Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontere Power Lift Gate

Startet av EXCEL, søndag 25. september 2016, klokken 12:26

« forrige - neste »

EXCEL

Hvis man ettermonterer motorer, motorstyring, betjeningsbryter og tilhørende kabler til løfting av bakluke: må denne aktiveres eller leser bilen at HW er til stede og med det aktiverer fungsjonen automatisk?

Samme med ettermontering av tåkelys/hjørnelys -må disse aktiveres?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Thor2014

Tror du må få satt power lift til = True før det skjer

EXCEL

Sitat fra: Thor2014 på søndag 25. september 2016, klokken 13:04
Tror du må få satt power lift til = True før det skjer

Må Tesla gjøre dette eller er det andre som har skaffet seg tilgang?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

lunitiks

Bør være uproblematisk så lenge du får noen til å roote bilen din
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

EXCEL

Sitat fra: lunitiks på søndag 25. september 2016, klokken 15:49
Bør være uproblematisk så lenge du får noen til å roote bilen din

Hva innebærer det å "roote"?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Muffinman

I dette tilfellet, "bryte seg inn" for å få tilgang på innstillinger og info som bare verkstedet skal ha tilgang til.

lunitiks

Ser få alternativer, dessverre. Du kan jo selvfølgelig prøve å spørre verkstedet ditt om de kan aktivere for deg etter at du har ettermontert hardware'n selv... Men jeg er stygt redd for at svaret ikke bare blir "nei", men "HAHAHAHA! nei"  :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Det fungerer nok om man "rooter" bilen. Men som jeg har beskrevet i en annen tråd så vil nok denne endringen i utstyrslisten bli overskrevet neste gang du oppdaterer bilen, og du må "roote" en gang til for at det skal fungere.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

EXCEL

Nå har jeg kikket på menyen for styring av Power Lift Gate (PLG) på en bil med dette originalt montert fra fabrikk. Ut fra hva jeg kan se, virker det som om alt er likt med det jeg har på min bil.

Basert på dette har jeg en teori:
All fungsjonalitet i forbindelse med PLG er ren hardware. Mao ikke behov for å oppdatere/sette noe i SW.

Kjør debatt  :D
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Thor2014


EXCEL

Bilder kan fortelle mer ....... ::)

MEN, på den lista er det flere valg som ikke er avhengi av SW.
Dette ser ut som en komplett oversikt over hva bilen var utstyrt med når den rullet ut fra fabrikken?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Tuxedo

#11
Grunnen til at ting som kun har med utseende å gjøre er listet opp her, er at SW trenger å vite hvordan den skal gjengi bilen i dispayet.

EXCEL

Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. september 2016, klokken 14:23
Grunnen til at ting som kun har med utseende å gjøre er listet opp her, er at SW må vite hvordan den skal gjengi bilen i dispayet.

Det stemmer nok sikkert. Men som kuriositet kan nevnes at bilen min vises i display med tåkelys -som den ikke har....?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

F_P

Nå ønsker ikke jeg å ta livet av drømmen her, men jeg føler meg rimelig sikker på at du må fortelle bilen at du har montert el.bakluke, og at dette må legges inn hos Tesla sentralt. Jeg har ettermontert dette på bl.a VW, og har rimelig god kjennskap til hvordan slikt er bygd opp rent logisk i biler. Tesla som andre benytter can-bus, og om det er en separat gateway, eller om det sitter i "pc'en" i bilen er egentlig ikke så nøye. Det handler om at man laster over SW som vil være nødt til å ta høyde for en del av ekstrautstyret som er å finne i bilen - altså det fabrikkmonterte utstyret. Vanligvis medfører dette også at slik ny SW overskriver gammel koding angående ekstrautstyr. Så kan vi godt holde døren litt på gløtt, og tro at Tesla har vært så smarte at bilen selv aktiverer el.bakluke når du kobler til styringsmodulen, men jeg tviler dessverre.

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

o.b.lix

Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 14:38
Vanligvis medfører dette også at slik ny SW overskriver gammel koding angående ekstrautstyr.

Spørsmålet er om dette stemmer? Altså slettes innstillinger? I så fall betyr det at hver softwareoppdatering er unik for hver bil, virker usannsynlig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA