Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

kammiz

Husk at det står kun hvor den sist ble registrert. Står på kaia i usa, helt til den plutselig er i Belgia. Så ca en måned til Norge, men tipper den kan komme kjappere til Norge om man vil.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bmw2002

Hos BMW får bilen VIN nummer før den produsert, en uke før på siste bilen vi kjøpte.

Counterpointer


Stigzy

Er stor forskjell hvordan alle bilmerkene opererer med å gi informasjon i form a nybilkjøp. Er tydeligvis hemmelighetsfull hos Opel kontra andre  :) :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

kammiz

Hehe husker jeg tracket båten når jeg ventet på kia ja. Artig det.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

orienteringsbass

Fikk også høre at min er registrert i Port of Baltimore. Altså er den enten der eller på vei til Belgia. Den turen tar vel opptil to uker, så det er ingen grunn til panikk ennå. Det blir antagelig en samlet skipning til Drammen. Det ville vært artig å kunne følge med på Marinetraffic.com på veien over Atlanteren, men der må vi nok resignere. Kanskje vi kan få følge båten fra Belgia?  ;D

Vi som har fulgt med på denne siden og på Bolt-FB-sidene har vel ikke sett mye nytt i omtalene, men det er interessant å høre/se på dem likevel. Føler faktisk en viss resignasjon nå. Forventninger og spenning kan bare holdes en viss tid. Så må man bare vente. Når bilene er kommet, går vi over i en ny fase. Gleder meg til det.
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

Counterpointer

Hva tror dere om Tektyl behandling for å dempe dekkstøy ?

Har hørt noen fremme denne teorien, men lurer på om ikke støyen like gjerne går via hjulopphenget og inn i bilen via dypere frekvens.

Har vel egentlig mer tro på stillegående dekk.

Tom E.

Jeg har bestilt techtyl behandling av bilen. Har det på min Insignia i dag.

Grunnen er nok litt spesiell. Da det er grusvei fra meg og 7 km til nærmeste asfaltvei har jeg funnet ut at når jeg understellbehandler bilen så demper det lyden fra all grusen som treffer understellet når jeg kjører. Mye mer behagelig.

Og bonusen er jo bedre antirustegenskaper.

kammiz

Hvis støy er problemet burde det heller legges dempematter inni dører, på gulv osv osv

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Stigzy

Dere snakker mye om støy nå. Nå kjører jeg en Opel Zafira hvor støy kommer fra bilen i form av motor/dekk/etc... Så skal vi klage på når det er kun dekkene som lager litt lyd på en elbil? Husker når jeg fikk min første elbil som var Nissan Leaf i 2011. Det var jo rene drømmen å kjøre den mtp lite lyd. Så dekklyden skal jeg ikke bry meg om vertfall! :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Ipadjove


trykkertor

Sitat fra: Stigzy på onsdag 26. april 2017, klokken 20:18
Dere snakker mye om støy nå. Nå kjører jeg en Opel Zafira hvor støy kommer fra bilen i form av motor/dekk/etc... Så skal vi klage på når det er kun dekkene som lager litt lyd på en elbil? Husker når jeg fikk min første elbil som var Nissan Leaf i 2011. Det var jo rene drømmen å kjøre den mtp lite lyd. Så dekklyden skal jeg ikke bry meg om vertfall! :)
Vel, nyere biler i dag, så er jo dekkstøyen hovedkilden til støy.
I vår 2013 besin-suv, hører vi jo knapt motoren. Men dekkstøyen den er kraftig til stede.
Når jeg står på busstoppet, lukker øynene og hører biler kjøre forbi. (50-sone). Så kan jeg knapt skille fosil og el-biler da det er dekkene som lager støyene, og ikke motoren.
For å si det slik. En Model S som ruller forbi har i flere tilfeller mer støy enn en beskjeden liten fosilbil som ruller forbi.
Så dekkstøy skal en ikke bare avfeie, da noen av oss opplever den støy som hovedkilden.

Olemann


Dekkstøy er viktig. Jeg betaler gjerne en god del ekstra for å få dekk med 2-3 dB lavere støy.  Generelt er det betydelig mer støy fra sommer enn vinterdekk, og en skal velge sommerdekk med omhu for å unngå vesentlig forverret støynivå.  Men heldigvis er dette en parameter som oppgis på alle seriøse dekk for tiden (sammen med rullemotstand som heller ikke er uvesentlig.)

Counterpointer

Jeg er klar for å sette på andre dekk (kanskje 16" felg også) om det blir plagsomt.

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på onsdag 26. april 2017, klokken 23:07

Dekkstøy er viktig. Jeg betaler gjerne en god del ekstra for å få dekk med 2-3 dB lavere støy.
3 dB er omtrent opplevd halvering av lydnivå så det støtter jeg absolutt.

Har du en kandidat i orginaldimensjonen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA