Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk for MB-ED

Startet av Pavel Kolotilov, lørdag 24. september 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

breitling

Jeg har bestilt på dekkonline.com komplette hjul med Nokian WR D4. Kjøring i stor Oslo område. har veldig god erfaring med kontinentale dekk. Med min forrige elbil Peugeot ion har jeg kjørt i fire vintre med Continental sine Europa dekk. Null problem på tørr og våt asfalt. Når det er speilglatt velger man uansett hjemmekontor.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

PaulusA

Ja, hvis du velger slike vinterdekk er det bra du kan ha hjemmekontor.
Der jeg bor er det veldig mange dager i året man ikke kan kjøre på slike dekk, og heller ikke noe alternativ å bli hjemme :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Jeg fikk med Continental Conti Viking Contact 6 på min B-Klasse.

Virker som de er gode så langt. lite støy ihvertfall.

Jeg hadde en punktering i forrige uke på det ene bakhjulet og Sjekket først dekkonline.com.

de skulle ha 1381 kr for 1 dekk. sendt hjem til min adresse.

Sjekket med Dekkmann på Furuset i Oslo de tok 1680,- inkl. moms for ferdig omlagt og montert på bilen.

Dekkonline er en bra side på det meste av dekk. men i mitt tilfelle ville jeg kommet dyrere ut om jeg kjøpte dekket hos de og fikk Dekkmann til å legge om. så noen ganger er det lurt å sjekke med de store dekksenterne.


:)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Ja, totalpris på bilen er viktig! En annen sak er at hvis andre legger om og det er problem med dekket får du ofte problemer med å bevise hva som er hva :-)
Har hentet våre 225x50-17" Nokian Hakka 8 på Nitro Razor Gun fra Martins (antrasitfargede), minner om de originale 17" felgene til B, men enda litt gråere.
Kjøpte disse separat fra bilen da fikk mye bedre priser og flottere felger utenom BOS.
Blir spennende å se hvordan bilen klarer bakken opp til gården vår vi vinter :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

 Hei,

Bare ville fortelle min erfaring med å kjøpe vinterdekkene.

Kjøpte Nokian WR D4 Run Flat på DEZENT TX felg fra Delti.com (det er en tysk bedrift som selger gjennom Gigadekk.no, dekkonline.no og andre forskjellige websider).

Fordeler:
• Pris (jeg har betalt 9400NOK for alt med TPMS sensorer og levering).
• Bare på denne webside jeg kunne finne MB-ED i versjon «W245G» og felger ifølge MB spesifikasjon (6.5 x 16, OS 44,5 +-7,5mm)
Ulemper
• de lovet 6 virkedager levering, men etterpå tok det tre uker å få dekkene (jeg har bestilt 6.10. fikk dem 28.10)
• ingen informasjon på webside om "European label» når du kjøper komplett hjul. Derfor var jeg ganske sikker at jeg har kjøpt dekkene med «C» i rullemotstand en og «A» i våt grep, men fikk «E» og «A» insted. Det er pga Run Flat versjonen som har verre rullemotstand enn vanlig versjon. Bra ting at forskjell mellom «C» og «E» er bare rundt 2,5% (så jeg får 136,5 km insted av 140 km vinter rekkevidde), og jeg kan leve med det.

Derfor, jeg kan anbefale dem pga pris, men man kan ikke handle der når man ikke har bra tid.

Jeg monterte hjulene i går og det ser ut bra. Må bare se hva gjør jeg med dekktrykkontrollen. Må jeg oppdatere dekktrykk verdier med ny referanseverdier manuelt? Eller det skjer automatisk? På manualen står det «Som oftest registrerer dekktrykkontrollen de nye referanseverdiene automatisk, f. ex. Etter at du har endret dekktrykket».

Hilsen, Pavel


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Iht info jeg har fått har Mercedes automatisk registrering av nye sensorer. Det er vel også en grunn til at man alltid skal kjøre noen minutter før trykk dukker opp. Uansett, et godt triks er å ha en egen (digital og kalibrert) dekktrykk måler, så har man enda litt bedre kontroll.

Håper du blir fornøyd med dine kontinentale vinterdekk, personlig kjører jeg på skikkelige vinterveier altfor ofte. Satte på våre Martins 17" Nitro Razor Gun med 225/50-17" Nokian Hakka 8 pigg idag, ser faktisk kult ut med så mørke felger på vår blå-hvite merce :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Hei,

Ja, det var egentlig helt automatisk for meg også, men jeg har registrert nye verdiene som referanse verdiene.

Og etter to hundre km med Nokian WR D4 Run Flat, jeg må si at rullemotstand er noe høyre enn på Michelin Energy Saver, som jeg hadde på sommeren. Det er også bekreftet i denne test:

http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93111/winter-tyre-reviews-20162017-results-by-category

Det er synd at Continental WinterContact TS 860 eksisterer ikke for 205/60R16 størrelse!
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Ok, bra

Ser ikke ut som forbruket har økt for oss, men kun en dags test, etter overgang til piggdekk
Men, så hadde vi også 18" 225/45 dekk fra Conti
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

La nettop på vinterhjul som er piggfrie Nokian Hakka r2 205/60 R16. Fikk en ny bil hva gjelder dekkstøy og forbruk. Kjører Continental 225/45 R18 sommerhjul, og syntes disse suger strøm og støyer mye. Kjørte Nokian dekkene forrige vinter og syntes de fungerte veldig godt på alt utenom våt is..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Ja, et piggfritt 16" dekk i 205mm vil alltid både bråke mindre og bruke mindre strøm en et sommerdekk i 225mm
Men, hvordan støyer 18" Conti mot 17" Michelin?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

Har prøvd Michelin Energy saver 205/60 16  som er orginal hjulet på 2016 MB ED. Dette støyet betydelig mindre en mine 18 conti runflat dekk. De støyer nok ekstra pga at det er et runflat (pungteringsfritt) hjul.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Ja, det er klart, et 16" dekk vil alltid støye mindre enn et 18" dekk, spesielt på grunn av bredde, men også fordi 18" dekk ofte er lagd for sporstlige biler.
Tenker mest på de Michelin 17" dekkene som leveres til utstyrsnivå Urban. De er 225/50-17" og samme bredde som Conti i 18" til Electric Art.
Personlig er jeg ikke plaget av støynivået på mine Conti 18", men jeg har vel heller ikke Run Flat dekk (ville ikke ha det)..
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Hos meg var RunFlat mi kona's ønske :-)


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Softblue

Jeg tror at det som mange opplever som dekkstøy, og dette gjelder ikke bare elbiler, er bremseklossene som alltid sleper på bremseskivene. Det er i alle fall en medvirkende kilde til støyen. Den vil aldri forsvinne.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Anders Jensen

Sitat fra: Softblue på mandag 07. november 2016, klokken 10:17
Jeg tror at det som mange opplever som dekkstøy, og dette gjelder ikke bare elbiler, er bremseklossene som alltid sleper på bremseskivene. Det er i alle fall en medvirkende kilde til støyen. Den vil aldri forsvinne.

Om bremse klossene dine sleper på bremseskivene så ville jeg tatt en tur innom verkstedet.. For det vil redusere rekkevidden på bilen din betraktlig.. og slite på skiver og klosser unødvendig mye..
I tillegg vil du ha dårligere bremseeffekt når skivene blir for varme.

mvh

Anders
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA