Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny sykkel med dårlig batteri fra butikk?

Startet av jotto, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:40

« forrige - neste »

jotto

Jeg testet en slik igår: https://www.xxl.no/giant-explore-e+-xc-yamaha-80nm-400wh-16-elektrisk-hybridsykkel/p/1118860_1_style . Fantastisk morsom sykkel, men jeg er litt skeptisk til helsa på batteriet.

Da jeg skulle teste den tidligere på dagen, var batteriet helt flatt. Det var ikke engang antydning til liv i batteri-indikatoren når man prøvde å skru den på. Den måtte derfor lades før prøvesykling. Slike batterier skal jo helst vedlikeholdslades og ikke lagres utladet, så da lurer jeg på hvor lenge den har stått lagret med helt flatt batteri. Jeg er litt skeptisk til om jeg får et batteri som er mishandlet og dermed har kortere levetid og lavere kapasitet.

Noen synspunkter?

Robert Sund

Jeg ville vært skeptisk til batteriet.

Jeg har vært borte i enkeltcelle-"batteri" til kamera som har vært levert uoppladet, da lithium cellene ikke blir aktivisert før første gang de blir ladet; men risikoen for at noe er galt er vesentlig høyere enn hvis fabrikken lader og sjekker. (Og noe var galt, i alle fall med ett "batteri" eller en lader. De andre fungerte).

Ett batteri som har vært oppladet (i praksis alle) skades hvis det tømmes.

I teorien kan det være beskyttelseskretsen i batteriet som har slått til i ett forsøk på å hindre skade, men hvis batteriet er lagret over tid i denne tilstanden er det ikke sunt for batteriet.

jotto

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:53
Jeg ville vært skeptisk til batteriet.

Jeg har vært borte i enkeltcelle-"batteri" til kamera som har vært levert uoppladet, da lithium cellene ikke blir aktivisert før første gang de blir ladet; men risikoen for at noe er galt er vesentlig høyere enn hvis fabrikken lader og sjekker. (Og noe var galt, i alle fall med ett "batteri" eller en lader. De andre fungerte).

Ett batteri som har vært oppladet (i praksis alle) skades hvis det tømmes.

I teorien kan det være beskyttelseskretsen i batteriet som har slått til i ett forsøk på å hindre skade, men hvis batteriet er lagret over tid i denne tilstanden er det ikke sunt for batteriet.

Det kan jo tenkes at batteriet ikke har vært ladet. Dette var en utstillingsmodell, og jeg aner ikke om den har vært brukt. Det ble nevnt i en FB-gruppe om elsykler at Yamaha-batterier må lades før det kan brukes. Jeg vet ikke om det er tilfelle på dette batteriet. Motoren er Yamaha, men Giant bruker visst andre batterier.

Robert Sund

Det som er vanlig med lithium celler og batteri er at de er halvladet fra fabrikk, og for å få den forventede rekkevidden må de lades. Hvis batteriet ikke er balansert øker risikoen for å skade den cellen med lavest nivå hvis batteriet ikke lades (og balanseres) først.

Lithium celler forringes vesentlig mindre under lagring hvis de er halvladet.

Uten beskyttelseskrets vil gode celler/batterier ha særdeles lav selvutlading. Gode beskyttelseskretser har lavt strømtrekk.

Uoppladede celler og batterier fra fabrikk er unntaket. Det er sikkert lurt å sjekke om dette batteriet er ett slikt unntak, men jeg vil være meget overrasket hvis det er det!

jotto

Jeg sjekket litt nærmere. Giant bruker visst Panasonic-batteri, og den går i dvalemodus når den ikke har vært brukt på en stund.

Jeg vet ikke hva det innebærer rent teknisk, men det medfører iallefall at batteriet må lades opp igjen før det kan brukes. Jeg antar at den skrur av den interne elektronikken for å ikke bruke strøm slik at den ikke engang reagerer når man trykker på-knappen.

Robert Sund

Er det sykkelen eller batteriet som går i dvale?

Hvis den ikke engang reagerer på på-knappen vil det være en kilde til mye forvirring for bruker/kjøpere IMHO. Hvis sykkelen sovner etter en stund slik at det ikke er nok å trø på pedalene for å vekke den, men at man må trykke på på-knappen så synes jeg det er mer forståelig.

jotto

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 13. oktober 2016, klokken 12:33
Er det sykkelen eller batteriet som går i dvale?

Hvis den ikke engang reagerer på på-knappen vil det være en kilde til mye forvirring for bruker/kjøpere IMHO. Hvis sykkelen sovner etter en stund slik at det ikke er nok å trø på pedalene for å vekke den, men at man må trykke på på-knappen så synes jeg det er mer forståelig.

Batteriet, såvidt jeg har skjønt.

I dette tilfellet hjalp det ikke å trykke på knappen på batteriet.

Robert Sund


Bowers

Jeg ville tatt opp bekymringen med XXL. Spesielt mht at dette har vært en utstillingsmodell.

Ser fint for meg at dette batteriet kan ha vært både toppladet og utladet over lengere perioder. Det er vel tvilsomt at betjeningen har noe som helst fokus på batterihelsen på utstillingsmodellene i butikken ;)

Kanskje du kan gjøre en deal med XXL slik at du får litt tid på deg til å se hvordan batteriet oppfører seg over tid?

jotto

Takk for innspill alle sammen. Jeg har utsatt et eventuelt elsykkel-kjøp til våren.

Så får jeg satse på at jeg får en 2017-modell i eske med helt ubrukt batteri ;-)

PerBear

Nyere batteristyringer (BMS) settes i en spesiell dvalemodus som gjør at BMS er avslått og det er derfor ingen spenning på batteritilkoblingene. Dette for at batteriet skal kunne lagres i mange måneder uten å skade cellene selv om batteriet ikke får tilsyn. Det reduserer også faren for kortslutning og brann under transport og lagring.
Batteriet settes normalt i dvalemodus på batterifabrikken (eller sykkelfabrikk hvis det inngår i sluttest av sykkelen) når all testing er ferdig. For å aktivere batteriet må det tilkobles en lader. Når BMS tilføres ekstern spenning bringes BMS ut av dvale og batteriet kan brukes. For å gi cellene optimal lagring og lengst mulig levetid er det normalt med SOC rundt 40% når de forlater fabrikken.
Hvis det er originalt Yamahabatteri har det garantert en diagnoseport hvor batteristatus kan hentes ut med rett utstyr. Trolig er det helt i orden.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Robert Sund

Interresant. Takk for god info.

Vet du om det er overkommelig for normale kjøpere å sette ett batteri men slik funksjon tilbake i tilstanden (f.eks. for vinterlagring?)

Og er det mulig å justere maksimal SOC på systemet for økt levetid (for de som ikke hele rekkevidden) i daglig bruk?

PerBear

Tja, normalt diagnoseutstyr vil vanligvis ha mulighet til å sette bms i dvale men det er kun på dyrere elsykler slikt utstyr finnes tilgjengelig for verksteder og entusiaster.

På laptops er protokollen SMbus, en form for I2C, som omtrent alle MCUer støtter. Men jeg kjenner kun til en protokoll på  kommersielle sykkelbatterier og det er Energybus som bruker CANopen.

Når det gjelder endring av max SOC så er det trolig en parameter som er beskyttet med passord eller lignende. Det enkleste er kanskje å legge en diode i serie med laderen så vil du redusere max ladespenning tilsvarende diodespenningsfall.

På forumet her ligger det en del info og linker. Søk på bms på avanserte reparasjoner og ombygginger.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA