Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk for MB-ED

Startet av Pavel Kolotilov, lørdag 24. september 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

Pavel Kolotilov

Hei,

Leste mye om vinterdekk til biler/elbiler på andre emner og på nettet og vil prøve å oppsummere informasjon:

1.   Hvis jeg kjører på vanlig veger/ gater i Sør Norge/ Oslo, europeiske friksjonsdekk er bedre fordi vi har ikke nordisk vinteren her. Derfor må vi velge dekk som for eksempel Nokian WR D4 eller Goodyear Ultra Grip 9 (begge to med lav rullemotstand (A-B) og høyt sikkerhetsnivå på våt asfalt (A-C)). Nordiske dekk med sikkerhetsnivå F (som Hakka R2) er farlig for bruk på våt asfalt, dårlig for økologien (skaper gummi forurensing i luft) og også de ødelegges raskt på tørk asfalt.
2.   Hvis jeg kjører mye i fjellet/hardt snø/is, derfor må jeg bruke nordiske dekk (som Hakka R2 eller Micheline X-Ice). Europeiske dekk kan bli farlige i fjellet.
3.   Fordi MB-ED er en tungt bil, «load index" må være 94 og høyre (ikke sikker her, bare så det på en webside av en dekk produsenter). Kan noen bekrefte det?
4.   Hvis jeg ikke bruker TPMS, får jeg varsellys. Men det er ingen problem.

Jeg kjører rundt 95-100% på gater rundt Oslo. På min Ford Fiesta bruker jeg Micheline Alpine med våt index C, og kan bekrefte N1.

Bare ville vite hva dere tenker om denne oppsummeringer.

Hilsen,
Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

jkirkebo

Sitat fra: Pavel Kolotilov på lørdag 24. september 2016, klokken 08:52
4.   Hvis jeg ikke bruker TPMS, får jeg varsellys. Men det er ingen problem.

Nei, ikke så lenge du ikke leverer bilen til EU-kontroll på felger uten TPMS...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaulusA

#2
Hei Pavel,
Du har rett i at det "går an" å bruke europeiske piggfrie vinterdekk, men disse er ikke skikkelig gode selv for saltede Oslo veier spør du meg.
Da ville jeg heller ha valgt et dekk som er noe mere nordisk, men likevel ikke for spesialisert på is. Dvs holde seg unna Hakka R2.
Personlig går jeg for pigg da mye isdekte veier oppi dalom (indre Holmestrand) :-)
Problemet med dekk er at det vil alltid være et kompromiss, da ingen dekk kan være kjempegode på alle føreforhold.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Edmund

Å kjøpe elbil med piggdekk må være en selvmotsigelse! En liten bensinbil med piggfritt vil vel ha mindre lokal forurensning enn en elbil med pigg. Kjører stort sett kyst/innland i Trøndelag, men det er 25 år siden jeg kjøpte bil med piggdekk. Bor i Trondheim og verst er det på sideveiene som ikke saltes. Men det går fint å komme fram med Hakkapelita R2.
Nissan Leaf 500 km

Pavel Kolotilov

Hei,

og hva om load index. Er 92 bra nok, ellers vi må bruke 94+?

Hilsen,

Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Edmund på søndag 25. september 2016, klokken 12:19
Å kjøpe elbil med piggdekk må være en selvmotsigelse! En liten bensinbil med piggfritt vil vel ha mindre lokal forurensning enn en elbil med pigg.

Jeg kan bli enig med deg når det gjelder byer. Det er veldig rart å høre på taxier i Oslo i april som har piggdekk ennå (de gjør denne typisk lyd "taktaktaktaktak" :-). Men kanskje det er tilfeller når man må bruke piggdekk ...

Hilsen,

Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

breitling

I håndboka på nett står for vinterdekk dimensjon 205/60 16 92H. Jeg skal også gå for Goodyear  Ultragrip 9. Lav rullemotstand og bra på våte veier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

PaulusA

Hehe, jeg kjører elbil fordi jeg sparer drivstoff. Hvorfor det skal være en selvmotsigelse å kjøre med piggdekk forstår ikke jeg.
Piggdekk er ikke den største forårsaker av svevestøv, det er det salting som utgjør, men er enig at å kjøre med piggdekk inne i byer er ganske håpløst :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Sitat fra: breitling på søndag 25. september 2016, klokken 14:07
I håndboka på nett står for vinterdekk dimensjon 205/60 16 92H. Jeg skal også gå for Goodyear  Ultragrip 9. Lav rullemotstand og bra på våte veier.

Ja, jeg så på finn.no hvilke sommerdekk har billene montert fra fabrika. Og de er:

16: Michelin Energy  205/60 R16 92V
17: Michelin Primacy 225/50R17 94W
18: Continental ContiSportContact 225/45R18 Y XL 95V

Derfor tror jeg tror at jeg kan bruke load index 92 med 16 tommers :-)

Hilsen,

Pavel 

2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

breitling

Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

breitling

Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Pavel Kolotilov

Ja, tusen takk. Det ser ut at MB-ED med 17 og 18 tommers  felger på sommeren veier mer :-) , men ikke på vinteren. :-)


Отправлено из моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

CitB59EL

Det er vognkortet som bestemmer. Sjekket vår B klasse å 92 i load index er min. Så en kan fint ha 18" med 92 i load index hvis en ønsker dette.
Kjører selv på R2 og selv om dette ikke er verdens beste dekk på motorvei som vi kjører lite av så fungerer de fin fint her i Trøndelag. Vi har ofte is på sideveiene og sto ikke fast på sideveien i fjor pga dekk ihvertfall. Bilen kommer seg bra frem! Så ikke noe behov for pigg dekk pga innvendig støy som vi hadde på siste fosilbilen før B klassen. Så at B klassen slet ca 2 mm dekk på 1 sesong på R2 i 205/60-16 (ca 20000 km årlig)-så de ser ut til å holde i ca 3 sesonger.
R2 har meget lav rullemotstand og er stille sammenlighet med 17"/18" dekk på sommern selv om det står at de har 73 db. Kjører på 18" dekk nå med 72" DB og disse støyer LANGT mer enn 16" R2 med 73 db! 

Softblue

På B-Elecrtric har jeg Hakka R2 og er fornøyd med dem.
Etter å ha lest Motors vinterdekktest 2016, mener jeg at det blir stadig mindre forskjell på "gode" og "dårlige" vinterdekk. De som har de dårligste vinterdekkene sender dem kanskje ikke til testing hos Motor?
Men nå er alle vinterdekk et kompromiss av egenskaper. Skal man ha et dekk som er bra på snø og is, så vil det få dårlige vannplaningsegenskaper, og omvendt. Myk gummiblanding er bra i kaldt vær men slites fortere og motsatt.
Jeg kjøpte derfor Hankook ICEPT IZ 2 til bensinbilen. Har ingen erfaring med merket fra før, så det er ingen anbefaling, men tror det blir bra nok.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 21:57
Men nå er alle vinterdekk et kompromiss av egenskaper. Skal man ha et dekk som er bra på snø og is, så vil det få dårlige vannplaningsegenskaper, og omvendt.

Ja, stemmer. Mann må kjøpe vinterdekk i henhold til veiforhold. På grunn av at jeg bor i Oslo og går på Oslo gater og riksveier rundt Oslo mye, kjøpte jeg endelig Nokian WR D4 (bra vannplaningsegenskaper / ikke så bra på is). Jeg skal se, hvordan det vil fungere :-)
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA