Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam anmerkning på service

Startet av Filip86, onsdag 21. september 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

Filip86

Har fått arbeidsordre fra tesla etter at bilen var på service for bytte av DU og airbag lampe som sporadisk lyser. Fikk denne anmerkningen: "Anyway the car has an BlackVue dachcam connected to the
EuropeanOnBoardDiagnostic connector (under dashboard, left hand side), and it is not recommended, it can affect the function of the car."

Har det noen praktisk betydning, det de skriver?

Feil med airbag kom for øvrig før dashcam ble montert...


cairnz

Den anbefalte plassen er å bruke OBD2-tilkoblingen. De bruker den ikke til noe lurt, og eneste koblingene man har der er GND og 12V - ingen signalkabler. Men, har du koblet feil i boksen kan det jo bli helt bingo :)
Elbilist

RaBalder


lunitiks

hadde vært artig å vite hvordan "It can affect the function of the car" å hente 12v fra OBD2-konnektoren
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. september 2016, klokken 21:19
hadde vært artig å vite hvordan "It can affect the function of the car" å hente 12v fra OBD2-konnektoren

Om samme kursen/sikringen deler funksjon med noe annet i bilen så kan noe i teorien slutte å fungere dersom kameraet skulle klare å ryke sikringen.

RaBalder

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. september 2016, klokken 21:19
hadde vært artig å vite hvordan "It can affect the function of the car" å hente 12v fra OBD2-konnektoren

Den "gjengse" bileier som får høre at der finnes 12V i den kontakten kan finne på å koble på en kjøleboks.

ODBD2-konnektor med overgang til sigarett-tenner-kontakt  ;D
Skulle fungere fint det..... eller .....  ::)


(((Der finnes ingen grenser for hva den menneskelige hjerne (eller mangel av) kan finne på.)))

F_P

#6
Nå må de gi seg. Hadde de orket å sjekke kontakten ville de vel funnet ut at kameraet er koblet til +12V og jord (om det er jeg som har mekket dette sammen i alle fall). Videre kan jeg fortelle den bekymrede at OBD-kontakten deler en 5A sikring med lyset i hanskerommet..

Slike anmerkninger og tomme ord skremmer bare folk unødig. Når ble det farlig å koble noe til 12V i bilen? Det er da både 12V fra sigarettenneren og USB uttak i bilen fra før. Der kan man koble til hva det måtte være.

OBD2 med overgang til sigarettenneruttak frarådes som lunitiks er inne på av grunner knyttet til menneskets hjerne  :o
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cra

Hadde Tesla (og/eller andre for den del) vært litt frampå hadde der vært uttak for dashcam på et dertil egnet sted framme i/under dashboardet, eller oppe ved speilet. "Alle" og bestemora dems har jo dashcam for tida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Sitat fra: RaBalder på onsdag 21. september 2016, klokken 20:29
Sitat fra: cairnz på onsdag 21. september 2016, klokken 19:29
Den anbefalte plassen er å bruke OBD2-tilkoblingen.

Hvem er det som anbefaler det?
Av mulighetene for permanent 12V så er dette den anbefalte måten å gjøre det på. Ikke godkjent eller i så måte noe Tesla står inne for, men av de jeg har snakket med der av verksted-sjefer er enig i at OBD2-en er den som er mest naturlig å bruke, sikrest og ikke medfører noen inngrep i bilen som ikke er reversibelt (tap-a-fuse, kobling på 12V i taket bak kamera, etc.).

Elbilist

lunitiks

Denne tråden - og problemstillingen som trådstarter reiser - tar utgangspunkt i feil på DU og blinkende airbag. At Tesla etter et slikt reklamasjonsbesøk tilbakemelder til kunden at Dashcam-installasjonen "anyway"(!) kan påvirke bilens funksjon fordi den henter sitt ubetydelige strømtrekk fra OBD2, synes jeg er å gå litt for langt, det er nå min mening
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

cairnz

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. september 2016, klokken 14:14
Denne tråden - og problemstillingen som trådstarter reiser - tar utgangspunkt i feil på DU og blinkende airbag. At Tesla etter et slikt reklamasjonsbesøk tilbakemelder til kunden at Dashcam-installasjonen "anyway"(!) kan påvirke bilens funksjon fordi den henter sitt ubetydelige strømtrekk fra OBD2, synes jeg er å gå litt for langt, det er nå min mening

Vel, det kan jo hende det har vært ghetto-koblet og det har havnet litt 12V både her og både der.

Og hvis kunden hadde klaget på dårlig DAB-mottak så er jo BV-kameraene i stor grad synder her (eller dårlig isolert kabel eller whatever det er) - når bak-kameraet er på så er DAB-mottaket svekket.

Tror dog at hvis man har problemer med DU, så er vel BlackVue-kameraer ikke det første man skal se på :D
Elbilist

Filip86

Sitat fra: cairnz på fredag 23. september 2016, klokken 08:29
Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. september 2016, klokken 14:14
Denne tråden - og problemstillingen som trådstarter reiser - tar utgangspunkt i feil på DU og blinkende airbag. At Tesla etter et slikt reklamasjonsbesøk tilbakemelder til kunden at Dashcam-installasjonen "anyway"(!) kan påvirke bilens funksjon fordi den henter sitt ubetydelige strømtrekk fra OBD2, synes jeg er å gå litt for langt, det er nå min mening

Vel, det kan jo hende det har vært ghetto-koblet og det har havnet litt 12V både her og både der.

Og hvis kunden hadde klaget på dårlig DAB-mottak så er jo BV-kameraene i stor grad synder her (eller dårlig isolert kabel eller whatever det er) - når bak-kameraet er på så er DAB-mottaket svekket.

Tror dog at hvis man har problemer med DU, så er vel BlackVue-kameraer ikke det første man skal se på :D
Ble koblet av en som har gjort det på flere teslaer her på forumet. Så tviler på at det er noe ghetto kobling. Synes allikevel ordlyden er ufin fra Tesla.

RaBalder

Jeg synes bemerkningen fra Tesla er helt grei.


  • Diagnose-porten brukes til noe den ikke er tiltenkt. Det anbefaler dem ikke.
  • Dem sier det kan påvirke bilens funksjon, ikke at det vil påvirke bilens funksjon.

Det er ingenting feil eller ukorrekt i det dem sier.

Dem er vel også nødt til å påpeke det når dem kommer over en slik installasjon.

Det er samtidig eiers rett å gjøre som han selv vil med bilen  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA