Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfarne tips om lading av Roadster

Startet av hallvardr, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

hallvardr

Jeg er en nybegynner på elbil og har handlet inn en Roadster som blir brukt hver dag i jobb. Til daglig lades den i garasjen med standard laderen som fulgte med på 13amp. Dette er egentlig maks av det jeg får til hjemme pga strømnettet i området, men det funker egentlig veldig bra.

Men jeg kunne også tenkt meg å bruke bilen på litt lengre turer av og til. Så da lurer jeg på hvilke muligheter som fungerer best. Både med tanke på utvalg av ladere, hvordan det kan påvirke batteri levetiden og ikke minst pris.

rotor

Du kan bygge om den Teslakontakten som står på den 13 A ledningen til en type 2 hunn-kontakt.
Så kjøper du også en type 2 hann-fastkontakt (en sånn beregnet til fastmontering i bilen. Den kobler du mot Teslakontakten vha 10mm2 ledninger.Så monterer du en type 2 hann på 13A ledningen der teslakontakten satt.
Og vips så kan du lade på alle type 2 ladestasjoner med intil60A enfas.
Vedlegger koblingsskjema.
Delene kjøper du hos Elbilhjelpen.

rotor

Vedlegg :o
Angående demontering og montering av Roadsterkontakten finner du på nettet.

hallvardr

#3
Takk for svar, det så jo lovende ut. Jeg har også fått et veldig lignende tips, men da ved å bruke en type 1 til type 2 kabel. Noe som jeg kanskje lener mer mot, siden jeg slipper å "ødelegge" den originale

https://speakev.com/threads/charging-tesla-roadster-at-60a-on-ac-rapids.2406/

Er det da laderene som er merket "CCS/Combo" som en kan bruke med disse?

Jeg så også at Lyngrillen hadde en egen Roadster lader, finnes det flere av disse rundt om kring?
Må en ha en spesiell kabel for å bruke denne, eller er der en fast kabel som en bruker. Er det 32amp?

rotor

Det er laderene som er merket Type 2 som du bruker.
De har som regel 32A, og da må du ha med egen type 2 kabel mellom ladestolpe og bil, noen få har 60A de har kabel sol vises på bildet.
Roadsteren har kun likeretter for enfase maks 70A AC.
Jeg vet bare om en til Roadsterlader og den står i Kvinesdal ved porten til smelteverket på Øye.Du finner den i de fleste ladekarter bla. 1881 kartet når du huker av for ladestasjoner.
Lykke til med en fantastisk bil. :-)

hallvardr

Takk for gode svar! Mye nytt å lære her. Må si det er virkelig en jungel av ting å sette seg inn i.
Må en ha med en spesiell kabel for å bruke laderen i Kvinesdal eller er der en fast kabel som er bare å plugge i?

Så langt så har det vært en veldig gøy bil å bruke, og jeg gleder meg til fortsettelsen:)

rotor


hallvardr

Jeg begynner nå å vurdere å bygge om originalkabelen likevel. Var det du selv som gjorde det? Hva vil du si tidsbruken vanskelighetsgraden var evt?

rotor

Du, eller en som kan hjelpe deg må ha god erfaring innen elektro og så må dere kunne borre, lodde og vite litt om mekaniske krefter ettersom kontakten bør tåle litt røff bruk. Jeg monterte en strekkavstiver av nylontstropp.
Det er også  noen små deler som må passes på og en liten låseskrue på jordingspluggen som du må finne og løse.
Men du finner gode forklaringer med bilder på nett, Morten V har en god forklaring her på forumet under tittelen* Modell S til Roadster adapter*
Ellers er det en fordel å bygge den så kort som mulig da er den lettere å lagre. Jeg satte også på en #kabelordner# som jeg festet til noen av skruene på lokket til batteripakken, da fikk jeg lagre begge ladekablene oppå der hvor de er lette å hente frem.

moge

Noen som vet om hvor mye av det som er i den amerikanske Tesla butikken som kan brukes i Europa med tanke på lading? Hva med denne f.eks: http://shop.teslamotors.com/collections/roadster/products/j1772-connector
TMS P85 2014
TMS 90D 2016
Roadster 2.5 2012
TMX 90D 2017

sjokomelk

Sitat fra: moge på mandag 24. oktober 2016, klokken 23:53
Noen som vet om hvor mye av det som er i den amerikanske Tesla butikken som kan brukes i Europa med tanke på lading? Hva med denne f.eks: http://shop.teslamotors.com/collections/roadster/products/j1772-connector
Den fungerer helt fint her i Europa også. Men da ville jeg heller kastet pengene mine etter The CAN JR - https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/ - Den er mindre og penere. Og koster omtrent det samme tror jeg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hallvardr

Er det slik at alle 60A ladere bare har fast kabel og ikke mulighet for å koble til egen kabel?
(jeg tenkte på å lage en egen 60A Type2-Roadster kabel)

Mens på alle 32A type 2 må en ha med egen kabel?

Dvs, uansett hva jeg gjør må jeg ha en 32A kabel og selvlaget adapter?

ravn

Alle 60A (43kW) ladere har påmontert type 2 kabel.
De fleste type 2 32A krever egen kabel, men ikke alle.
Selv har jeg bestillt chademo adapterkit til min, men uvisst når det blir levert.

Jeg er forøvrig enig med sjokomelk, bruk pengene på en "the can" istedenfor tesla sin egen.

Hvis du skal lade på 60A laderne så kan du kjøpe ferdig type 2 til type 1 adapter fra elbilhjelpen.no (bare kontakt dem og si du skal ha en sånn roadsterkabel), som jeg foretrekker fremfor hjemmelaget når det er snakk om strømstyrker i den størrelsesorden. Den kombinert med "the can" er kjempemessig på tur.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA