Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Liten 4WD-elbil

Startet av KjetilK, søndag 24. oktober 2010, klokken 23:20

« forrige - neste »

KjetilK

Tjohei! Jeg er litt ny (men var på det forrige forumet), og har følgende problem:

Jeg har kjøpt ny tomt (weee), problemet er at det er seriøst bratt opp dit. Det er det eneste stedet jeg har kjørt meg fast med 2WD fossilbilen jeg har nå, og det inkluderer at jeg klarte å kjøre meg løs etter at de hadde gitt opp å brøyte Snøheimveien på Dovre en påske!

Vi trenger nok to biler, men jeg lurer på om vi bør bytte ut den minste først, problemet er at den må klare å klatre bakkene med sjåfør og barnesete eller annen passasjer hele året. Den må ha rekkevidde på ca. 140 km.

Nå har jeg tittet i gamle tråder (forresten, bør man poste til gamle tråder, eller lage ny?), og det ser ut som det var litt i det blå for et par år siden, men det skjer jo så mye nå: Er det noe nytt, noe som kan tyde på at en elbil kan klare dette i nærmeste framtid?

Ellers ligger det 3-fase 400V TN-nett på tomta, så her blir det seriøs lading i garasjen! :-)
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

jkirkebo

#1
Hmm, det eneste jeg kan komme på i farten må være Nissan Leaf, som har god plass til 4/5 personer og rekkevidde på inntil 160km. Rekkevidden er dog noe nær ditt krav om 140km, vinterstid med varmeapparat og nysnø stiller jeg meg tvilende til om du faktisk klarer 140km med den (?) Blir litt på grensen ihvertfall. Hadde du skrevet 120km hadde jeg ikke vært i tvil.

Dog klarer visst noen fint >185km med den sommerstid med AC på og noenlunde pen kjøring....

Levering fra neste sommer og pris sannsynligvis i underkant av 300k. Men den er kun 2WD, jeg vet ikke om noen 4WD-biler. Tesla Model S skal komme i 4WD-variant, men det ligger minst 3-4 år frem i tid og til en vesentlig høyere pris (kan tenke meg minst 500k).

Med et sett gode hurtigkjettinger så kommer du uansett opp overalt med 2WD, jeg kjører lett Touranen min gjennom 20cm nysnø i bratte oppoverbakker. Kjettingene tar 2-3 min å legge på de dagene det trengs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#2
I tillegg synes jeg det er mye lettere å komme seg opp med el. Det kommer av at man har så utrolig fin gasskontroll, så man kan ligge helt på grensen til hjulspinn hele veien. Det er heller ingen rykk og napp som river løs hjulene. Jeg har aldri kjørt fast Think'en, selv om det er noen heftige bakker her.

400 V TN: Wo-hoo, du er "future proof" :) Men verken Leaf eller i-MiEV kan bruke det. Se på hva de franske fabrikkene har å tilby, og send en mail til Nissan og Mitsubishi.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

#3
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. oktober 2010, klokken 05:08
Hmm, det eneste jeg kan komme på i farten må være Nissan Leaf, som har god plass til 4/5 personer og rekkevidde på inntil 160km.
Nettstedet Plugincars.com fått anledning til å teste om Nissan Leaf har den lovede rekkevidde på 100 miles, og de konkluderer med at Nissans anslag ser ut til å være forsiktig.   http://www.tu.no/motor/article264545.ece
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

KjetilK

Sitat fra: eledille på mandag 25. oktober 2010, klokken 11:57
I tillegg synes jeg det er mye lettere å komme seg opp med el. Det kommer av at man har så utrolig fin gasskontroll, så man kan ligge helt på grensen til hjulspinn hele veien. Det er heller ingen rykk og napp som river løs hjulene. Jeg har aldri kjørt fast Think'en, selv om det er noen heftige bakker her.

Det høres jo bra ut... Man har jo jevnere dreiemoment med en elmotor, kanskje det ikke er noe problem...
Sitat fra: eledille på mandag 25. oktober 2010, klokken 11:57
400 V TN: Wo-hoo, du er "future proof" :) Men verken Leaf eller i-MiEV kan bruke det. Se på hva de franske fabrikkene har å tilby, og send en mail til Nissan og Mitsubishi.

Å, jeg tittet litt på Wikipedia, og det ser ut som de har:

http://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

Dessverre er det jo flere konkurrerende standarder foreløpig, så det betyr vel at jeg må være forberedt på noe ombygging...
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA