Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fiat 126p 1976 til elektrisk

Startet av EVlithium.net, lørdag 24. september 2016, klokken 22:17

« forrige - neste »

EVlithium.net

Da har jeg startet å skal til å konvertere min nyinnskaffede lille røde Fiat 126p 1976mod til elektrisk drift.
Delene blir drivlinjen fra en Think Classic som jeg allerede har slaktet og tatt vare på det meste som skal til for konverteringen.
Batteripakken blir lithium batteriseller fra Sinopoly. jeg har allerede 30stk 200Ah seller for dette bygget klart.
Egenprodusert Bms skal selfølgelig på plass. (www.EVlithium.net)

motor å gir har jeg planlakt å montere rett inn og da lage nye akslinger som passer i mot thinkens gir. Stål braketter må lages så jeg da kan bruke festene for den orginale gir og bensinmotor.

men først noe skrive jobb til svv  :)

Webstore: www.evlithium.net

elektrolux

#1
Fiat 126 er tydeligvis en populær bil å bygge om til el drift.

På Wave ralliet stilte Team Solon med sin egen versjon både i 2013 og 2014. Vant konge etappen " første bil fra Berlin til Munchen" over bl.a Tesla, men reglene ble vist endret slik at dette ikke framkommer i resultatlistene. ;D

Car: Fiat 126e
Range: 350 km
Participation: WAVE 2013, WAVE 2014

Vi gleder oss til å høre mer om din bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Spennende, det har ikke vært mye aktivitet på hjemmekonvertering i Norge på en stund. Men blir ikke 30 celler litt snaut? Jeg har 40 i Minien og angrer på at jeg ikke brukte 42. Jeg har noen hjemmelagde strømskjemaer som du sikkert kan ha nytte av. Sender deg de på en mail
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

30 Celler er et godt antall for at Think sin BMS skal gjøre det den er programmert for.

Med det sagt er det kurrant å omprogrammere Simotion til annen kjørespenning slik bl.a Caspar har gjort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Ja men nå skal jo ikke han bruke Think sin BMS, og med 30 lithiumceller så blir jo spenningen unødig lav.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

Da har jeg fått søkt om konvertering å fått tilbakemelding fra SVV om visning før ombygging kan starte...skal bestille time for visning straks så kan det vel endelig skje noe her :)
30celler er valgt pga vekt og pga plass....  kan sikkert eventuelt få inn flere senere men først må jeg bare få skilter tenker jeg...
jeg mangler noe småtteri for å få fulført...bla denne mekansike armen i girlåsmekkanismen og ei fjær der tror jeg..har selve motoren der og monteringsplata...også pastlokket over girlåsmekkanismen mangler jeg.  så skulle jeg kansje hatt et think speedometer....  ja og så en girvelger bryter... Caspar har vel kansje dette liggende??  :)
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Jeg har 2 komplette motorer med girkasse liggende, men det er jo synd å plukke noen enkeltdeler av de. Men jeg tror også jeg har noe i løsvekt. Jeg kan sjekke. Selve bryterene er jo standardvarer og kan sikkert kjøpes på Elfa

Hvordan gikk det forresten hos Statens Vegvesen? Slukte de hjemmelaget BMS og Litiumbatterier uten spørsmål? 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

Vel da ble min timebestilling avvist av kontroløren på jessheim, han mente jeg hadde fått innkallelse pga en feil.... jaja da er det fortsatt bare å vente på svar fra Om å Oppbyggningsgruppen på søknaden, den er fortsatt under behandling. Jeg har ikke rørt en skrue enda på bilen altså Caspar.

jeg har de mikrobryterne og selve gearlåse motoren Caspar... mangler egentlig kun denne mekaniske overføringen, den 25cm lange metal armen som har en bit av et tannhjul på. den som motoren skal dra hit og dit.

Jeg skulle også hatt en orginal girvelger bryter, og et think instrument (speedometer). Noen som har?

send meg gjerne de skjemaene du hadde og dokumentasjonen osv du hadde samlet der på mail Caspar :)   sender deg min adr på melding.


Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Instrument har jeg helt sikkert, men er det noe poeng med det? Du får vel ikke brukt energimeteret? og da er det vel like enkelt med et elektronisk speedometer?
Jeg skal sjekke hva jeg kan ha liggende av girlåsdeler.
SFOOR har vel tidligere vært svært kritiske til el ombygging, kanskje på grunn av manglende kunnskaper
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

kan jo kjøre denne lille Fiat 126 til Kolbotten jeg en dag :) så får du se hvor liten denne er :)
Webstore: www.evlithium.net

EVlithium.net

Tror dere det er noe problem at jeg tenker å kjøre think motoren å giret baklengs?  er det noe andre begrensninger for å kjøre baklengs?  den skulle vel gå like bra begge veier om man endret dreieretningen i softwaren ...  ??

blir jo montert baklengs i min Fiat 126... er jo bakhjulstrekker......  :)
Webstore: www.evlithium.net

elektrolux

Siemens har levert motor og styring ikke bare til Think, men også til Fiat.

Der står motoren bak. En motor omtrent identisk med den som står i Think, men bitte litt større.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EVlithium.net

Er det også noen av dere som har en girspak fra en nyere think til overs?   sån Automatgirspak type...

kunne passet perfekt i stedenfor min 4girs manuelle girspak.... :)
Webstore: www.evlithium.net

Caspar

Det er en kul bil.Jeg har skiftet clutch på en slik en gang. Girkassen er jo på størrelse med en skoeske. Skal du beholde girkassen og sette Thinkmotoren mot den, eller skal du bruke Thinkgirkassen? Jeg sjekket litt rundt girspaken til nyere Think når jeg bygget Minien, men jeg tror ikke den har samme bryterlogikken.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

EVlithium.net

jeg bruker selvfølgelig thinkens girkasse..det blir mest økonomisk å best kjøre egenskaper ....

ikke samme brytere på girspaken? hm..det må jeg jo finne ut av ja...  den ser jo så fin ut...  kan de bryterne bygges om kansje....
noen som har en sån som kan sjekke?  eventuelt ta bilder for meg? :)
Webstore: www.evlithium.net

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA