Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RV 27 Rondevegen over Venabygdsfjellet (Ringebu@E6 - Hanestad@RV 3)

Startet av elekTrond, lørdag 20. mai 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

elekTrond

Her er en liten nøtt jeg ikke har klart å knekke ennå: Hvordan komme seg fra A til B i trillingvogn med n % SOC og hvilken kjørestil?  ???
goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1287110
jurassictest.ch/GR (legg inn Ringebu og Hanestad manuelt)

Jeg stiller inn GoingElectric sin ruteplanlegger på trilling med 80 km rekkevidde og 80 % SOC. Pleier også å pelle bort alle ladepunkt unntagen CHAdeMO for best lesbarhet. På GreenRace velger jeg trilling og skrur ned batteriet til 13 kWh for å simulere 80 % SOC. Har også lagt på (meg) noen og femti kg i tørrvekt, men dette slår ikke ut all verden kontra fart og kjørestil. Her går jeg for Sport+ og skrur opp til elleve "for good measure", som det så fint heter på nynorsk.  :angel:

Tour / Start: Ringebu, Norwegen (Både Grønn Kontakt og Fortum@Kiwi her)
Return / Ziel: Hanestad, Norwegen (Fortum @ Hanestad Vertshus)
Distance: 89 km ( 89/1.6 ~ 55,6 miles)
Steigung: 1418 Hm, Gefälle: 1234 Hm, maximale Höhe: 1070 m

GreenRace melder 14 % stigning på det verste. 6-12'ish % de første 14 km og 800 høydemeter stigning på turen vestfra.  :o   Jeg har kjørt ~10.000 km i  trilling på et snaut år og kjenner nokså godt til effekten hurtigladerne (ikke) har på mitt 16 kWh batteri. I ei 60 sone med 7 % stigning kommer jeg knapt 2 km per strek (1/16 batteri) på vinterføre. Er derfor spent på hva Venabygd krever.  :P

Egentlig går turen fra Gjøvik til Tynset. Ergo ønsker jeg ikke å hurtiglade til mer enn rundt 80 % på lille trille, siden batteriet er så lite og tregt å fylle helt opp. Gjøvik-Ringebu er ti mil og går veldig greit på første lading á 100 %. FV 385 - Friisvegen frister også, men den er ikke så grei å få lagt inn i noen ruteplanlegger pga. bom(?) midtfjells. Alternativ omkjøring blir om(vegen) Elverum.

Håper på gode råd og vink fra erfarne fjellfolk i elbil.  :laugh:
'13 Mjau

Gordon Retriever

Jeg har aldri kjørt Venabygdsfjellet i iMiev, så egentlig har jeg ikke peiling på det du spør om.  Se i så fall på dette innlegget som en gratisbump av tråden din. :)

I stigningen opp mot Venabygd har jeg inntrykk av at det er stor variasjon i valgt hastighet.  Dersom du velger å kjøre langsomt, er det muligheter for å kjøre forbi hvis noen tar deg igjen. I partiet fra Venabygd og opp mot toppen er veien slik at farten naturlig er moderat, noe som er fordelaktig for forbruket ditt.  Unngår du å kjøre samtidig med innrykket av hytteeiere i diesel-SUV, bør det være mulig å kjøre relativt økonomisk oppover.

I valget mellom Venabygdsfjellet og Friisvegen er førstnevnte min favoritt.  Men det er en smakssak og Friisvegen er muligens villere og mer uberørt.  Aller helst burde du kjøre begge.

Siden Friisvegen er vinterstengt, er nok dette grunnen til at det er vanskelig å legge den inn i en ruteberegner.  Jeg har manipulert Green Race til å vise høydeprofilen for Ringebu-Hanestad via Friisvegen:



En fordel ved Friisvegen er at du unngår en ganske lang etappe med ganske høy fart mellom Enden og Atna. Jeg får oppgitt lengde på denne ruten til å bli ca 67km, endel mindre enn alternativet via Venabygdsfjellet.


elekTrond

Takker for bumpen, bisken!  :+1: Hvordan mekka du den høydeprofilen?  ??? Den er jo helt lik fasiten min.  :o

Har kjørt opp og ned Venabygd og videre til Folldal noen ganger, men det er fort femten kilo år siden. Har helt glemt hvordan topologien ser ut, så det er moro å studere digitale kart og nymotens muligheter. Har ikke kjørt Enden-Atna før.

I går klarte jeg å lage ei slags rute over Friisvegen i GreenRace ved å klikke inn et par waypoints manuelt:
According to GreenRace it's 67 km. I managed to plan it in GR with the following steps:
A) Ringebu, Norway
B) Friisvegen
C) Random waypoint by clicking in GR map (at Friisvegen)
D) Random waypoint where 385/634 joins up with 219.
E) Hanestad


NAF Ruteplanlegger klarer også å kalkulere ei rute for Ringebu-Friisvegen-Hanestad (67 km) med noen manuelle via-punkt. Samme lave snittfart på 23,5 km/t her som i GR. Ved å klikke på "Innstillinger kart" kan du få opp høydemeter/profil, lik som i GR. NAF viser i tillegg medgått distanse (og tallfestet høydemeter) i sin høydeprofil.
NAF Ruteplanlegger - Ringebu-Venabygd-Enden-Atna-Hanestad (89 km) ...

Det er like bratt over FV 385/634 Friisvegen som FV 27 (Venabygd) og 219 (Folldal-Enden-Atna), men høyeste punkt er 1158 moh og 968 m høydeforskjell. Så det drar på seg 170 meter ekstra i høyden. Vet ikke hvordan det slår ut energimessig, men Friisvegen har 3-4 km ekstra med sammenhengende stigning kontra Venabygd. På den annen side flater Friisvegen ut, der Venabygd får ca. ei mil ekstra stigning etter en dip på 200 høydemeter.

Som du og påpeker er det er nok lettere å søndagskjøre over Friisvegen uten at jeg sjøl blir utålmodig. I tillegg til to mil spart sier øyemålet mitt at det er omtrent like mye utforbakke å regenerere og/eller seile i. Spørs bare hvor langtdrygt det er fra Enden og Sollia ned dit Friisvegen kommer innpå rett før Atna.

Jeg må nok gjøre to reiser, slik at jeg får kjørt begge rutene begge veger. Det blir best sånn.  :laugh:














'13 Mjau

Gordon Retriever

Sitat fra: elekTrond på søndag 21. mai 2017, klokken 20:53Spørs bare hvor langtdrygt det er fra Enden og Sollia ned dit Friisvegen kommer innpå rett før Atna.
Problemet med strekningen Enden-Atna er slik jeg ser det at den i motsetning til nesten alle andre veier i området ikke er en kandidat til en 20-på-topp liste over norske veiopplevelser.

Selv kjører jeg gjerne omveier for å kunne ta en tur gjennom Atndalen, og slik sett burde turen din gå over Venabygdsfjellet, så vestover mot Folldal før du setter kursen mot Tynset. Jeg ser imidlertid at det kan gi deg en lademessig utfordring.

En hurtiglader ved Straumbu langs fv. 27 hadde vært greit.  Hvis det kan være en trøst, svarer jeg rutinemessig fv. 27 Atndalen hver gang hurtigladetilbyderne sender meg en spørreundersøkelse der de ber om forslag til hvor framtidige ladere kan lokaliseres. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA