sverige får man straff for å ha for dårlige lys.....

SR30? Men leveres den i E-merket versjon da? Finner den ikke...

En SR2-30 Combo ville vel ellers passet fint på en Model X tror jeg.

Beklager, jeg husket ikke helt navnene på de ulike rigid barene. Ble litt feil fra min side, ikke noe som heter SR30. 2 stk SR6 er ok, 2 stk SR10 er sikkert ok og en stk SR20 (den jeg kalte sr30) skal være innafor.
Her ser du hvilke løsninger fra Rigid som er e-merket, i tillegg kommer som diskutert her kravet om par , samt referansetall som er innafor. http://offroad.rigidindustries.com/products/e-mark-certified-lights
En stk SR 20 er dessverre ikke lov. Umulig å forstå logikken men slik er det

tjomswrx

#26
hmmm, ikke det BT i Trondheim har sagt. Mulig sr2-20 er den de tenkte på.
S85

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:16
En stk SR 20 er dessverre ikke lov. Umulig å forstå logikken men slik er det

SR20 var ikke påtenkt når reglene var laget. Derfor er den ikke lov. Men for det første forventes det oppmykning på disse reglene nå når LED er i tiden, for det andre er det i verste fall lov å dra ut kontakten slik at den ikke lyser. Pynt er faktisk lov når den ikke stikker ut. (Sjekket sistnevnte med kompis som nettopp er kurset i nye EU-regler).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Har EN SR2-10" Combo og seriekoblet et homelinkrele slik at jeg kan koble den ut via skjermen. Håper det holder inntil reglene eventuelt mykes opp. Den matcher originallysene veldig bra, og overgangen fra fjern- til nærlys blir ikke for stor.

F_P

For å klargjøre. Dagens regler krever 2 eller 4 fjernlys på personbiler. Med originale fjernlys og SR2-20 eller hvilken som helst annen enkeltstående lykt så ender man med 3 fjernlys. Noe som pr. i dag ikke er tillatt. Derfor kobler jeg alle slike opp med rele slik Muffinman beskriver. Da kan man argumentere for at det er arbeidslys siden det kan aktiveres/deaktiveres uavhengig av bilens lys.

Regelen er selvfølgelig tullete siden det er mer eller mindre umulig for møtende kjøretøy å se om du har 1x SR2-20 eller 2xSR2-10 LED-bar på avstand.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA