Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer konvertering - Saab C900 M93

Startet av Saab 900, onsdag 28. september 2016, klokken 10:24

« forrige - neste »

Saab 900

Hei.

Har trålet konvertering delen av forumet gjentatte ganger og blir veldig inspirert. Leker selv litt med tanken å konvertere prosjektbilen min til elektrisk drift. Jeg har selv ikke mye kompetanse når det gjelder elektriske biler, men har heler ikke noen hast med ferdigstilling hvis jeg velger å gå i gang med et slikt prosjekt. Mye kan læres underveis. Slik jeg har forstått det er det visse utfordringer tilknyttet godkjenning hos SVV. Har denne praksisen endret seg noe? Min prosjektbil er fra 1993 og skal slik jeg leser regelverket så skal teknisk endring godkjennes etter KTK.  Bilen er romslig både i motorrom og bagasjerom. Bilen har en opplyst egenvekt på 1280kg. Av dette utgjør motoren ca. 150kg. Maksimal aksellast foran og bak er opplyst å være henholdsvis 970kg og 910kg.  Girkassen som antakelig blir sittende veier om lag 40kg. Regner med at bytte av komplett drivlinje fra en annen el-bil blir vanskelig å få godkjent.

Å få dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten kan jeg bare glemme. Dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratorium innebærer vel fort en tur til Tyskland og en TUV-godkjenning, noe som fort blir veldig dyrt. Noe jeg finner særlig interessant i KTK er derfor setningen hvor det står skrevet at dokumentasjon ikke kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. Noen som har noen tips til regionskontorer, eventuelt konkrete kontaktpersoner som har kompetanse til å foreta slike vurderinger? Jeg forstår det slik at desto mer dokumentasjon man selv kan innhente og vise til, desto enklere er det for SVV og kontrollere at det ikke er vesentlige avvik fra typegodkjenningen med tanke på akselvekt osv. Et spørsmål jeg også kom til å tenke på er muligheten for nedregistrering av antall bakseter for godkjenning av vektøkning. Har et baksete med to seter som jeg vurderer å sette inn. Dette medfører da bortfall av en bakseteplass. Regner med det også er fornuftig å få et elbilverksted til å kontrollere el-installasjonen. En x-faktor er selvfølgelig bremsesystemet. Min bil er utstyrt med ABS, noe som medfører noen utfordringer. Noen som har eksempler på hvordan dette har vært løst på andre ombygginger? Og om dette i det hele tatt lar seg godkjenne?

Legger ved et bilde av prosjektbilen.

Sommersaaben - M91 Saab 900 Convertible T16
Brukssaaben - M96 Saab 9000 CSE 2.0T
Skrotsaaben - M93 Saab 900 T16S --> EV?

http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=3084

Caspar

Jeg kan en god del om temaet. Hvor i landet holder du til?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Saab 900

Sommersaaben - M91 Saab 900 Convertible T16
Brukssaaben - M96 Saab 9000 CSE 2.0T
Skrotsaaben - M93 Saab 900 T16S --> EV?

http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=3084

Caspar

Si ifra neste gang du er i hovedstaden så skal jeg forklare deg litt om mine erfaringer.


https://www.youtube.com/watch?v=8uG2PQk0OGM
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA