Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Now it happened to me as well. Zebra battery dead

Startet av Poppe, fredag 23. september 2016, klokken 15:59

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: ThinkGeo på tirsdag 07. februar 2017, klokken 04:14

Another question that is a puzzle to me: Is it possible to se the difference between a Zebra and a Lithium batteri on a Think? They seems very similar mounted from the outside (from below). Where does the hot air from the Zebra come out? Back with the wheels and cables? +350 right there???
Don't see any other outlets.. ? Never had any experience wit a hot and working Zebra battery.
ThinkGeo

You are correct, the hot air escapes from a pipe coming down between the rear tires. The air beeing blown out isn't that hot, perhaps 20-30 degrees. Enough to melt the snow in the winter at least :)

I dont know how to spot the difference. Looking down the little hatch to check the BMI may reveal the battery case enough to identify it?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Marsto

To see if you have a zebra or lithium battery just look inside the lid for the charging plug.  :)
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

ThinkGeo

#17
Sitat fra: Marsto på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:25
To see if you have a zebra or lithium battery just look inside the lid for the charging plug.  :)

The paper label there has blown off with time. But there's a B after 26 in the VIN-number.
And the battery is not working/charging, so it must be a Zebra ..  :) :(
Think City 2010 - EnerDel Lithium

ThinkGeo

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:39

You are correct, the hot air escapes from a pipe coming down between the rear tires. The air beeing blown out isn't that hot, perhaps 20-30 degrees. Enough to melt the snow in the winter at least :)


The round pipe in the middle right under the trunk is there in the same position/size on the Lithium version. It's not then part of the battery itself, but the bodywork, I guess.
ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

mohpet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:30
Sitat fra: VWspirit på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:57
I have one almost as new zebra battery (11/2012) that has terminal fault, meens that it has to be connected almoust all the time. Has newer been under 20% soc. PM if anyone is interested.

Just want to let people know that I also have termal ISO fault, and have been driving with it for almost 5000km. As long as you have it plugged in, it isnt really a problem.
Er denne feilen på Sola? Skjedde det helt plutselig, hvor mange km? Ser du for deg å få det fikset, hva er isåfall alternativene dine?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Sitat fra: mohpet på onsdag 08. februar 2017, klokken 23:38
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:30
Sitat fra: VWspirit på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:57
I have one almost as new zebra battery (11/2012) that has terminal fault, meens that it has to be connected almoust all the time. Has newer been under 20% soc. PM if anyone is interested.

Just want to let people know that I also have termal ISO fault, and have been driving with it for almost 5000km. As long as you have it plugged in, it isnt really a problem.
Er denne feilen på Sola? Skjedde det helt plutselig, hvor mange km? Ser du for deg å få det fikset, hva er isåfall alternativene dine?

Den er på sola ja! Har hatt den der i et snaut år, og godt over 10.000km. Jeg bruker hovedsakelig bilen kun i jobbpendling, og kan lade/varme både hjemme og på jobb, så ser ikke for meg at jeg tar meg kostnaden ved å få reparert det :)

Nå har den fungert knirkefritt de siste 20-30.000km så krysser fingrene for at det går bra fremover :) Hvis ikke får jeg vurdere konvertering til lithium.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Marsto

If the vent under the car is blowing hot air out, you have a zebra. Lithium batteries have no fan ventilation.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

BauDemo

Sitat fra: ThinkGeo på tirsdag 07. februar 2017, klokken 04:14
Another question that is a puzzle to me: Is it possible to se the difference between a Zebra and a Lithium batteri on a Think?

If the car is (or has been) registered in Norway you can go to your transport agency website put the registration number in and would get the VIN number of the car.
Having the VIN number can tell you if your car is Zebra or Enerdel (or A123).
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

mohpet

Sitat fra: Go-carter på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:28
Sitat fra: mohpet på onsdag 08. februar 2017, klokken 23:38
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:30
Sitat fra: VWspirit på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:57
I have one almost as new zebra battery (11/2012) that has terminal fault, meens that it has to be connected almoust all the time. Has newer been under 20% soc. PM if anyone is interested.

Just want to let people know that I also have termal ISO fault, and have been driving with it for almost 5000km. As long as you have it plugged in, it isnt really a problem.
Er denne feilen på Sola? Skjedde det helt plutselig, hvor mange km? Ser du for deg å få det fikset, hva er isåfall alternativene dine?

Den er på sola ja! Har hatt den der i et snaut år, og godt over 10.000km. Jeg bruker hovedsakelig bilen kun i jobbpendling, og kan lade/varme både hjemme og på jobb, så ser ikke for meg at jeg tar meg kostnaden ved å få reparert det :)

Nå har den fungert knirkefritt de siste 20-30.000km så krysser fingrene for at det går bra fremover :) Hvis ikke får jeg vurdere konvertering til lithium.
Er det noen som har erfaring med bruk av forsikringsselskap ifm batteri ødeleggelse? Jeg har Superforsikring fra If som jeg tegnet ifm nybilkjøpet i 2011, denne skal eksplisitt dekke motorskade og elbil batteri frem til 200' km. Har noen her noensinne benyttet en slik dekning? Mitt Zebra fungerer fint enn så lenge, men man vet jo aldri ☺
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Carl Anton Stenling

Forsikringsselskapet gjør vanligvis fradrag for bilens alder - se vilkårene dine. Dette innebærer at du må dekke en vesentlig andel selv dersom batteriet skal byttes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sylwester

En kollega av meg kjøpte en slik forsikring fra if og lot merke til at det var alder og km og at selv etter at forsikringen hadde løpt flere år enn det dekningen gjalt fortsatte de å fakturere for en forsikring han aldri kunne få noen glede av pga av vilkårene.  Dvs. du bør sjekke vilkårene om ikke du betaler for katta i postkassa og blir sittende med skjegget i sekken.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Go-carter

Jeg sjekket mine vilkår i Codan, og der er det 10 % egenandel pr. år bilen er gammel, med et "tak" på 70% egenandel. Så de betaler med andre ord 30-40 % av kostnaden om Zebraen skulle legge inn årene i nærmeste fremtid.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Hos If er vilkårene følgende (utdrag):

Skadet motor, gir og kraftoverføring (gjelder inntil motorvognen er kjørt 200 000 km):
Hva forsikringen omfatter: Forsikringen dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker motorvognens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett på komponentene nedenfor.
I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybrid, samt elektroniske styringsenheter til disse.
Forsikringen dekker ikke skade:
på startbatterier og batterier basert på bly, nikkel- kadium, nikkel-metallhydrid og salt nikkelbatteri.
Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:
Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.


Det nevnes at "salt nikkelbatteri" ikke dekkes. Kan Zebra kategoriseres som dette?

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:32
Hos If er vilkårene følgende (utdrag):

Skadet motor, gir og kraftoverføring (gjelder inntil motorvognen er kjørt 200 000 km):
Hva forsikringen omfatter: Forsikringen dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker motorvognens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett på komponentene nedenfor.
I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybrid, samt elektroniske styringsenheter til disse.
Forsikringen dekker ikke skade:
på startbatterier og batterier basert på bly, nikkel- kadium, nikkel-metallhydrid og salt nikkelbatteri.
Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:
Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.


Det nevnes at "salt nikkelbatteri" ikke dekkes. Kan Zebra kategoriseres som dette?
Tror nesten jeg svarer på min egen tråd - jeg Googlet raskt salt nikkelbatteri:
https://www.tu.no/artikler/think-kjorer-pa-salt/323320

Så dette betyr vel at If sin superforsikring ikke er super mht Zebra batterier? Må nok sjekke Codan, ja. Var det noen slike spesialvilkår der, Go-carter?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:37
Sitat fra: mohpet på mandag 13. februar 2017, klokken 08:32
Hos If er vilkårene følgende (utdrag):

Skadet motor, gir og kraftoverføring (gjelder inntil motorvognen er kjørt 200 000 km):
Hva forsikringen omfatter: Forsikringen dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker motorvognens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett på komponentene nedenfor.
I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybrid, samt elektroniske styringsenheter til disse.
Forsikringen dekker ikke skade:
på startbatterier og batterier basert på bly, nikkel- kadium, nikkel-metallhydrid og salt nikkelbatteri.
Egenandelen beregnes ut fra kjørt distanse slik:
Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil: 10% av reparasjonskostnaden pr år etter 1. år, inntil 75%, minst kr 4 000.


Det nevnes at "salt nikkelbatteri" ikke dekkes. Kan Zebra kategoriseres som dette?
Tror nesten jeg svarer på min egen tråd - jeg Googlet raskt salt nikkelbatteri:
https://www.tu.no/artikler/think-kjorer-pa-salt/323320

Så dette betyr vel at If sin superforsikring ikke er super mht Zebra batterier? Må nok sjekke Codan, ja. Var det noen slike spesialvilkår der, Go-carter?

11.1 Hva er forsikret
• Forsikringen gjelder for bil som har kjørt inntil 200 0000 km.
Forsikringstaker må selv kontakte selskapet for å si opp dekningen
etter bilen har kjørt 200 000 km.

11.2 Forsikringen omfatter

11.2.1 Mekanisk eller elektronisk skade
Mekanisk eller elektronisk skade som skjer plutselig og uforutsett som
påvirker bilens funksjon og berører følgende komponenter:
n) Batteri for å drive elektriske- og hybridbiler.

b) Egenandelen ved skade på batteri for å drive elektriske- og
hybridbiler.
Fram til bilen er Egenandel
1 år Kr 4 000
2 år 10 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
3 år 20 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
4 år 30 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
5 år 40 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
6 år 50 % av reparasjonskostnad
(Minimum kr 4 000).
7 år 60 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000).
Over 7 år 70 % av reparasjonskostnad
(minimum kr 4 000)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA