Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Steering malfunction. Service Now" feilmelding på El Focus

Startet av HPSE, torsdag 08. september 2016, klokken 21:27

« forrige - neste »

HPSE


Er inne på tanken om å kjøpe EL Bil... Har hatt ford i alle år, så ville prøve focusen.. Tok den på en prøvetur i dag. Likte bilen godt. God å kjøre. Helt til eg fikk problem. Etter å ha kjørt fra forhandler og hjem for å vise frem bilen til pappa begynte eg å kjøre tilbake til forhandler. Etter noen minutter nedover en bakke hørte eg et pling og fikk opp en feilmelding som het "Steering malfunction. Service Now" I tillegg var rattet tyngre å snu enn på en bil uten Servo.

Fikk kjørt bilen ned bakken og parkerte den.. Gikk utenfor og ringte forhandler. Fikk snakke med verkstedet og det var snakk om å bestille bilberging.. Men så sa han på verkstedet at eg kunne prøve å slukke bilen og starte den igjen. Dette funka. Avtalte da å kjøre tilbake med bilen... Noen 100 meter lenger borte skjedde det samme.. Eg kjørte meg inn på en utkjørsel så snart eg kunne og stoppa/starta bilen. Alt ok..Ble da veldig skeptisk til om dette var forsvarlig å kjøre med... Bestemte meg derfor for å reise hjem som var 2 min unna og ringe til forhandler.. Rett før eg svingte inn mot garasjen skjedde dette igjen.... Stoppa bilen og starta den.... Alt ok... Tok meg en liten runde og alt virka da ok. Ingen feilmelding og rattet var som normalt. Bestemte meg derfor for å kjøre rolig innover mot forhandler (15 km kjøretur). Etter å ha kjørt ca halvveis skjedde dette igjen... Kjørte inn på en busslomme og slukka bilen og starta igjen. Hjalp ikke. Feilmeldingen var der og rattet var blytungt... prøvde flere ganger, men feilmelding forsvant ikke og ratt ble ikke bedre.... Ringte forhandler igjen... Fikk snakke med verksted som spurte om eg trodde eg klarte å kjøre den tilbake. Eg svarte ja, så lenge de mente det var forsvarlig.... Så da kjørte eg den 7-8 km "uten servo".. Var en utfordring med noen rundkjøringer. og rett før eg skulle svinge inn mot butikken måtte eg ta verdens største sving og langt over i andre kjørebanen. Håpløst.. Fikk heldigvis parkert bilen hos forhandler og leverte fra meg nøklene.. De hadde aldri hørt om denne feilen før og skulle ta den inn på verksted.... Noen andre som har opplevd dette på Focus eller annen bil?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Feil funnet av verksted!!

"Bug" på Tannstang.. Denne blir bytta..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA