Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefeil på zebrabatteri

Startet av fj, mandag 19. september 2016, klokken 20:57

« forrige - neste »

fj

Hei
Har en Think 2008 mod med zebra batteri. For ett par uker siden oppdaget jeg at ladingen stopper på 50%. Noen dager senere begynte også rød "fastnøkkel" å lyse. Har fått hjelp med diagonose av Trondheim thinkers og feilkoder ble slettet. Men da bilen igjen ble satt på lading kom den røde fastnøkkelen tilbake og lading stopper fortsatt på 50%. Har kjøpt en 2009 mod angivelig med defekt zebra batteri.
Vuderer å flytte batteriet over i denne, men vet ikke om feilen på 2008 modellen er i batteriet eller pcu. Dersom noen her på forumet har erfaring med lignede feil er jeg takknemmilg for råd og tips.

Go-carter

Lader/kjører den fint frem til 50%? Eller er feilen der konstant?
Kun skiftnøkkel-symbolet som lyser, eller også høyspent-lampen?
Fungerer varmeapparatet?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

fj

Hei og takk for svar. Skiftnøkkelsymbolet lyser konstant. Bilen lader helt som vanlig,men stopper når den kommer til 50%. Høyspentlampen lyser ikke. Varmeapparatet fungerer ikke, men har koblet fra pluggen på det uten at dette gjorde noen forskjell. Synes det vil vært rart dersom feilen skal være i batteriene da de etter hva jeg tror enten fungerer eller de er døde. Vurderer å flytte batteriene over i en annen Think som angivelig har defekte batterier, men vet ikke om dette vil fungere. Har lang erfaring med første generasjon Think (har en fra 2002 der alle batterier fortsatte er originale), men dessverre mindre med denne. Litt vanskelig å søke råd og hjelp da jeg bor 10mil fra Trondheim. Har svært lite lyst til å gi den opp, men trenger sannsynligvis råd fra noen med mere erfaring enn det jeg besitter.

BauDemo

What were the errors that were cleared?
The battery usually is quite happy to tell you what is wrong...
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

fj

The error was: Soc is not synchron.
Is it possible that this error can cause this kind of charging problems?
And if so how can it be repaired? Do you think the failure is in the battery or the pcu?

Go-carter

Sitat fra: fj på onsdag 21. september 2016, klokken 16:55
The error was: Soc is not synchron.
Is it possible that this error can cause this kind of charging problems?
And if so how can it be repaired? Do you think the failure is in the battery or the pcu?

Ooohh, of course. I've had that error several times on my own. Be aware that the battery may stop charging at 45%, 40%, 30% etc. until it is not driveable any more. That happened to me at least.

You need someone with the right software to reset/calibrate the relationship between actual SOC in the battery, and the calculated SOC in the PCU/brain in the car. It is a software issue.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

fj

Yes i suspect it will stop charging  at lower levels soon. Do you know whether it`s possible to buy the equipment i will need for reset/calibrate? Also when you had this problem how many voltage was the difference between SOC in the battery and the PCU?

Orla Pedersen

Uden at være 100% sikker, så tror jeg ikke at PCU har nogen hukommelse omkring SOC. Ingen steder kan du udlæse SOC fra PCU, derimod er PCU afhængig af SOC fra zebra-BMI for at kunne vise SOC på instrumentpanelet.

Jeg tror derfor at det er softwaren/diagnose værktøjet "zebra monitor" du har brug for....   Fejl i BMI/batteriet.  :-\
Mvh
Orla Pedersen

fj

Betyr dette at BMI må skiftes og kan "zebra monitor" kjøpes? I tilfelle hvor?

VWspirit

Får du tak i Zebramonitor fra trondheim thinkers så kan det hende Elbilmek i asker kan hjelpe deg over telefon, de har kontakt med FzSonick/FIAMM. Du trenger en kode fra de for å resette soc.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Kethorp

Minner om denne gamle posten som gir innblikk i god batteribruk. Dvs. at en regelmessig lar batteriet komme ned i 20 - 30 % for å så å la den lade helt opp i en opplading.

Sitat fra: hma på lørdag 30. november 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
1) Å kople til bilen hver natt vil ikke skade Zebra batteriet så fremt en passer på å bruke ca 80% av batteriet ca hver 14. dag.  Regner med at det ikke spiller noen rolle om en lar bilen stå uten lading (kannibalisme) eller forbruker 80%. Om en ikke klarer dette og må resette SOC, så oppfatter jeg at dette nødvendigvis skader batteriet utover at det må resettes.
Du kan både kjøre og lade en Zebra-Think helt uten tanke på batteriet. Meg kjent er det ingen type bruk som forringer dets kvalitet, tilsvarende som for NiCd.
Dog er det to ting man må passe på:

1) Sørg for at batteriet kontrollboks kalibreres ved jevne mellomrom. Denne tilstanden kalles "open circuit voltage measurement" og kjøres under lading ved 80% ladestatus. Du merker dette ved at ladingen stopper opp ca 30 minutter, og den grønne batterilampa på dashbordet slukker. I denne perioden utlades batteriet noe, endringen i spenning måles og ladestatus fastsettes. Deretter fortsetter lading, men med lavere hastighet. Det kan ta opp ca 4-5 timer å fullføre lading fra 80% til 100%.
To timer etter at bilen er ferdigladet (End of Charge) vil den starte lading på nytt og sette End of Charge på nytt, - en slags dobbel kalibrering.

Om ladestatus kommer utenfor kalibreringsområdet, f.eks ved at batterispenning har nådd maks (384V) mens ladestatus fortsatt er under 80%, vil ikke lading kunne skje. Denne låste tilstanden krever elektronisk "opplåsing" med kode, noe som må gjøres av sertifisert verksted.
Det er viktig å merke seg at "låst" tilstand ikke er skadelig for selve batteriet. Det er bare batteristyringen som er "låst".


2) Unngå å kjøre bilen under 10%.
Ladelampen lyser stødig ved ca 17%, blinker sakte ved ca 10%, og hurtig ved lavere ladestatus. (kan variere med bilmodel og SW).
Det lønner seg å ikke kjøre mye (og hardt) mens ladelampa lyser. Du kan f.eks sette girvelgeren i "E", det begrenser maksimalt strømtrekk sammenlignet med "D".
Zebrabatteriet har et svært høyt spenningsfall under belastning. Nominelt ligger det på 371V, men ved pådrag kan spenning falle til under 250V. Ved lav ladestatus vil spenningen falle til et enda lavere nivå.
Til sammenligning ligger NiCd-batteriet på Think Classic på ca 120-130V ubelastet,  men faller skjelden til under 100-110V ved pådrag (100-200A).
Regelen er med andre ord som for hvilken som helst annen batteridrevet gjenstand; bruk den forsiktig når batteriet nærmer seg tomt.


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
2) Lading med 16A må velges aktivt med to kjappe trykk(orginallader), men anbefales ikke brukt om en ikke faktisk trenger hurtig lading. Kan detekteres ved at den grønne lysdioden på ladekladden lyser i lengre perioder og slukker i korte perioder.
Riktig. Ladekladden gir som standard 10A lading ved tilkobling. Power Charge må aktiveres ved to trykk (ikke så raske trykk som dobbeltklikk på PC-mus, men ca 0,5 sekunder mellom hvert trykk.)


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
3) Om en reiser bort bør bilen stå på lading og for å være helt sikker kan en kople til en 12V smartlader i sigarettenneruttaktet.  Med mindre det er snakk om svært lange perioder hvor det  kanskje er tryggest å kjøle ned et fulladet batteri med nullstillingsknappen i hanskerommet.
Enig. For enkelhets skyld kan man koble til en egen ladeledning til 12V-batteriet som forenkler tilkobling av smartlader. Clas Ohlsen selger Ctek Zafir 45 til en lav pris som inneholder lader og tilkoblingsledning for fastmontering.
Angående nedkjøling av batteriet, er jeg litt usikker om hva som er best for batteriet. Argumentet for å kjøle ned er at man sparer strømutgifter til 180W forbruk (for å holde batteriet varmt).
På den andre siden kan nedkjøling av batteriet medføre en fysisk belastning i batterikonstruksjonen (stress eller mekaniske spenninger i sveiser eller sammenkoblinger), som igjen kan medføre intern feil. Dette er spekulasjoner og jeg har ikke godt nok erfaringsgrunnlag til å trekke en konklusjon. Legger til at produsenten har designet batteriet med denne funksjonen, men det er produsert i såpass lavt volum at det neppe finnes en fullgod risikoprofil. Derfor praktiserer jeg "føre var" prinsippet.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Go-carter

Vil bare skyte inn at for min del kom dette av en løs kontakt, og oppstod både under kjøring og lading :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på mandag 26. september 2016, klokken 12:13
Vil bare skyte inn at for min del kom dette av en løs kontakt, og oppstod både under kjøring og lading :)
Where was this loose contact?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på mandag 26. september 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Go-carter på mandag 26. september 2016, klokken 12:13
Vil bare skyte inn at for min del kom dette av en løs kontakt, og oppstod både under kjøring og lading :)
Where was this loose contact?

Right under the A-pillar on the passenger side. I can take a picture tomorrow. It made the eco-meter go loco under driving, all of the sudden it could dive all the way down to the red even if the car was standing still. This did of course have a big influence on the calculated SOC.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

VWspirit

"På den andre siden kan nedkjøling av batteriet medføre en fysisk belastning i batterikonstruksjonen (stress eller mekaniske spenninger i sveiser eller sammenkoblinger), som igjen kan medføre intern feil. Dette er spekulasjoner og jeg har ikke godt nok erfaringsgrunnlag til å trekke en konklusjon. Legger til at produsenten har designet batteriet med denne funksjonen, men det er produsert i såpass lavt volum at det neppe finnes en fullgod risikoprofil. Derfor praktiserer jeg "føre var" prinsippet."

Batteriet bør ikke kjøles ned over lengre tid, det må i så fall lagres innendørs med romtemperatur (20grader)
Batteriet vil ved utendørs lagring over lengre tid korrodere innvendig. 
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA