Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk i-miev

Startet av EL-Skede, tirsdag 02. november 2010, klokken 20:11

« forrige - neste »

tomrh

Btw - det skal sies at de Continental piggfrie som vi fikk levert i 2012 (ContiWinterContact TS800) varte i praksis bare en sesong. Den andre sesongen stod jeg bare og spant i de samme bakkene der jeg kom opp første sesongen. Egentlig glad for at jeg kjørte på en spiker så jeg fikk av elendigheta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

El-Dorado

Hmm, jeg fikk tilbud i dag på 4 Sento alufelger med TS800 vinterdekk til 6700,-

Er de virkelig så ubrukelige tomrh ? Eller vil de kunne gjøre nytten her på Vestlandet ?
Perlemorshvit 2014 C-Zero -snart kjørt 3000 km

tomrh

Sitat fra: El-Dorado på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:53
Hmm, jeg fikk tilbud i dag på 4 Sento alufelger med TS800 vinterdekk til 6700,-

Er de virkelig så ubrukelige tomrh ? Eller vil de kunne gjøre nytten her på Vestlandet ?
Det er bare bak det er TS800. Foran finnes det bare TS760 i 145-bredde så vidt jeg vet. Du ser nå min erfaring i posten over. Første sesong var jeg riktig så fornøyd. Andre sesong prøvde jeg til slutt å vaske dem med litt diesel for å få av belegg som reduserer friksjonen endel. Fikk av mye dritt, hjulsporene var brunsvarte. Men fortsatte likevel å spinne i bakken de verste dagene. På Vestlandet eksisterer det vel et par bakker skulle jeg tro? ;) Kan jo bytte bakdekka senere da om det blir for ille.

Felgene frister mye mer. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: El-Dorado på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:53
Hmm, jeg fikk tilbud i dag på 4 Sento alufelger med TS800 vinterdekk til 6700,-

Er de virkelig så ubrukelige tomrh ? Eller vil de kunne gjøre nytten her på Vestlandet ?

Contidekkene er som tomr skriver greie første vinter, så daler de fleste egenskapene. Mine skal dog ut i sin tredje sesong nå, så får vi se hvordan det går. Kjører stort sett på godt saltede hovedveier, men merker godt glatta når/fordi ESP-systemet går bananas...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

En grunn til at jeg "sverger" til Hakka er at vi har Hakka R på vår fossil. Nå er det riktignok 4x4 på den og ikke sammenlignbart sånn sett opp bakkene, men har brukt disse dekka mange sesonger nå og de forsetter bare å levere og levere. Selv opp ganske isete bakker vinterstid, det hjelper jo ikke med firehjulstrekk heller om friksjonen er lik null. Nokian kan tydeligvis dette med vinterdekk.

Dessverre finnes de ikke i i-MiEV's standarddimensjon, men 185/55-15 bak fungerer erfaringsvis greit, gir litt mer følsom ESP fordi dekka ikke har så stive sidevegger som Conti. Det er jo uansett hva man skor drivhjula med som er viktigst for framkommeligheten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Ja..da har jeg tatt sjansen på å bestille Toyo Snowprox S943 i 155/60-15 foran på mjauen. Kan være at de er helt elendige, det vil nå vise seg. Men litt googling viser at de ihvertfall er en videreutvikling av middelmådige S942 og generelt godt likt av europeere på glatta. Poenget er at de skal sørge for bedre kjøreegenskaper pga. bredden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:03
Poenget er at de skal sørge for bedre kjøreegenskaper pga. bredden.
For en forskjell! Kjøreopplevelsen ble fantastisk mye bedre. Cruiset en testrunde nå nettopp med en hånd på rattet over ei strekke med ekle vindkast, og kjørte forbi to vogntog. Noen knapt merkbare små rykk i rattet, ikke mer enn jeg ville kjent i Leafen. Med originale dekkdim hadde jeg måttet tviholde med begge hender! Bilen liker visst 185/155 kombo. I tillegg har Snowproxene tykke langsgående spor som gjør dem svært retningsstabile.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

Takk får att du deler din erfaring må nok ha nye vinterdekk selv etterhvert,hvordan er rullemotstand eller rekkevidden?  :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

#83
Jeg har jo allerede kjørt en kvart vintersesong på hakkaene, de gir sommerdekk-rekkevidde selv i kompaniskap med conti ts760. Tror snowprox'ene gir små utslag men skal poste rapport. Det er i alle fall lite dekkstøy, mener contiene bråkte mye mer? Nå er jeg også spent på å høre hvordan de nye contivikingcontact 6 er?

Det skal uansett mye til for å få meg tilbake til originaldimensjonen som imo må være tilpasset japanske forhold og ikke norske.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jafo

Kan jo gi en foreløpig rapport etter to korte turer med Conti 6 i orginaldim foran og bak:

Vått føre men lite vind. Conti 6 dekkene er veldig behaglige å kjøre med. Lite støy og lite vingling, utrolig mye mer grep foran enn de gamle vinterdekkene og sommerdekkene. Bak slipper det mer kontrollert, dvs en mer glidende overgang mellom grep og slipp enn de dekkene jeg har kjørt før som ofte bråslipper på begge bakhjulene samtidig.

Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)

moby666

Hjelper det å fise i bilen for å få lengre rekkevidde? Jeg ville tro du måtte åpne vinduene og lufte...

Sitat fra: Jafo på søndag 09. november 2014, klokken 11:10
Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)

Mr.Zero

Sitat fra: moby666 på mandag 10. november 2014, klokken 08:57
Hjelper det å fise i bilen for å få lengre rekkevidde? Jeg ville tro du måtte åpne vinduene og lufte...

Sitat fra: Jafo på søndag 09. november 2014, klokken 11:10
Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)

Når sjåfør eller passasjer i nabobilen fiser (særlig på 2-felts vei), vil en trilling brått bli kastet ut til siden med de alvorlige konsekvenser dette kan få. Jeg grøsser ved lesing om tomrh sin hasardiøse forbikjøring av to vogntog - for trailerkara kan etter det jeg vet virkelig slippe noe solide gassbomber. Hadde det skjedd ved forbikjøring, ville mjauen til tomrh kjapt havnet utpå Hitra..!
Vi får være glade for at dette ikke skjedde!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 10. november 2014, klokken 10:37
Når sjåfør eller passasjer i nabobilen fiser (særlig på 2-felts vei), vil en trilling brått bli kastet ut til siden med de alvorlige konsekvenser dette kan få. Jeg grøsser ved lesing om tomrh sin hasardiøse forbikjøring av to vogntog - for trailerkara kan etter det jeg vet virkelig slippe noe solide gassbomber. Hadde det skjedd ved forbikjøring, ville mjauen til tomrh kjapt havnet utpå Hitra..!
Vi får være glade for at dette ikke skjedde!  8)
Hehe! Jeg tror ikke de fiser i Japan, kanskje til nød i (trange) smug i gangfart. Blir kulturkræsj med norske trailersjåfører ja, er ikke dimensjonert for slike påkjenninger. Der ligger nok årsaken til trillingenes overfølsomhet. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jafo

Sitat fra: Jafo på søndag 09. november 2014, klokken 11:10
Kan jo gi en foreløpig rapport etter to korte turer med Conti 6 i orginaldim foran og bak:

Vått føre men lite vind. Conti 6 dekkene er veldig behaglige å kjøre med. Lite støy og lite vingling, utrolig mye mer grep foran enn de gamle vinterdekkene og sommerdekkene. Bak slipper det mer kontrollert, dvs en mer glidende overgang mellom grep og slipp enn de dekkene jeg har kjørt før som ofte bråslipper på begge bakhjulene samtidig.

Har ikke kjørt langt nok til å si noe om rekkevidde og stabilitet ved fising i bilen ved siden av, men førsteinntrykket er at de er behagelige og stabile :)
Da har jeg fått kjørt et par dager med Conti 6

Det har ikke vært mye vind disse dagene, men både norske og utenlandske trailere passeres uten vingling.
Kjørekomforten og veigrep på vått og tørt føre er helt upåklagelig.

Nå er det statistiske materialet litt begrenset (og bruk av varme/AC plutselig blitt daglig samt at kjøremønsteret (og kjørestilen min) er litt "uforutsigbar") men jeg opplever det som at dekkene har høyere rullemotstand enn de andre jeg har kjørt på (sommerdekk og de gamle vinterdekka). Kanskje så mye som en 10% reduksjon i rekkevidde. Kjører forøvrig på det lufttrykket Johs Bjerke leverte hjula med, kan sikkert få litt mer ved å blåse de opp litt ekstra.

Vinteregenskapene er ikke testet da det er lite med snø og is å oppdrive innenfor bilens rekkevidde :)

tomrh

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 10:44
Det har ikke vært mye vind disse dagene, men både norske og utenlandske trailere passeres uten vingling.
Det høres bra ut. Men nå har jo du senk, så mjauen din er noe mer stabil i utgangspunktet. Kan ikke ta observasjonen for god fisk sånn sett.  ;) Så det er mer interessant å høre hvordan stabiliteten er i forhold til sommerdekka?

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 10:44
Kanskje så mye som en 10% reduksjon i rekkevidde. Kjører forøvrig på det lufttrykket Johs Bjerke leverte hjula med, kan sikkert få litt mer ved å blåse de opp litt ekstra.
Ja lufttrykket bør du sjekke. I tida rett før jeg la om syntes jeg rekkevidden ble så dårlig. Men da oppdaget jeg at trykket hadde sklidd ned mot 2,2 bar. I vinterdekka har jeg nå 2,8 bar, rekkevidden er helt upåklagelig! De gamle conti-dekka hadde høy rullemotstand uansett, selv med 4 bar :D. Forøvrig anbefaler jeg en slik batteridrevet minikompressor fra Biltema, kjempefornøyd, funker på alle bildekka mine. Bare å trykke inn ønsket antall bar og trykke på knappen. :) Lades med medfølgende nettadapter eller fra 12V.

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. november 2014, klokken 10:44
Vinteregenskapene er ikke testet da det er lite med snø og is å oppdrive innenfor bilens rekkevidde :)
Ja, der skorter det her i lavlandet i Trøndelag også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA